اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان:

شورای سیاستگزاری و راهبردی سلامت شهر در شهرداری ایجاد شود

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان گفت: شورای سیاستگزاری و راهبردی سلامت شهر در شهرداری ایجاد شود.

شورای سیاستگزاری و راهبردی سلامت شهر در شهرداری ایجاد شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، احمد شریعتی ظهر امروز در جلسه علنی شورای اسلامی شهر اصفهان با تسلیت اربعین حسینی و شهادت دو جوان با ایمان و بسیجی اصفهان، شهیدان شیروانیان و قائدی، اظهار داشت: حفظ ساختارهای مردمی در عرصه سلامت امری مهم و ضروری است و نباید با غلبه دادن ساختارهای بسته اداری، پویایی و نشاط را از مجامع مردمی سلب کرد.

وی افزود: هنگامی که سخن از حکومت محلی به عنوان یک نهاد اجتماعی مطرح است، توجه به شاخص های اجتماعی کاربرد ضروری دارد، لذا سلامت به مفهوم جامع آن به عنوان تولید اجتماعی و زاییده همین تعاملات اجتماعی است.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان تصریح کرد: سلامت سنگ بنا و مهمترین زیرساخت توسعه پایدار است که باید آن را دنبال کنیم و این مهم زمانی اتفاق می‌افتد که از محله‌ها و از دل خانواده‌ها آغاز شود و با مشارکت شهروندان و استفاده از توان و ظرفیت سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی و غیر دولتی تلاش شود تا فرهنگ سلامت در تمامی ابعاد جسمی، روانی، اجتماعی و معنوی گسترش یابد تا بتوانیم هر محله را به یک محله سالم و در نتیجه به یک شهر سالم تبدیل کنیم.

وی ادامه داد: برای تحقق این مهم باید با ایجاد خانه‌های سلامت و ایجاد سراهای محله با رویکرد ورزش، سلامت و تندرستی در راستای فعالیت‌های سلامت محور از طریق کانون‌های اجتماعی، فرهنگی، پایگاه‌های بسیج و شبکه سلامت‌یاران و شورای سلامت در محلات به شهروندان ارائه خدمت کرد.

شریعتی با توجه به تعریف سلامت که رفاه کامل جسمی، روحی، اجتماعی و معنوی است، لازمه و شالوده ابعاد سلامت نسبت به بعد جسمانی آن توجه خاص به ورزش و تحرک را می‌طلبد، بنابراین فعالیت‌های بدنی و ورزش‌های سالم برای سلامت و رفاه ما اساسی است.

وی اضافه کرد: فعالیت‌های بدنی و ورزش مناسب برای همه یکی از عناصر اصلی زندگی سالم در کنار تغذیه سالم، زندگی بدون دخانیات و اجتناب از مصرف مواد مضر را شکل می‌دهد این در حالی است که تجارب موجود و شواهد علمی نشان می‌دهد که تمرین منظم و انجام فعالیت‌های بدنی و ورزش مناسب برای تمام افراد با هر شرایط سنی فواید زیادی برای افراد دارد.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان اضافه کرد: فعالیت به گونه‌ای مثبت با راهبردهای بهبود تغذیه و اصلاح روش زندگی، کاهش مصرف تنباکو، الکل و داروها در تعامل است و به کاهش خشونت کمک کرده و توانایی عملکردی را بالا برده و تعاملات اجتماعی را تقویت می‌کند.

وی بیان داشت: فعالیت‌های بدنی و تغذیه صحیح برای فرد وسیله‌ای قوی برای پیشگیری از بیماری‌هاست و برای یک ملت و شهروندان روش‌های موثری از جهت هزینه‌ای برای ارتقای بهداشت عمومی در جمعیت ها به شمار می‌رود.

شریعتی متذکر شد: نیاز به رویکرد آمایش توسعه سلامت و توسعه دانش سلامت شهری است و همچنین بدون توسعه شهری مبتنی بر شاخص‌های سلامت از طریق پیشنهاد راهبردهای اصولی مبنی بر مشارکت‌های شهروندان، همکاری‌های بین بخشی و برقراری نظام نظارت همگانی و ارتباط مستقیم مدیریت شهری با شهروندان و استفاده از ظرفیت ها و توانمندی‌های شهروندان این مهم ممکن نمی‌شود مگر اینکه در راس مدیریت اجرایی هر شهر شورای سیاستگزاری و راهبردی سلامت شهر ایجاد شود.

وی تأکید کرد: در کلانشهر اصفهان با وجود 200 محله و جمعیتی بالغ بر 2 میلیون نفر و اهمیت و جایگاه اصل سلامت، لازم است سازمانی با عنوان «سلامت و ورزش» در زیرمجموعه معاونت فرهنگی اجتماعی شهرداری فعالیت نماید و فعالیت‌های مردمی را در مناطق و محلات برنامه ریزی و نظارت کند.

نایب رئیس شورای اسلامی شهر اصفهان در بخش دیگری از سخنان خود گفت: آسفالت‌های خیابان‌ها کیفیت خوبی نداشته و اکثرا حالت صابونی را به خود گرفته و این می‌تواند با توجه به فصل سرما و یخبندان منجر به اتفاقات دلخراش و تصادفات حاصل از آن شود، بنابراین نیاز است مسئولان ذیربط نسبت به ترمیم آسفالت معابر اقدام کنند.

وی با اشاره به نصب لمپوست‌های تبلیغاتی در بزرگراه‌ها، تصریح کرد: نصب لمپوست‌های تبلیغاتی در بزرگراه‌ها خلاف قانون و مقررات راهنمایی و رانندگی است که خود می‌تواند به علت توجه رانندگان به این تصاویر موجب تصادفات ناگوار و خطرات احتمالی شود، لذا سازمان زیباسازی شهرداری باید نسبت به این موضوع توجه ویژه ای داشته باشد.

شریعتی ابراز داشت: پیشنهاد می‌شود، تشکیل کمیته و کارگروه ویژه آب و مشکلات زاینده‌رود در کمیسیون محیط زیست، حمل و نقل و فناوری اطلاعات در جهت پیگیری مسائل مربوط ارائه شود.

وی اظهار امیدواری کرد: با شکل‌گیری این کمیته در راستای راهکارها و پیشنهادهای کارگروه‌های تخصصی این معضل هرچه سریعتر به سرانجام خوبی برسد.

انتهای پیام/63012/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول