اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون اداره کل آموزش و پرورش قم خبر داد

باسوادی 98 درصد قمی‌ها در سال 92

معاون اداره کل آموزش و پرورش قم با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه اولویت سوادآموزی با گروه سنی 10 تا 49 سال است، گفت: در پایان سال 92 پیش‌بینی می‌شود که حدود 98 درصد باسواد داشته باشیم.

باسوادی 98 درصد قمی‌ها در سال 92

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، محمدرضا قاسمی‌نیا پیش از ظهر امروز در دیدار شورای معاونین اداره کل آموزش و پرورش و معاونین اداره کل نهضت سوادآموزی قم با مدیر حوزه‌های علمیه که به مناسبت سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی به فرمان امام (ره) انجام شد، اظهار کرد: امام خمینی (ره) هفتم دی ماه 58 نهضت سوادآموزی را برای ریشه‌کن کردن بی‌سوادی در جامعه تاسیس کردند.

وی با بیان اینکه امام 10 سال زودتر از جامعه جهانی پیام آموزش همگانی را صادر کردند، گفت: جامعه جهانی در سال 68 به این فکر رسیدند و شعار آموزش برای همه را سر دادند.

معاون اداره کل آموزش و پرورش قم افزود: امام (ره) با بی‌سوادی مخالف بودند و به سوادآموزی اهمیت می‌دادند و می‌فرمودند که با سوادآموزی است که استقلال فرهنگی به وجود می‌آید.

قاسمی‌نیا با اشاره به اینکه رهبر معظم انقلاب سوادآموزی را یک نهضت فرهنگی و جهادی بزرگ می‌دانند، بیان کرد: رهبری در بند اول سند تحول نظام آموزشی کشور، تاکید بر ریشه‌کن کردن بی‌سوادی را اضافه کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تا پایان برنامه پنجم توسعه اولویت با گروه سنی 10 تا 49 سال است، تصریح کرد: در سال 55 در این گروه سنی 54 درصد باسواد بودند اما در پایان سال 92 پیش‌بینی می‌شود که حدود 98 درصد باسواد داشته باشیم.

معاون اداره کل آموزش و پرورش قم افزود: یکی دیگر از کارهایی که در آن به موفقیت رسیده‌ایم کاهش فاصله سوادآموزی بین زن و مرد است.

وی با اشاره به اینکه در نهضت سوادآموزی کسانی را داشته‌ایم که به حوزه و دانشگاه راه یافته‌اند، گفت: در کرسی تدریس حوزه و دانشگاه کسانی را داریم که از نهضت سوادآموزی شروع به تحصیل کرده‌اند.

قاسمی‌نیا بیان کرد: در این موفقیت‌ها نهضت سوادآموزی تنها نبوده است و تمام ارگان‌ها مانند کمیته امداد، صدا و سیما، حوزه علمیه، هلال احمر، کمیساری عالی پناهندگان و... کمک کرده‌اند.

وی با بیان اینکه تمام بی‌سوادان برای یادگیری و تمام سوادداران برای آموزش دادن باید به پا خیزند، عنوان کرد: در این راه طرح فرد به فرد را به اجرا گذاشته‌ایم که طبق آن اگر هرکسی یک نفر بی‌سواد را آموزش دهد مبلغ 540 هزار تومان به عنوان پاداش دریافت می‌کند.

معاون اداره کل آموزش و پرورش قم با بیان اینکه امسال 500 کلاس و 4700 سوادآموز داریم، گفت: علاوه بر معلمین و فرهنگیان 300 نفر بسیجی داوطلب در این زمینه به نهضت سواد آموزی کمک می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه فعالیت‌های نهضت در سه دوره انجام می‌شود، بیان کرد: نخستین دوره به بی‌سواد مطلق در گروه سنی 10 تا 49 سال مربوط می‌شود که در این دوره 400 ساعت آموزشی برگزار می‌شود.

قاسمی‌نیا افزود: علاوه بر فعالیت‌های آموزشی، آموزش‌های روخوانی و روان‌خوانی قرآن، کلاس‌های احکام و... نیز در این دوره برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه دوم دوره تحکیم سواد در راستای جلوگیری از بازگشت به بی‌سوادی است، عنوان کرد: سومین دوره نهضت دوره انتقال نام دارد و برای کسانی است که علاقه‌مند هستند دوره ابتدایی را تمام کنند و امسال 1700 نفر در این دوره شرکت کرده‌اند.

معاون اداره کل آموزش و پرورش قم با اشاره به مشکلات پیش روی فعالیت در این عرصه گفت: تقاضای ضعیف توسط بی‌سوادان برای باسواد شدن، همراهی نکردن بعضی از والدین، مهاجرپذیر بودن استان و نبودن تشویق‌ برای الزام دانش‌آموزان جهت حضور در کلاس بخشی از مشکلات نهضت سواد‌آموزی است.

وی خاطرنشان کرد: نیاز مبرم است که تمام دستگاه‌های دولتی و غیردولتی در با سوادی جامعه احساس مسئولیت کنند تا بتوانیم در پایان برنامه پنجم توسعه از استان‌هایی باشیم که رشد خوبی در این زمینه داشته‌اند.

انتهای پیام/2258/ل40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول