اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

نجات گروه خبری فارس در جاده مرگ‌آفرین گلیده/گلیده محروم‌ترین نقطه گیلان

گروه خبری فارس گیلان که با دعوت مکرر مردم روستای کوهستانی و محروم گلیده حیران آستارا رفته بودند از مرگ حتمی در این جاده نیمه مخروبه و خطرآفرین نجات یافتند.

نجات گروه خبری فارس در جاده مرگ‌آفرین گلیده/گلیده محروم‌ترین نقطه گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از آستارا، طبق دعوت مکرر مردم روستای کوهستانی و توریستی گلیده حیران آستارا از خبرنگار فارس برای بازدید و تهیه گزارش از این منطقه بسیار محروم، خبرنگار فارس در آستارا به همراه گروهی برای مصاحبه با مردم حیران به روستای کوهستانی و برفی گلیده رفتند. 

*جاده مرگ‌آفرین گلیده حیران

گروه خبری فارس در ورودی جاده کوچک و تنگ گلیده مرکز دهستان حیران در حال حرکت بودند که کامیون حامل چوب در مقابل آنها حاضر شد و بدون توجه به حرکت خودروی مذکور و اینکه جاده تخریب شده گلیده برفی و یک طرفه است با سبقت غیرمجاز خود خودروی حامل گروه خبری فارس را در معرض سقوط به دره گلیده قرار داد که با مهارت راننده و اهالی محل از مرگ حتمی نجات یافتند.

جاده مرکز دهستان حیران گلیده یک جاده آسفالت شده و نیمه مخروبه است که بیشتر بخش‌های آن تخریب شده و در روزهای برفی غیرقابل تردد و خطرآفرین است.

جاده مذکور به اندازه تردد یک خودرو جا دارد و اگر راننده‌ای سهل‌انگاری کند خودروی مقابل به طور یقین در دره سقوط می‌کند و جان بسیاری افراد به خطر می‌افتد. 

*روستای گلیده خالی از سکنه می‌شود

مظفرزاده به نمایندگی از مردم دعوت کننده روستای گلیده در مرکزی دهستان حیران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در آستارا اظهار کرد: تمام جوانان این روستا مهاجرت کردند و در شهر آستارا یا روستای امامزاده خانه خریدند و ساکن شدند و دیگر به روستا نمی‌آیند.

وی افزود: افرادی که زمین داشتند زمین‌های کشاورزی خود را فروختند و به تبریز و اردبیل مهاجرت کردند و روستا روستای گلیده در حال خالی شدن از سکنه است. 

*ساخت ویلاهای بی‌رویه تابستانی در روستای گلیده

این فرد روستای گلیده مهاجرت غیربومی‌ها به این روستای توریستی و زیبا را از مشکلات دیگر ذکر کرد و یادآور شد: غیر بومی‌ها در روستای گلیده ویلا ساختند در حالی که تنها در تابستان و تعطیلات عید به ویلاهای خود می‌آیند.

وی ادامه داد: روزگاری روستای گلیده دهدار داشت و مرکز دهستان حیران بود و یکی از قطب‌های گردشگری و کشاورزی و جمعیتی در بخش مرکزی آستارا محسوب می‌شد اما حالا به خاطر فروش زمین‌های کشاورزی و تبدیل آن به ویلاهای غیر بومی‌ها وضعیت خطرناکی پیدا کرده است. 

*دهستان گلیده محروم‌ترین نقطه گیلان

مظفرزاده، غیرقابل استفاده بودن جاده یک طرفه روستا و نبود شغل و سوخت و بی‌توجهی مسئولان نسبت به بخش مرکزی گلیده را از عوامل وضعیت نامطلوب آن ذکر کرد.

وی با بیان اینکه سال‌هاست آستارا و روستاها از نعمت گاز بهره‌مند هستند، تصریح کرد: دهستان حیران و گلیده در بیشتر فصل از سال سرد و همراه با برف است.

این فعال اجتماعی روستای گلیده ادامه داد: از فصل پاییز بارندگی برف در روستای گلیده آغاز می‌شود و این دهستان یک دهستان مرزنشین است. 

*بی‌تفاوتی مسئولان نسبت به گلیده

مظفرزاده خاطرنشان کرد: سال‌هاست از مسئولان اسبق و فعلی درخواست کردیم درباره وضعیت نیمه مخروبه و یک‌طرفه گلیده، گاز رسانی با هزینه مردم، عدم مجوز برای ویلاسازی در زمین‌های کشاورزی و دیگر مشکلات اقدامی کنند اما حتی یک بار نیز پاسخ ما را ندادند.

وی درباره موقعیت جغرافیایی گلیده یادآور شد: گلیده و دهستان حیران منطقه مرزی و کوهستانی در مسیر جاده اردبیل به آستارا قرار دارد.

مظفرزاده با بیان اینکه گلیده از داشتن یک اورژانس مجهز و شبانه‌روزی محروم است، یادآور شد: جاده اردبیل‌ـآستارا یکی از خطرآفرین‌ترین جاده‌ها است.

وی متذکر شد: از مسئولان می‌خواهیم جلوی تخریب جنگل و مراتع و کوه‌ها را بگیرند و با دادن مجوز معدن شن و ماسه مردم منطقه و منابع طبیعی را به روز سیاه نکشانند.

انتهای پیام/84001/ت40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول