اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

همزمان با هفته پژوهش

کتاب تاریخ آموزش و پرورش اردبیل رونمایی شد

همزمان با هفته پژوهش و در محل برپایی نمایشگاه هفته پژوهش در اردبیل، کتاب تاریخ آموزش و پرورش استان اردبیل رونمایی شد.

کتاب تاریخ آموزش و پرورش اردبیل رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این مراسم که با حضور استاندار اردبیل و تعدادی از مسئولان عصر امروز در محل نمایشگاه هفته پژوهش در سالن تربیت بدنی دانشگاه محقق اردبیلی برگزار شد، مدیرکل آموزش و پرورش استان اردبیل در سخنانی اظهار داشت: کتاب تاریخ آموزش و پرورش استان اردبیل که به عنوان یکی از موضوعات مهم و مورد بحث شورای تحقیقات، پس از تصویب و عقد قرارداد با مؤسسه مطالعات و تدوین تاریخ اردبیل تدوین شده بود، رونمایی شد.

احمد محمودزاده تصریح کرد: این طرح با مشارکت و حمایت‌های معلمان، پیشکسوتان آموزش و پرورش، مسئولان استان به خصوص آیت‌الله دکتر سیدحسن عاملی نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل و کارشناسان آموزش و پرورش استان و ... در دو جلد تدوین شده است.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: مطالب جلد اول کتاب در مورد تأسیس مکتب‌خانه‌ها و مؤسسان آنها و مکتب‌داران معروف نواحی و مناطق استان است همچنین در این جلد بنیان‌گذاران مدارس قدیمی و معرفی آنها از سال 1284 با استفاده از عکس‌ها و اسناد قدیمی و منحصر به فرد، شرح حال بنیان‌گذاران مکتب‌خانه‌ها و مدارس قدیمی و تاریخ آنها مورد اشاره قرار گرفته است.

محمودزاده اضافه کرد: در جلد دوم کتاب افراد سرشناس آموزش و پرورش نواحی و مناطق استان، بانیان و متولیان مدارس معاصر و قدیمی مناطق، رؤسای آموزش‌ و پرورش از بدو تأسیس تاکنون، مدارس طلاب دینی و حوزه علمیه، نقش مدارس در انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی، شهدای فرهنگی آموزش و پرورش و خیرین مدرسه‌ساز معرفی شده‌اند.

این مسئول در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: امید است که پژوهشگران، معلمان و پیشکسوتان آموزش و پرورش و اهل قلم با مطالعه کتاب یاد شده، نظرات ارزشمند و عالمانه خود را به منظور حفظ و اشاعه هویت و تاریخ آموزش و پرورش استان اردبیل به دبیرخانه شورای تحقیقات ارائه کنند تا در چاپ‌های بعدی اصلاح و اضافه شود.

وی یادآور شد: در این کتاب که بیش از 180 ساعت مصاحبه از پیشکسوتان عرصه تعلیم و تربیت در تهران و اردبیل صورت گرفته، دارای اسناد و اطلاعات تحقیقی ارزشمند است که با مراجعه به تاریخچه آموزش و پرورش در مشگین‌شهر، مغان، گرمی، خلخال، نمین، نیر و سایر مناطق جمع‌بندی شده و نزدیک به 800 قطعه عکس و 500 سند تاریخی در آن گردآوری شده است.

محمودزاده ادامه داد: در این کتاب از سال 1284 که اولین مدرسه با نام نصریه توسط محمد ولی‌خان سپهدار تأسیس شده، تاکنون که مدارس به سبک جدید راه‌اندازی شده مباحث ارزشمندی گردآوری شده است.

وی گفت: در این کتاب که برجستگی‌های مدارس اولیه اردبیل اعم از نصریه، جعفریه، شرافت، رشیدیه،‌ رفعت، صداقت،‌ معرفت و مهر که در دهه 1310 در اردبیل تأسیس شده توجهی جدی صورت گرفته است.

مدیرکل آموزش و پرورش استان در بخش دیگری از سخنان خود افزود: ‌در کتاب تاریخچه آموزش و پرورش شرح حال زندگانی پیشگامان آموزش و پرورش، مکتب‌داران این استان،‌ مؤسسان مدارس و بانیان و مسئولان مدارس توجه شده و در جلد دوم در مورد مکتب‌داران مشگین‌شهر، مغان، پارس‌آباد، اصلاندوز، انگوت و خورش‌رستم توجهی جدی شده است.

محمودزاده تصریح کرد: همچنین در این کتاب مدارس طلاب دینی در اردبیل،‌ مدرسه علمیه صالحیه، ملا ابراهیم و مرحوم میرزا علی‌اکبر، نقش فرهنگیان و دانش‌آموزان در انقلاب اسلامی و گفتمان اصیل به همراه کمک‌های خیرین مدرسه‌ساز، شرح و حال مدیران کل آموزش و پرورش استان اردبیل از سال 1320 تا دوره معاصر مورد توجه قرار گرفته است.

این کتاب به همت نویسندگان و مؤلفان محمد هدایتی، شبنم احمدی و احمد محمودزاده با همکاری شورای تحقیقات آموزش و پرورش استان اردبیل و ناظران علمی محمد نریمانی، توفیق حسن‌پور و رویا محمدحسینی به رشته تألیف درآمده است.

انتهای پیام/62007/ب30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول