اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر سایت ساماندهی بقعه شیخ حیدر:

مرمت سازه‌ای خطر بنای تاریخی شیخ حیدر را برطرف کرده است

مسئول سایت ساماندهی حریم بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر گفت: با انجام مرمت اضطراری و سازه‌ای بقعه شیخ حیدر هرگونه خطر احتمالی از این بنای تاریخی رفع شد.

مرمت سازه‌ای خطر بنای تاریخی شیخ حیدر را برطرف کرده است

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، ابراهیم شاه‌نظر عصر امروز در جریان بازدید از مراحل مختلف این بنای تاریخی اظهار داشت: از جمله عملیات مرمت انجام شده تاکنون به گچ‌کاری و رسمی‌بندی بالای طاقچه‌های داخل بقعه شیخ حیدر به صورت گچ‌بری، مرمت شیروانی روی بقعه به منظور جلوگیری از نزولات آسمانی، مرمت ازاره سنگی به ارتفاع 2.2 متر به غیر از بخش زیرین سر در شمالی، مرمت کانال‌های ناکش، بلوکاژ و آجر فرش کف سردابه و مرمت بدنه آجری ترک خورده بنا است.

وی با بیان اینکه عملیات مرمت سر در و تثبیت و مرمت کاشی‌کاری‌های معرق واقع در بدنه و سر درهای بقعه باقی‌ مانده است، تصریح کرد: در صورت تأمین اعتبار، مرمت کاشی‌کاری‌های ازاره داخل سردابه و بقعه و کف‌سازی نهایی سردابه و بقعه نیز انجام می‌شود.

شاه‌نظر با اشاره به اینکه احیای گنبد سردابه با مصالح سبک پیش‌بینی شده است، خاطر نشان کرد: این بنای آجری به شکل استوانه از بیرون به ارتفاع 18.5 متر و به قطر 10.9 متر بر روی پی سنگی با آجر، ملات گچ و آهک اجرا شده است.

مسئول سایت ساماندهی حریم بقعه شیخ حیدر مشگین‌شهر رطوبت نزولی سراسری در نمای خارجی، رطوبت صعودی از کف داخلی، مرمت‌های غیراصولی در دوره‌های قبل، از بین رفتن بخش‌هایی از بدنه خارجی و ترک‌های عمودی ایجاد شده در بنا بر اثر زلزله و بارش فصلی را از جمله مراحل آسیب‌شناسی این بنای تاریخی برشمرد.

وی بیان کرد: پس از آسیب‌شناسی، عملیات مرمت پوشش موقت بام، مرمت سازه و تزئینات بدنه داخلی و بیرونی، مراحل مختلف اجرای کانال ناکش و شفته‌ریزی در جهت پی‌بندی، مراحل مختلف مرمت سازه‌ای سر در و مرمت پایه‌های روزن انجام شد.

انتهای پیام/62003/ک20/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول