اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با گذشت 10 سال

بم نیازمند اعتبارات لازم برای بازسازی کامل است

زلزله بم در پنجم دی ماه 82 خسارات و تلفات جبران ناپذیری داشت که برای بازسازی 100 درصد نیازمند اعتبارات لازم در سایر بخش‌ها است.

بم نیازمند اعتبارات لازم برای بازسازی کامل است

به گزارش خبرگزاری فارس از بم،‌ زمین‌لرزه‌ای به شدت 6.7 ریشتر در ساعت 05 و 26 دقیقه بامداد پنجم دی ماه 1382 در عمق هفت کیلومتری از سطح زمین اتفاق افتاد و شهر تاریخی بم، شهر بروات و روستاهای اطراف را به شدت لرزاند که سبب تلفات و خسارات معنوی و مادی جبران ناپذیری شد.

بر اثر این زلزله بیش از 90 درصد ساختمان‌ها به طور کلی تخریب، اکثر سکونت‌گاه‌های روستایی، قنوات، شبکه آب، برق و تلفن تخریب و تمام ارتباطات شهر بم و مناطق اطراف آن در شرق استان کرمان از بین رفت، همچنین ارگ بم که با بیش از 3 هزار سال قدمت بزرگترین بنای خشتی جهان محسوب می‌شود به کلی ویران شد.

طبق آمار رسمی این زمین‌لرزه بیش از 32 هزار قربانی، 30 هزار مجروح و بیش از صدهزار نفر بی‌خانمان به جای گذاشت، این در حالی است که تعداد واقعی قربانیان به مراتب بیش از میزان اعلام شده بود.

هزینه بیش از 20 هزار میلیارد ریال در بم

حسین زین‌الصالحین فرماندار بم در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار فارس در این زمینه گفت: بعد از حادثه زلزله تمام تلاش دولت برای امدادرسانی، اسکان موقت و اسکان دائم صورت گرفت که در زمینه بازسازی تعداد 10 ستاد معین شهری و 13 ستاد معین روستایی در شهرهای بم و بروات و روستاهای اطراف مستقر شدند.

وی افزود: ستادهای معین روستایی جمعا 26 هزار واحد روستایی و ستادهای معین شهری نیز تعداد 61 هزار و 307 واحد تجاری و مسکونی را ساخته و تحویل دادند که در مجموع بیش از 8 میلیارد و 13 میلیون ریال اعتبار هزینه شد.

فرماندار بم خاطر نشان کرد: اعتبارات هزینه شده در بازسازی ارگ قدیم 140 میلیارد ریال، مساجد، حسینیه‌ها و تکایا 196 میلیارد ریال، عمران شهری بم و بروات 8 میلیارد و 610 میلیون ریال، ادارات دولتی یک میلیارد و 430 میلیون ریال، نوسازی مدارس 5 میلیارد  و 500 میلیون ریال، بازسازی شبکه آب 2 میلیارد و 400 میلیون ریال و بازسازی شبکه برق 6 میلیارد و 670 میلیون ریال بوده است.

وی افزود: در مجموع بیش از 20 هزار میلیارد ریال در بازسازی بم هزینه شده و برای تکمیل عمران شهری بم و بروات و بازسازی شبکه آب و برق بیش از مورد نیاز یک میلیارد و 450 میلیون ریال نیاز است.

زین‌الصالحین ابراز داشت: پروژه بازسازی ارگ بم با 60 درصد پیشرفت فیزیکی و 100 درصد آوار برداری در حال انجام است و به اعتباری بالغ بر یک هزار میلیارد ریال نیاز دارد.

سینمای بم ساخته نشده است

زین‌الصالحین به بحث بازسازی سینمای شهر بم اشاره و عنوان کرد: تنها متقاضی ساخت سینما تاکنون با جذب اعتبارات بخشی از کار را انجام داده و به تامین اعتبار نیاز دارد و می‌طلبد تا تسهیلات ارزان قیمت در اختیار قرار گیرد.

وی با بیان اینکه با همت شهرداری و شورای شهر فضای سبز و پارک‌های خوبی در شهر ساخته شده است، گفت: در شهربازی بم وسایل دسته دوم به کار رفته که فعلا این مجموعه تعطیل است و عملا هیچ‌گونه استفاده‌ای از آن صورت نمی‌گیرد.

فرماندار بم اذعان داشت: تا زمانی که اداره استاندارد مجوز راه‌اندازی این مجموعه را صادر نکند، اجازه استفاده از وسایل داده نمی‌شود، البته ایجاد روحیه نشاط و شادابی همواره مد نظر است و سعی کردیم برنامه‌های خوبی را برگزار کنیم.

همه دنیا برای بم گریستند

فرماندار بم با بیان اینکه بم در حوزه گردشگری ظرفیت‌های خوبی دارد، گفت: بیش از 170 اثر تاریخی وجود دارد که از جمله می‌توان به ارگ تاریخی بم، منطقه دهبکری، سد نسا، مجموعه گردشگری بام بم و پیست ماشین سواری، قنوات و مجموعه حناسایی اشاره کرد.

وی اذعان داشت: برگزاری همایش آژانس‌های گردشگری سراسر کشور در بم برای حضور گردشگران در این شهرستان از برنامه‌هایی است که در دستور کار ما قرار دارد.

این مسئول افزود: یکی از مشکلات مردم شهرستان بازپرداخت وام‌های قبل از زلزله است چراکه بعد از زلزله مردم توان پرداخت را نداشتند و با گذشت 10 سال حدود سه برابر اصل وام به صورت سود اضافه شده است.

زین‌الصالحین ادامه داد: ما برای بخشودگی وام‌های قبل از زلزله پیگیری‌های زیادی داشتیم که امیدوارم به نتیجه مطلوب برسیم و بتوانیم باری از دوش مردم برداریم و توصیه بنده به مردم این است که نسبت به پرداخت وام‌های بعد از زلزله اقدام کنند تا مشکل خاصی به وجود نیاید.

بم امن‌ترین شهر ایران است

فرماندار بم با اشاره به کاهش نا امنی‌ها در بم گفت: امروزه بم جزو امن‌ترین شهرستان‌‌های استان است که تلاش‌های اعضا شورای تامین و نیروهای امنیتی، نظامی، انتظامی و بسیج قابل تقدیر است.

وی با اشاره به اینکه خشکسالی‌های اخیر و افت شدید آب برخی قنوات مشکلاتی را برای ما به وجود آورده است، گفت: نگهداری و حفظ قنوات به طور جدی انجام می‌شود و اعتبارات خوبی برای لایه‌روبی قنوات اختصاص یافته است.

فرماندار بم با اشاره به رشد قیمت املاک و منازل مسکونی در بم گفت: با اقدامات صورت گرفته زمینه فعالیت‌های اقتصادی بوجود آمده و در صورت حضور سرمایه‌گذاران در بم ما همه امکانات شهرستان را در اختیار آنها خواهیم گذاشت.

ضرورت سرمایه‌گذاری در فرآوری خرما

وی ابراز داشت: سرمایه‌گذاران می‌توانند در بخش فرآوری، صادرات خرما و گردشگری برنامه‌ریزی داشته باشند، البته در سال جاری 20 هزار تن خرما صادر می‌شود و تا پایان سال به 50 هزار تن می‌رسد.

فرماندار بم خاطر نشان کرد: در دهمین سالگرد زلزله برنامه‌های متعددی در سطح شهرستان انجام می‌شود که از جمله می‌توان به نشست علمی تخصصی تاریخ و تمدن بم، مراسم یادمان 32 هزار جانباخته زلزله، مراسم شبی در محضر قرآن، گلباران هوایی مزار جانباختگان زلزله و برگزاری مسابقات ورزشی اشاره کرد.

==============

گفت‌وگو از مهدی باقری

==============

انتهای پیام/80052/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول