اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از دومین جلسه شورای اجتماعی شهرستان قروه

قبح اجتماعی طلاق از بین رفته است/تشکیل 229 پرونده طلاق در قروه

دومین شورای اجتماعی قروه به بررسی مهم‌ترین معضل اجتماعی، یعنی پدیده شوم طلاق اختصاص پیدا کرد.

قبح اجتماعی طلاق از بین رفته است/تشکیل 229 پرونده طلاق در قروه

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، در دومین نشست شورای اجتماعی قروه که بعدازظهر امروز در فرمانداری این شهرستان برگزار شد، بررسی علل و عوامل طلاق، به عنوان مهم‌ترین پدیده اجتماعی مورد بحث و بررسی قرار گرفت.

دلایل طلاق هر چه که باشد، رهاورد آن تنها آسیب‌های اجتماعی است، طلاق و از هم پاشیدگی کانون خانواده معضل اجتماعی است که پیامدهای آن از مشکلات بزرگ جوامع کنونی به شمار می‌رود ولی در شرایط حاضر به صورت متداول‌ترین راه حل یک ازدواج ناموفق درآمده است...

گسستن رابطه زناشویی و رها ساختن زندگی مشترک، زن و مردی را که با هم پیوسته بوده‌اند، به راه‌های گوناگون می‌کشاند، هر چند امکان دارد، چنین زن و مردی، هر یک خوشبختی خاصی یافته یا سعادت از دست رفته را در کنار همسری دیگر بیابند اما متأسفانه چنین امکانی اندک و تنها برای تعداد اندکی اتفاق می‌افتد.

جامعه ما نسبت به زنان مطلقه پیش‌داوری منفی دارد و قریب 90 درصد زنان طلاق گرفته را نمی‌پذیرند.

از طرفی دیگر مشکل وجود فرزندانی در خانواده‌های طلاق که ناچارند به زندگی در کنار یکی از والدین بسنده کنند و روزگار را زیر سایه ناپدری یا نامادری بگذرانند، مسئله دیگری است که بسیار قصه‌های غم‌انگیز آن را شنیده‌ایم.

این مسائل و پیامدها یک ذهنیت تاریخی منفی نسبت به طلاق را شکل داده است، این واقعیت را هر فردی می‌تواند دریابد که سابقه طلاق در زندگی هر فردی به عنوان یک نقطه منفی و ضعف محسوب می‌شود.

ایجاد چنین نگرشی در سطح جامعه و تلقی منفی از «طلاق» و زنان و مردان مطلقه، از مهم‌ترین عوامل بازدارنده طلاق است.

البته اسلام به عنوان یک دین واقع‌گرا نمی‌تواند به دلیل خطرات ناشی از طلاق در هیچ شرایطی طلاق را نپذیرد، زیرا به هر حال در مواقعی اختلافات زن و مرد درون خانواده به نقطه انفجارآمیزی می‌رسد که اجبار به ادامه چنین وضعی، نه تنها به بهبود اوضاع نمی‌انجامد، بلکه به مصایب و فجایع دردناکی منجر می‌شود و سلامتی زن و شوهر یا فرزندان خانواده را در معرض مخاطره جدی قرار می‌دهد.

با وجود این، طلاق در شرع مقدس اسلام به عنوان مبغوض‌ترین عمل قابل‌ پذیرش تلقی‌ شده و در عرف جامعه ایرانی نیز فقط به عنوان آخرین راه‌حل قابل‌ پذیرش است.

امروزه در کشورمان شاهد افزایش برخی از معضلات اجتماعی هستیم و طلاق از جمله معضلاتی است که افزایش آن شکل چشمگیر و خطرناکی به خود گرفته است.

بر طبق آمارهای رسمی و غیررسمی که ارائه شده از هر چهار یا پنج ازدواجی که صورت گرفته یک مورد آن متأسفانه به طلاق منجر می‌شود.

دو فرد با دنیایی از آمال و آرزو و اغلب با عشقی وافر در کنار هم قرار گرفته و پیوندی از روابط را با هم برقرار می‌کنند. پیوندی که امید می‌رود تا پایان زندگی دو نفر پایدار و استوار باقی بماند.

پس چه می‌شود که تمام آرزوهای دو نفر از هم می‌گسلد و زندگی آنها قبل از موعد از هم فرو می‌پاشد. عوامل موجد در طلاق چیست؟ طلاق چه اثرات و عوارضی را بر زوجین طلاق گرفته و همچنین جامعه پیرامون آنها می‌گذارد؟ آیا آینده و آتیه‌ای بهتر در انتظار مطلقین خواهد بود؟ چه راهکارهایی برای کاهش این معضل وجود دارد؟

اینها همه سوالاتی بودند که اعضای شورای اجتماعی قروه به دنبال پاسخ آن هستند، شورایی که اولین بار در استان در این شهرستان فعال شده است و گام‌های اولیه را خوب برداشته است.

فرماندار قروه در این نشست با تاکید بر اینکه نباید نسبت این پدیده شوم اجتماعی بی‌تفاوت بود، گفت: از دستور کارهای اصلی این شورا پرداختن به مسئله طلاق است.

محمدرسول شیخی‌زاده با تاکید بر بررسی عوامل متعدد طلاق در جامعه تصریح کرد: بدون تردید در هیچ آیینی به اندازه اسلام بر استحکام نظام خانواده تاکید و پافشاری نشده است.

وی با بیان اینکه در اسلام برای لحظه لحظه زندگی زناشویی دستورالعمل‌هایی ارائه نموده است تا با عمل‌ کردن به آنها خطرات و تهدیدها برطرف شود تصریح کرد: محبوب‌ترین بناها در اسلام پیمان مقدس ازدواج است و منفورترین چیز نزد پروردگار، خانه‌ای است که با طلاق و جدایی از هم فرو پاشد.

به گفته شیخی‌زاده، طلاق به عنوان یک پدیده اجتماعی منبعث از مجموعه علل و عوامل متعدد اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی خاصه مباحث فرهنگی است و تعیین یک عامل اصلی و قطعی بروز طلاق امکانپذیر نیست.

وی افزود: عواملی همچون تعارضات فرهنگی، ناهماهنگی‌های طبقاتی، گسترش شهرنشینی، خشونت‌های خانگی، گسترش سطح آگاهی و ارتباطات اجتماعی افراد خاصه در زنان، دخالت‌های بی‌مورد دیگران، ازدواج‌های اجباری، تعدد زوجات، اعتیاد، فقر و بیکاری، محکومیت‌های درازمدت، بدآموزی وسایل ارتباط جمعی، نارسایی‌های جسمی ـ روانی هر یک می‌توانند به نوعی گسترش وقوع و یا احتمال طلاق را افزایش دهد.

اما در ادامه، اظهارات سرپرست بهزیستی قروه تامل‌برانگیز است.

به گفته حسین رسولی، تا پایان آذر ماه امسال، 229 پرونده طلاق از سوی دادگستری قروه به مرکز مداخله خانواده این شهرستان ارسال شده است که 107 نفر از مردها و 92 نفر از زن‌هایی که درگیر این پرونده بوده‌اند، قبلا هم سابقه طلاق داشته‌اند.

و این یعنی از بین رفتن قبح اجتماعی این معضل که در گذشته بسیاری از مردم نگرشی کاملاً منفی به آن داشته‌اند.

وی بیشترین دلایل درخواست طلاق در این پرونده‌ها را به ترتیب اولویت اعتیاد با 30 مورد، کمبود مهارت‌های سازگارانه با 26 مورد، پایین‌بودن آستانه تحمل با 20 مورد، بیکاری مرد با 17 مورد، عدم مسئولیت‌پذیری همسر با 16 مورد، فرهنگ مردسالاری در خانواده با 11 مورد، عدم بلوغ فکری با 9 مورد، تفاوت تیپ‌های شخصیتی با 9 مورد، عدم بلوغ اجتماعی با 8 مورد، بیشترین فراوانی را در میان دیگر علل این پدیده داشته است.

رسولی با بیان اینکه از این تعداد متقاضی طلاق 113 مورد ساکن شهر و 45 مورد به روستاها اختصاص داشته است، افزود: 71 مورد از این زوج‌ها قبل از شروع زندگی مشترک اقدام به متارکه کرده بودند.

وی بیشتر این متقاضیان را دارای شغل آزاد و کارگر معرفی کرد و افزود: 195 نفر از خانم‌های طرف متارکه نیز خانه‌دار بوده‌اند.

اما فرزندانی که شاید تاکنون برچسب فرزند طلاق را خورده باشند، طرف دیگر این پرونده‌ها بودند.

رسولی گفت: 172 مورد بدون فرزند، 22 مورد یک فرزند، 18 مورد دو فرزند، 13 مورد سه فرزند و 4 مورد نیز 4 فرزند داشته‌اند.

اما به گفته این مسئول، از نظر سنی نیز بیشتر زوجین به هنگام ازدواج مردها 20 تا 30 سال داشته‌اند و زن‌ها 15 تا 25 سال و اختلاف سنی بیشتر آنان بین 4 سال تا 10 سال بوده است.

155 نفر از این افراد به واسطه معرفی خانواده و بستگان، 24 نفر با معرفی دوستان و 31 نفر هم با هم همسایه بوده‌اند که به عقد ازدواج یکدیگر در آمده بودند و جالب‌تر اینکه 166 مورد از آنها سابقه آشنایی قبل از ازدواج نداشته‌اند و 11 مورد یکی دو ماهی باهم بوده‌اند و 37 مورد هم بیشتر از یک سال باهم دوست بوده‌اند.

سرپرست بهزیستی قروه با اشاره به اینکه مدت زمان زندگی مشترک تا دادخواست طلاق این افراد بین یک تا 4 سال بوده است، خاطرنشان کرد: 26 مورد از این زوجین دارای سابقه زندگی مشترک بیش از 21 سال بوده‌اند.

وی با بیان اینکه در پایان مداخلات این مرکز مداخله، 22 پرونده منجر به سازش شده است، گفت: متاسفانه 179 مورد از این پرونده‌ها برای طی مراحل طلاق به دادگستری عودت داده شد.

رسولی اظهار داشت: 10 مورد حاضر به همکاری با کارشناسان مرکز مداخله نشدند و 18 پرونده نیز در دست اقدام است.

وی افزود: با توجه به اینکه اعتیاد، نداشتن مهارت‌های ارتباطی، عدم بلوغ فکری و اجتماعی و عدم مسئولیت‌پذیری مهم‌ترین علل طلاق است، باید در راستای ارتقای توانایی‌های روانی و اجتماعی افراد برنامه‌ریزی کرد.

این مسئول افزود: تلاش‌های بهزیستی در این زمینه بر آموزش مهارت‌های زندگی پیش از ازدواج و آموزش خانواده‌ها در مورد پیشگیری از اعتیاد متمرکز است.

وی به برنامه‌های در دست اجرای این اداره نیز اشاره کرد و افزود: ارائه آموزش مهارت‌های زندگی برای تمامی مقاطع پیش دبستانی تحت نظارت بهزیستی، دانشگاه‌ها و سایر گروه‌ها از جمله دانش‌آموزان، آموزش پیش از ازدواج برای جوانان در شرف ازدواج، آموزش شیوه‌های زندگی خانوادگی برای زوجین با اولویت پنج سال زندگی مشترک از برنامه‌های اصلی است.

وی در پایان برنامه آینده بهزیستی قروه را آموزش پیشگیری از اعتیاد در چهار مهد کودک، یک محله شهری و دو روستا اعلام کرد.

انتهای پیام/79009/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول