اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری:

موسیقی از مهم‌ترین ملزومات هنر تعزیه است

مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری با اشاره به اینکه موسیقی از مهم‌ترین ملزومات هنر تعزیه است، گفت: توجه به موسیقی تعزیه از عوامل حفظ و نگهداری این میراث معنوی است.

موسیقی از مهم‌ترین ملزومات هنر تعزیه است

به گزارش خبرگزاری فارس از اراک، پیروز ارجمند بعد از ظهر امروز در شهرستان تفرش و در آئین تجلیل از خادمان، پیشکسوتان،‌ پژوهشگران و فرهیختگان مانوس با تعزیه که طی دو سال اخیر موفق به کسب مقام کشوری شده‌اند، اظهار داشت: تعزیه گونه‌ای از هنر چند رسانه‌ای در فرهنگ ایران است که قرن‌ها پیش در بافت فرهنگی مردم ایران رسوخ کرده است.

وی افزود: هنرهای مختلف در همه جا موسیقی مختص به خود را دارند که این نواها سبب رونق آن هنر و افزایش علاقه بازدیدکنندگان می‌شود.

مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری کشور تصریح کرد: ارتباط میان تعزیه و موسیقی تنها از طریق آواز نیست، بلکه سازهای موسیقی نیز در مجالس تعزیه به ‌کار گرفته می‌شوند، چنانکه گاه پیش از آغاز تعزیه و به جای «پیش‌خوانی» با نواختن برخی سازها، مانند شیپور، طبل، دُهُل، کَرنا، سُرنا، نی‌لبک، نی، قره‌نی، نقاره و سنج، تماشاگران را برای شنیدن و دیدن تعزیه آماده می‌کنند.

ارجمند اظهار داشت: در گذشته برای ترغیب مردم به حضور در مجالس تعزیه از ابزار‌آلات استفاده نمی‌شد و بیشتر نوای خوش شبیه خوانان مسبب حضور مردم در مکانی حتی بدون سقف برای تماشای تعزیه می‌شد و خوشبختانه نوای خوش بسیاری از شبیه خوانان همچون استاد رضا حیدری در عصر حاضر گواه بر این مطلب است.

وی با بیان اینکه امروزه تهاجم فرهنگی و برنامه‌ریزی برای عداوت بیشتر با تشیع از سوی دشمنان اسلام تهدیدی بزرگ در جوامع اسلامی محسوب می‌شود، بیان کرد: توجه به عرصه فرهنگ توسط مسئولین و افزایش سرمایه‌گذاری در برنامه‌های فرهنگی می‌تواند سدی در برابر این تهدیدها ایجاد کند.

مدیر کل مرکز موسیقی حوزه هنری کشور خاطرنشان کرد: رنگ‌های مختلف در تعزیه نشانه نقش موافق خوان و مخالف خوان است و استفاده از موسیقی با ریتم‌های مختلف نشانه ورود و خروج نقش‌های اشقیا و اولیا می‌باشد.

ارجمند با بیان اینکه آموزش از مهم‌ترین مولفه‌های موسیقی تعزیه است اضافه کرد: آموزش صحیح سبب احیای موسیقی تعزیه به شکل صحیح بوده و اثرگذاری بیشتری در تعزیه دارد و مردم مهم‌ترین حافظان میراث معنوی تعزیه هستند که می‌توانند عامل رونق این هنر معنوی باشند.

انتهای پیام/87002/ح30/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول