اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پژوهشگر برتر گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا:

پژوهش را به سمت صنعت سوق دهیم

پژوهشگر برتر گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا گفت: باید پژوهش را به سمت صنعت سوق دهیم تا بتوان از آن به نفع احسن برای توسعه کشور بهره گرفت.

پژوهش را به سمت صنعت سوق دهیم

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، پژوهش و مقولات علمی و تحقیقاتی زمینه رشد و توسعه هر کشوری را فراهم می‌کند که در این زمینه باید همواره نسبت به این مقوله مهم و اثرگذار توجه داشت.

پژوهشگران و محققان به عنوان عناصر تحول‌گر در جامعه، بسترساز توسعه و پیشرفت کشور هستند که باید همواره آنها را ارج نهاده و با حمایت از آنان مسیر توسعه علمی کشور را شتاب بخشید.

استان همدان نیز به مانند اقصی‌نقاط کشور، پژوهشگران و نخبگان بسیاری را در خود پرورش داده و مایه افتخار ایران اسلامی شده است.

در این میان با خسرو پیری که هم‌اکنون سرپرستی بنیاد نخبگان همدان را برعهده دارد و به عنوان پژوهشگر برتر گروه بیوتکنولوژی کشاورزی دانشگاه بوعلی‌سینا نیز انتخاب شده، به گفت‌و‌گو نشستیم.

فارس: تعریف شما از پژوهش چیست:

پیری: پژوهش مجموعه‌ای از فعالیت‌های علمی با محوریت پژوهشی و تحقیقاتی است که می‌تواند هر جامعه‌ای را به رشد و بالندگی برساند.

فارس: در مورد فعالیت‌های خود توضیحاتی بفرمایید:

پیری: از زمان فعالیتم به عنوان استاد دانشگاه، تلاش کردم با توجه به نیاز جامعه فعالیت‌های علمی خود و دانشجویانم را در راستای معنویت علمی و موضوعات پژوهشی هدایت کرده و زمینه ورود آنها را برای ورود به سرمایه‌های بکر و دست نیافته ملی برای تولید محصولات مورد نیاز کشور فراهم کنم.

فارس: در مورد حوزه کاری‌تان در زمینه گیاهان دارویی و بیوتکنولوژی گیاهی بیشتر بفرمایید:

پیری: این حوزه از حوزه‌های بکری است که تلاش کردم از سال 1384 و پس از بازگشت از مأموریت خارج از کشورم به طور جدی به آن بپردازم و در این راستا چندین طرح پژوهشی و همچنین تربیت دانشجویانی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا را برعهده داشتم.

فارس: جایگاه این حوزه تحقیقاتی در دنیا چگونه است؟

پیری: تبدیل سرمایه بکر گیاهان دارویی به سرمایه بالقوه به خصوص در زمینه گیاهان بومی که کار کمتری در آنها صورت گرفته، امری است که امروزه در سراسر دنیا توجه ویژه‌ای به آن می‌شود.

فارس: و تعداد مقاله‌هایی که در این زمینه داشتید؟

پیری: من در این راستا دارای 42 مقاله علمی و پژوهشی داخلی و خارجی و 50 مقاله کنفرانسی داخلی و خارجی هستم؛ دو کتاب نیز در زمینه گیاهان دارویی و کشاورزی تدوین کرده‌ام.

فارس: برای بهره‌برداری بهتر از مباحث پژوهشی چه پیشنهادی دارید:

پیری: باید پژوهش را به سمت صنعت سوق دهیم تا بتوان از آن به نفع احسن برای توسعه کشور بهره گرفت.

امید است گیاهان دارویی با تولید مواد موثر و آموزش، در حوزه‌های صنایع غذایی، دارویی و آرایشی و بهداشتی به عنوان مواد طبیعی مورد استفاده قرار گیرد و خروجی‌ها منجر به تولید  محصولات صنعتی بشود.

 ورود به حوزه گیاهان دارویی به عنوان مواد مؤثر اگر به صورت هدف‌دار و در راستای رفع نیازهای مردم شکل گیرد و دانشگاه نیز در این زمینه با ارائه مشاوره‌های علمی و مالی حمایت خود را انجام بدهد در این صورت بهره‌مندی از پایان‌نامه‌های قوی و مرتبط با این حوزه مهمترین اصل در این زمینه محسوب می‌شود.

باید به گیاهان دارویی به عنوان سرمایه ملی در حوزه اقتصادی پرداخته شود و با برنامه‌ریزی مدون از محصولات تولید شده حمایت شود.

فارس: سخن پایانی

پیری: توسعه فرهنگ پژوهش در جامعه باید مورد توجه قرار گیرد، پژوهش‌ها نیز باید در جامعه تأثیرگذار بوده و در راستای توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی راهکارهای کلیدی را برای حل مشکلات موجود ارائه کند.

 تنها راه توسعه اساسی کشور و گسترش رفاه در جامعه در توجه به تحقیقات کاربردی و ایجاد تفکر فرهنگ پژوهش امکانپذیر است.

انتهای پیام/89002/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول