اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه کردستان مطرح کرد

لزوم ورود آکادمیک به بخش مبارزه با مواد مخدر

رئیس دانشگاه کردستان گفت: باید مبارزه با مواد مخدر و پدیده اعتیاد بر اساس مطالعات آکادمیک صورت بگیرد تا اثربخشی آن بیشتر شود.

لزوم ورود آکادمیک به بخش مبارزه با مواد مخدر

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، جهانشیر امینی بعدازظهر امروز در میزگرد بررسی و نقد اقدامات کاهش تقاضای مواد مخدر و روان‌گردان‌ها در تالار فردوسی دانشگاه کردستان اظهار کرد: 35 درصد تولید ناخالص افغانستان حاصل مواد مخدر بوده و جلوگیری و کاهش ورود مواد مخدر به کشور نیازمند افزایش نرخ سواد در افغانستان به عنوان بزرگترین تولیدکننده مواد مخدر است.

وی با بیان اینکه کشت خشخاش در افغانستان به یک فرهنگ تبدیل شده است، افزود: با توجه به همسایگی این کشور با ایران اسلامی، اگر بخواهیم با پدیده اعتیاد در کشور مبارزه کنیم باید کاری کرد تا کشت خشخاش در افغانستان کاهش و حذف شود.

به گفته رئیس دانشگاه کردستان، افزایش نرخ بالای بی‌سوادی و عدم آگاهی مردم افغانستان با تاثیرات خانمانسوز این افیون سیاه، عامل اصلی تبدیل تولید مواد مخدر به یک فرهنگ در این کشور شده است.

امینی خاطرنشان کرد: باید با افزایش روابط برون‌مرزی و با هماهنگی و تعامل با دستگاه‌های سیاسی افغانستان، برای برچیدن این معضل تلاش کرد.

به گفته وی، تلاش در راستای افزایش سطح سواد مردم افغانستان باید یکی از سیاست‌های مهم کشور ایران در راستای مقابله با پدیده خانمان‌سوز مصرف مواد مخدر باشد.

وی گفت: در حال حاضر بسیاری از مدرسان دانشگاه‌های افغانستان با مدرک تحصیلی لیسانس به عنوان استاد تمام فعالیت می‌کنند، که تربیت حداقل 10 هزار فوق لیسانس و 5 هزار دکترا نیاز کشور افغانستان است.

رئیس دانشگاه کردستان خاطرنشان کرد: بدون شک اگر سطح سواد در افغانستان افزایش پیدا کند گرایش برای کشت خشخاش و تولید تریاک کاهش می‌یابد.

امینی با بیان اینکه کشور ایران در زمینه مبارزه با مواد مخدر به ویژه ورود این بلای خانمان‌سوز تاکنون بیش از 5 هزار شهید تقدیم کرده است، تصریح کرد: با این وجود، در این حوزه توانسته‌ایم 50 درصد موفق شویم.

وی افزود: آیا برای کسب موفقیت بیشتر در این حوزه بازهم شهید بدهیم و یا اینکه با ارائه راهکارهای مناسب زمینه ورود مواد مخدر را به کشور مهار سازیم.

رئیس دانشگاه کردستان گفت: تا زمانی که سطح سواد مردم کشور همسایه را بالا نبریم نمی‌توانیم از حذف کامل ورود مواد مخدر از طریق مرزهای مشترک دو کشور امیدوار باشیم.

به گفته امینی، افزایش سطح سواد در کشور افغانستان در بدنه سیاسی و مدیریت این کشور تغییر ایجاد کرده و این مهم موجب تحقق اهداف کشورمان در بحث جلوگیری از تولید و ورود مواد مخدر از طریق این کشور به مرزها خواهد شد.

وی افزود: بسیاری از جوانان افغان که به عنوان دانشجو می‌توانند از ظرفیت دانشگاه‌های ایران ما برای ادامه تحصیلات استفاده کنند به عنوان سفیران فرهنگی موجب کاهش گرایش مردم آن کشور به سمت مواد مخدر خواهد شد.

رئیس دانشگاه کردستان با بیان اینکه در کنار ورود به این موضوع در داخل کشور نیز باید مبارزه با بحث اعتیاد براساس مطالعات آکادمیک صورت بگیرد، افزود: بحث اصلی در این حوزه باید پیشگیری باشد و در این خصوص خانواده‌ها در محوریت قرار گیرند.

امینی تصریح کرد: بدون شک ارائه آموزش‌های مورد نیاز به اقشار مختلف جامعه نقش مهمی در مبارزه و ریشه‌کن کردن اعتیاد در جامعه ما خواهد داشت.

به گفته وی، هر اندازه سطح آگاهی افراد به ویژه خانواده‌ها در این زمینه افزایش یابد به همان میزان شاهد کاهش تقاضای مصرف مواد مخدر در سطح جامعه خواهیم بود.

رئیس دانشگاه کردستان ارائه آموزش‌های مختلف پیشگیرانه برای طیف‌های مختلف به ویژه دانش‌آموزان و دانشجویان را ضروری خواند و بیان داشت: اصلاح قوانین چگونگی برخورد، ترانزیت و برخورد منطقی و علمی با این پدیده شوم از مهم‌ترین عوامل کاهش اعتیاد در جامعه خواهد بود.

امینی در پایان با بیان اینکه خوشبختانه طیف دانشجوی ما کمترین درصد دستگیر شده‌ها در حوزه مصرف و قاچاق مواد مخدر را دارند، تصریح کرد: اما نباید از این امر غافل شویم که همین آمار اندک نیز تلنگری برای مسئولان در راستای مقابله با این پدیده شوم در سطح دانشگاه‌هاست.

انتهای پیام/79002/ش40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول