اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

احداث طولانی‌ترین سورتمه ریلی شمال کشور در گردنه حیران

طولانی‌ترین سورتمه ریلی شمال کشور با مشارکت آلمان در گردنه زیبای حیران احداث می‌شود.

احداث طولانی‌ترین سورتمه ریلی شمال کشور در گردنه حیران

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، گردنه حیران مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری است که در مسیر راه ارتباطی آستارا‌ ـ اردبیل قرار دارد.

این گردنه که آخرین منطقه حفاظتی گیلان محسوب می‌شود از یک طرف مشرف به کوه‌هایی پوشیده از جنگل‌های انبوه و از طرف دیگر مشرف به دره‌ای نه چندان عمیق که از بین آن رود آستارا عبور می‌کند، است.

این رود تعیین کننده مرز گیلان و کشور آذربایجان است.

گردنه حیران در بیشتر زمان‌ها در زیر پوششی از مه قرار دارد و از نظر طبیعی دره‌ها و کوهپایه‌های آن پوشیده از گل‌ها و گیاهان جنگلی و مرتعی هستند.

این گردنه چندان مرتفع نیست و ارتفاع بلندترین نقطه آن از سطح آب‌های آزاد تنها حدود یک‌هزار و 500 متر است، در واقع دلیل اصلی مه تقریباً دائمی گردنه حیران، رطوبت دریای خزر عنوان شده است.

گردنه حیران از این نظر نیز اهمیت دارد که یکی از روستاهای تاریخی و ییلاق بزرگ‌ترین خوانین آستارا و قشلاق‌های غربی و شمالی این شهرستان در گذشته بوده ‌است.

فضای زیبا و دل‌انگیز و رویایی گردنه حیران سرمایه گذاران را برای سرمایه‌گذاری در این منطقه ترغیب کرده است.

تله کابین حیران در مسیر اردبیل به آستارا قرار دارد و فاصله بین مبدأ و مقصد این تله کابین یک‌هزار و 500 متر است که به جنگل فندق‌لو ختم می‌شود.

*تله‌کابین در گردنه حیران

مدیرعامل دهکده گردشگری حیران در گفت‌وگو با خبرنگار فارس درباره ایجاد تله‌کابین در این گردنه اظهار کرد: سرمایه‌گذاری در این طرح از سال 83 با پیشنهاد یکی از سرمایه‌گذاران در حوزه گیلان و اردبیل آغاز شد.

میرصادق سیدی، افزود: با صرف شش سال زمان، مسائل و مشکلات برطرف و با شرکت آلمانی مستقر در کشور اتریش قرارداد خرید تله کابین منعقد شد. 

وی با بیان اینکه در سال 90 این پروژه در مسیری به طول یک‌هزار و 732 متر توسط همان شرکت آلمانی احداث و تحویل شد، گفت: در روز 16 تیر همان سال طرح تله کابین به بهره‌برداری رسید.

این مسئول با اشاره به اینکه این طرح تنها در 6 ماه از سال فعالیت اقتصادی دارد، اضافه کرد: شرکت مذکور به منظور حفظ پرسنل خود مدت یک سال حقوق پرداخت می‌کند و اوج کاری نیز در ایام نوروز و تابستان است که با آغاز فصل پاییز به دلیل وزش بادهای گرم و مه‌آلود شدن منطقه تله کابین تعطیل می‌شود.

سیدی تصریح کرد: سرمایه‌گذار به منظور حفظ سود و درآمد خود همراه با تله کابین امکاناتی از جمله کارتینگ، ترومبولین و تاب برای سرگرمی کودکان، آب‌نما و رستوران را ایجاد کرده است.

به گفته وی سرمایه‌گذار برای جذب همایش‌های مختلف در گیلان به ویژه در شهرهای آستارا و اردبیل فضای کافی‌شاپ یا ساختمان گرد به مساحت 500 متر مربع روی تپه مشرف به گیلان احداث کرده است.

مدیرعامل دهکده گردشگری حیران، با بیان اینکه در آینده به منظور فضاسازی عملیات جنگل‌کاری در سطح چهار هکتار و بیشتر در برنامه شرکت قرار دارد.

وی یادآور شد: این شرکت علاوه بر حفظ فضای سبز موجود اقدام به غرس آزمایشی نهال‌های بومی منطقه از جمله ون، کاج سیاه و دیگر گونه‌ها در منطقه کرده است.

*احداث طولانی‌ترین سورتمه ریلی شمال کشور در گردنه حیران

 سیدی از راه‌اندازی طولانی‌ترین سورتمه‌ ریلی شمال کشور در گردنه حیران خبر داد و متذکر شد: شرکت مذکور به منظور حفظ و افزایش درآمد در زمان محدود و ایجاد اشتغال منطقه‌ای، امسال اقدام به عقد قرارداد با کشور آلمان برای احداث بهترین و طولانی‌ترین سورتمه ریلی با فناوری روز با دو باند و برای نخستین بار در ایران کرده است که امیدواریم در سال 93 به بهره‌برداری کامل برسد.

وی گفت: با توجه به اینکه منطقه حیران جزو مناطق محروم است با احداث پروژه تله کابین برای تعداد زیادی از مردم منطقه اشتغالزایی شد.

سیدی خاطرنشان کرد: تعدادی از این نیروها دائمی و بقیه با توجه به اجرای پروژه‌های جانبی به صورت فصلی مشغول به‌کار هستند.

 به گفته وی، احداث تله کابین در منطقه حیران موجب حضور گردشگران تمام مناطق ایران به ویژه از کشورهای مختلف مانند جمهوری آذربایجان، ترکیه، عربستان سعودی، امارات و کردستان عراق شده است.

وی راه‌اندازی سورتمه را نیز سبب افزایش حجم گردشگران به منطقه زیبای حیران ذکر کرد و از افتتاح فروشگاه‌های این مجموعه در سال 93 خبر داد.

انتهای پیام/2300/ر40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول