اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از اعتراف فدراسیون فوتبال و کارشناسان داوری بر ضد صبا گزارش می‌دهد

قضاوت اشتباه داوران عامل ناکامی صبای قم در 4 بازی حساس لیگ سیزدهم

تیم فوتبال صبای قم با اعتراف فدراسیون فوتبال و کارشناسان داوری در چهار مسابقه حساس فصل جاری لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور از قضاوت اشتباه داوران متضرر شده است.

قضاوت اشتباه داوران عامل ناکامی صبای قم در 4 بازی حساس لیگ سیزدهم

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، تیمی که در 10 دوره رقابت‌های 13 دوره سپری شده از لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور حضور داشته و همواره یکی از مدعیان جام خلیج فارس به شمار می‌رود، این هفته‌ها در لیگ سیزدهم حال و روز خوشی ندارد.

این تیم صبا است که سه دوره نیز به عنوان نماینده فوتبال کشورمان در مسابقات لیگ قهرمانان فوتبال باشگاه‌های آسیا حضور داشته و بر همین اساس یکی از تیم‌های مطرح قاره کهن به شمار می‌رود و کمتر کسی انتظار داشت که اکنون در جمع فانوس به دست‌های لیگ سیزدهم باشد.

اشتباهات فاحش داوران، شاه بیت غزل ناکامی‌های صبا

داستان ناکامی‌های صبای قم در لیگ سیزدهم فوتبال باشگاه‌های کشور را به دلایل مختلف می‌توان نگارش کرد اما به اختصار به یکی از آنها که اکنون به گواه فدراسیون فوتبال و کارشناسان داوری به شدت به این تیم آسیب رسانده یعنی قضاوت اشتباه داوران می‌پردازیم.

هفته گذشته مدیرکل ورزش و جوانان استان قم نامه‌ای به فدراسیون فوتبال نوشت و در آن به شدت به نحوه قضاوت داوران بازی‌های صبای قم در برخی دیدارهای فصل جاری مسابقات لیگ برتر فوتبال باشگاه‌های کشور جام خلیج فارس اعتراض کرد.

اعتراض رسمی اداره کل ورزش و جوانان قم به فدراسیون فوتبال

در متن نامه رسمی مدیرکل ورزش و جوانان استان قم به فدراسیون فوتبال البته ابتدا صراحتا نسبت به نحوه قضاوت داور مسابقه صبای قم و نفت تهران به فدراسیون فوتبال اعتراض شده و سپس به اشتباهات داوری در دیدارهای صبای قم با ذوب آهن اصفهان و سایپا البرز پرداخته شده است.

در دیدار صبای قم و نفت تهران که روز جمعه پانزدهم آذر ماه به میزبانی صبای قم در ورزشگاه یادگار امام برگزار شد، در دقیقه 89 البرز حاجی‌پور یک ضربه پنالتی مشکوک به سود تیم نفت تهران اعلام کرد که گل شدن این پنالتی منجر به شکست صبای قم در این دیدار خانگی لیگ برتر شد.

بر همین اساس اداره کل ورزش و جوانان استان قم در نامه‌ای رسمی به علی کفاشیان رئیس فدراسیون فوتبال کشورمان رسما مراتب اعتراض خود را نسبت به این اتفاق اعلام کرد و خواستار نظارت دقیق‌تر فدراسیون بر اتفاقات اخیر داوری شد.

باشگاه‌های متمول از کمک‌های بی‌حساب و کتاب بهره می‌برند

در نامه‌ای از سوی عباس جهان‌بینی مدیرکل ورزش و جوانان استان قم با این موضوع خطاب به علی کفاشیان آمده است: با احترام همانگونه که استحضار دارید طی سنوات گذشته که استان قم در لیگ برتر فوتبال کشور حضور داشته است همواره با دست‌اندرکاران فدراسیون و سازمان لیگ تعامل مثبتی را برقرار کرده و تلاش کرده است که از طریق تشریک مساعی و به دور از هرگونه ایجاد دردسر و حاشیه‌سازی به عنوان یک باشگاه فرهنگی ورزشی نمونه‌ای از فوتبال سالم را در داخل و خارج میدان ارائه کند.

این در حالی است که همواره شاهد هستیم باشگاه‌های متمول که از کمک‌های بی‌حساب و کتاب بهره می‌برند دائما با فدراسیون و جامعه داوری سر ناسازگاری داشته و از این منظر بهره لازم و کافی را نیز برده‌اند.

باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم از قضاوت داوران لطمه خورده

در طی پنج سال گذشته با کمال احترام برای همه داوران، باید اذعان کرد که باشگاه فرهنگی ورزشی صبای قم از قضاوت داوران لطمه خورده و هیچگاه نیز لب به اعتراض نگشوده و سعی کرده تا به فضای فوتبال کشور بیش از این صدمه نزند.

اما ظاهرا این نوع رفتار مسئولان و عوامل باشگاه صبای قم که همراه با نجابت تمام و احترام بیش از اندازه بوده است، باعث شده تا مسئولین فدراسیون و به ویژه داوران محترم جانب احتیاط را گرفته و با خیال آسوده و راحت دست به هر نوع قضاوت بزنند.

از این رو شاهد هستیم در فصل جاری لیگ برتر فوتبال کشور، باشگاه صبای قم بیش از همه‌ی تیم‌ها از داوری لطمه دیده و بارها قضاوت داوران به ضرر فوتبال قم شده است که مشهورترین آنها مربوط به بازی‌های هفته سیزدهم، پانزدهم و هفدهم فصل جاری است که قضاوت‌ها علیه تیم صبای قم انجام گرفته است.

داور بازی صبا و نفت از شرایط جسمانی خوبی برخوردار نبود

در هفته هفدهم و در بازی حساس تیم‌های نفت تهران و صبای قم از داوری استفاده شد که به لحاظ جسمانی از شرایط خوبی برخوردار نیست و تعداد قضاوت‌های ایشان در لیگ برتر طی دو فصل جاری موید این نکته است، از سویی اشتباه فاحش و نابخشودنی ایشان در گرفتن پنالتی مشکوک در دقیقه (88) بازی منجر به شکست تیم صبای قم گردید خطایی که مردم قم نمی‌توانند از آن گذشت کنند.

خواهشمند است دستور فرمایید گروه کارشناسی نسبت به بازبینی کلیه صحنه‌هایی که تا کنون داوری به ضرر تیم صبای قم صورت گرفته، فهرست شده و تذکر لازم به داوران صورت گیرد و در این برهه حساس برای بازی‌های آتی این باشگاه از داورانی استفاده گردد که از آمادگی و تجربه کافی برخوردار باشند تا شاهد قضاوت‌های احساسی و خارج از قاعده نباشیم.

اعتراف فدراسیون فوتبال به اشتباهات داوران بر ضد صبای قم

فدراسیون فوتبال نیز با فاصله‌ای کمتر از یک هفته به این نامه پاسخ داد و رسما به اشتباهات داوران دیدارهای صبای قم با ذوب آهن اصفهان، سایپا البرز و نفت تهران اعتراف کرد، ضمن اینکه کارشناسان داوری بعد از بازی صبا و فولاد در هفته هجدهم لیگ برتر نیز رسما اعلام کردند که داور یک ضربه پنالتی به سود صبا اعلام نکرده و الا صبا بازنده دیدار با فولاد نبود.

در نامه محمدمهدی نبی دبیر کل فدراسیون فوتبال به اداره کل ورزش و جوانان استان قم در پاسخ به اعتراض نحوه قضاوت داوران سه بازی این تیم در لیگ برتر فوتبال آمده است: فیلم سه مسابقه از هفته‌های سیزدهم، پانزدهم و هفدهم به ترتیب شامل بازی‌های ذوب‌آهن با صبای قم، سایپا البرز با صبای قم و صبای قم با نفت تهران توسط کارشناسان دپارتمان داوری مورد بازبینی قرار گرفت و تصمیمات داوران مشروحاً اعلام می‌گردد:

* ذوب‌آهن – صبای قم از هفته سیزدهم به قضاوت قاسم واحدی:

1- در دقیقه 82 به درستی به سود ذوب‌آهن اعلام پنالتی نمود.

2- در دقیقه 92 داور باید به سود صبا اعلام پنالتی می‌کرد (چون دو بازیکن مدافع ذوب‌آهن روی مهاجم صبا (آقای عنایتی) مرتکب خطای پنالتی شدند که داور اعلام پنالتی نکرد.

* سایپا – صبای قم از هفته پانزدهم به قضاوت رسول رهبرفام:

1- در دقیقه 75 مدافع سایپا داخل محوطه جریمه خودی مرتکب خطای پنالتی می‌شود که داور به اشتباه ادامه بازی می‌دهد.

2- دقیقه 83 تصمیم داور به ادامه بازی صحیح بود (بازیکنان صبا به اشتباه معتقد به پنالتی بودند).

3- دقیقه 85 در ضربه آزاد صبا قبل از اینکه توپ در جریان بازی قرار گیرد مدافع سایپا داخل محوطه جریمه خودی با آرنج به صورت مهاجم صبا می‌زند که برابر قانون مدافع باید اخراج شود ولی داور تصمیمی اتخاذ نکرد و به بازی ادامه داد.

* صبا – نفت تهران هفته هفدهم به قضاوت البرز حاجی پور:

1- دقیقه 88 مدافع صبا هیچ‌گونه خطایی روی مهاجم نفت مرتکب نشد ولی داور به اشتباه به سود نفت تهران اعلام پنالتی کرد که با این پنالتی تیم نفت تهران پیروز شد.

در پایان ضمن پوزش از مجموعه صبا یادآور می‌گردد اشتباهات داوری زمانی به سود و زمانی هم به ضرر تیم می‌انجامد و این اشتباهات سهوی است.

بدین ترتیب اگر اشتباهات داوران در دیدارهای اخیر رخ نمی‌داد صبای قم به جای کسب 16 امتیاز از 15 بازی نیم فصل می‌توانست با کسب 20 امتیاز نیم فصل نخست لیگ سیزدهم فوتبال باشگاه‌های برتر کشور را به پایان برساند، ضمن اینکه اگر اشتباهات داوران دیدارهای صبای قم با نفت تهران و فولاد خوزستان رخ نمی‌داد صبا می‌توانست دو امتیاز نیز از این بازی‌ها کسب کند و اکنون با 22 امتیاز به مراتب وضعیتی بهتر در جدول رده‌بندی لیگ برتر فوتبال کشور داشته باشد.

===========

گزارش: رضا جعفری

===========

انتهای پیام/78002/ش40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول