اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه:

حفظ محیط زیست لازمه توسعه پایدار کشاورزی است

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: حفظ محیط زیست لازمه توسعه پایدار کشاورزی است و این امر باید سرلوحه تمام امور قرار بگیرد.

حفظ محیط زیست لازمه توسعه پایدار کشاورزی است

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمانشاه، محمدمهدی خدایی پیش از ظهر امروز در مراسم افتتاحیه دومین همایش بین‌المللی کشاورزی و منابع طبیعی در دانشگاه رازی کرمانشاه گفت: مشترکات تاریخی، دینی و مذهبی بین ایران و عراق می‌تواند زمینه‌ساز همکاری‌های فراوان باشد. 

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه با بیان اینکه این همکاری‌ها می‌تواند در زمینه‌های فرهنگی، سیاسی، اقتصادی، بازرگانی، علمی و پژوهشی باشد، تصریح کرد: همسایگی استان کرمانشاه با کشور عراق، فرصت مناسبی برای استان بوده که باید از این فرصت استفاده کرد.

خدایی همکاری‌ در زمینه‌های علمی و پژوهشی بین دو کشور را مناسب خواند و تصریح کرد: دانشگاه رازی کرمانشاه و القاسم بابل بر اساس تفاهمنامه مشترک موجود بین آن‌ها، اقدامات خوبی در این زمینه انجام داده‌اند.

وی تبادل دانشجو و استاد، برگزاری همایش‌ها و مسابقات مختلف را از جمله همکاری‌های انجام شده بین این دو دانشگاه عنوان کرد و افزود: برای افزایش این همکاری‌ها هنوز جای کار بسیاری وجود دارد.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه یکی از زمینه‌های همکاری بین دو دانشگاه را در بخش کشاورزی و منابع طبیعی اعلام کرد و بیان داشت: بخش کشاورزی مسئولیت مهمی در امنیت غذایی داشته و در تأمین غذای مناسب و کافی و قیمت قابل دسترس تعریف می‌شود.

این مسئول با اشاره به اینکه تنوع زیستی اساس کشاورزی است، خاطرنشان کرد: هر دو کشور ایران و عراق از تنوع اقلیمی بالایی برخوردار بوده، اما با توجه به قدمت کشاورزی در این دو کشور و علی‌رغم تنوع زیستی، کشاورزی نتوانسته به جایگاه واقعی خود برسد.

خدایی با تاکید بر اینکه مهندسی‌سازی و دانش‌بنیان کردن بخش کشاورزی می‌تواند گام مهمی در توسعه این بخش باشد، گفت: مهندسی‌سازی به‌‌ معنای به‌کارگیری علوم و فنون روز، به‌ویژه فن‌آوری‌های نوین همچون نانو و بایو در این بخش است.

به گفته رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه، در عمل شاهد تولید علوم کشاورزی در داخل کشور و بهره‌برداری از آن در سایر کشورها هستیم.

وی با بیان اینکه پیش‌بینی شده در آینده به ‌جای جنگ نفت در دنیا، جنگ آب داشته باشیم، بیان داشت: هم‌اکنون 92 درصد از آب مصرفی کشور ایران در بخش کشاورزی استفاده می‌شود که برای مصرف بهینه آن باید چاره‌اندیشی کرد.

به گفته این مسئول، بیش از 60 درصد از هدر رفت آب با روش‌های نوین، احداث کانال‌ و روش‌های مناسب کشت قابل صرفه‌جویی بوده و راندمان آبیاری را می‌توان با برنامه‌ریزی هدفمند افزایش داد.

خدایی مصرف سوخت بالا در بخش کشاورزی را یکی از مسائل مهم در این بخش دانست و تغییر الگوی مصرف در این زمینه را با افزایش قیمت سوخت، موجب کاهش چشم‌گیر سوخت در این بخش عنوان کرد.

وی با اشاره به اهمیت فرهنگ‌سازی مصرف محصولات کشاورزی، بیان داشت: در کشور ایران مصرف روغن، قند و شکر 30 درصد بالاتر از استاندارد جهانی بوده که این موارد باید با فرهنگ‌سازی مرتفع شود.

رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه، تصریح کرد: مصرف روغن از یک‌سو سلامت جامعه را به‌ خطر انداخته و از سوی دیگر اقتصاد کشور را متزلزل می‌کند که با این وجود تغییر الگوی مصرف در حوزه نان، آب و غذا در زیربخش کشاورزی ضرورت دارد.

این مسئول توسعه گلخانه‌ها، توسعه باغات، تبدیل زمین‌های مستعد سیلاب به باغات، مدیریت پسماندهای بخش‌ کشاورزی و سازگارسازی آموزش‌های علمی در این زمینه با واقعیت‌های موجود را از مهم‌ترین مسائل پیش‌روی این بخش عنوان کرد.

خدایی با بیان اینکه در کشور ایران مراکز آموزشی نتوانسته‌اند خود را با رویکرد هماهنگ‌سازی آموزش و مهارت دانش‌آموختگان تطبیق دهند، یادآور شد: دانش‌آموختگان با ادبیات کشاورزی و نه عملیات کشاورزی فارغ‌التحصیل می‌شوند.

وی اذعان داشت: باید به ‌سمتی حرکت کرد که دانش را در مزارع کاربردی کنیم تا دیگر شاهد آسیب‌پذیری محصولات این بخش در مقام رقابت با محصولات دیگر نباشیم و با برنامه‌ریزی درست و توجه به این موارد می‌توان در راستای رسیدن به بهبود وضعیت کشاورزی و شکوفایی اقتصادی قدم برداشت.

این مسئول مسئله ریزگردها را یک معضل جدی و مشترک بین دو کشور خواند و متذکر شد: این امر تنها با چاره‌اندیشی مسئولان و همت محققان قابل حل بوده و باید توجه داشت که این معضل علاوه بر تأثیرگذاری سوء بر سلامتی افراد و محیط، موجب مختل شدن تولید محصولات کشاورزی نیز می‌شود.

به گفته رئیس دانشگاه رازی کرمانشاه، در تمام این موارد نباید فراموش کرد که حفظ محیط ‌زیست لازمه توسعه پایدار کشاورزی است و این امر باید در سرلوحه تمام امور قرار گیرد.

انتهای پیام/2700/ن40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول