اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شفت شهر بدون تاکسی گیلان

شهر دانشگاهی و گردشگری شفت سال‌ها از وجود تاکسی درون شهری محروم است.

شفت شهر بدون تاکسی گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از شفت، ناوگان حمل و نقل در حوزه‌های مختلف همواره یکی از ارکان مهم توسعه و پیشرفت جوامع محسوب می‌شود.

اتلاف زمان و مشقت‌های فراوان تردد با گسترش تکنولوژی و پیشرفت در حوزه ارتباطات و حمل و نقل به مرور جای خود را به «سرعت» و صرفه‌جویی در وقت داده است.

حضور و وسعت دامنه سرعت در ناوگان حمل و نقل موجب انجام بسیاری از اقدام‌ها و امور مربوطه انسانی با کمترین زمان ممکن و افزایش سطح رضایتمندی‌های بشر شده است.

ناوگان درون و برون شهری مهم‌ترین رکن حمل و نقل را شکل داده که برای حمل بار و مسافر امری ضروری قلمداد می‌شوند.

ساماندهی و بهبود وضعیت حمل و نقل با بهره‌گیری از برنامه‌ریزی مدون، مطالعه، آموزش، نظارت، هماهنگی و مدیریت کارآمد باید از اهداف محوری سازمان‌های مربوطه باشد.

ممکن است کمبود و یا نقض در حوزه حمل و نقل در عصر توانمندی دولت الکترونیک و سامانه‌های هوشمند حمل و نقلی در برخی شهرها کمی غیرعادی جلوه کند، اما گاهی واقعیت‌هایی در کنار گوش ما رخ می‌دهد که مسئولان از آن غافل هستند.

در حالی که 26 آذر روز حمل و نقل و راهداری را با جشن‌هایی که در این راستا برگزار شد پشت سر گذاشتیم، کسی به یادش نبود که چرا شهر دانشگاهی و گردشگری شفت در گیلان از ناوگان حمل و نقل درون شهری «تاکسی» محروم است.

*شفت، شهری بدون تاکسی

شفت یکی از شهرستان‌های غربی گیلان و دارای دو بخش و چهار دهستان است و با وجود مناظر طبیعی و روستاهای بکر از جمله مناطق بسیار زیبای گردشگری محسوب می‌شود.

وجود دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام نور و علمی‌کاربردی در شفت نشان از اهمیت حوزه علمی و آکادمیک و تردد دانشجویان زیادی از نقاط مختلف استان به این شهرستان دارد.

همواره یک منطقه بکر گردشگری و دانشگاهی برای شکوفایی مستلزم وجود ناوگان‌های درون و برون شهری مناسب برای تردد بی‌دغدغه مسافران و دانشجویان و مردم ساکن در آن شهر است.

شهر شفت با تمام ویژگی‌های خاص خود، از مهم‌ترین ناوگان حمل و نقل درون شهری یعنی «تاکسی» محروم است.

ورودی گذرا به شهر شفت کافی است تا همگان کمبود تاکسی و سختی عبور و مرور در شهر را به خوبی مشاهده کنند.

ناگفته نماند تنها وسیله نقلیه برای تردد حوزه درون شهری، خطوط کرایه «133» در شفت است که دیده می‌شود.

با وجود برخی مشکلات اجتماعی و امنیتی و طبق هشدار دستگاه‌های امنیتی سوار شدن در خودروهای شخصی افراد غیر آشنا نیز خطرآفرین است که ضرورت توجه بیشتر متولیان امر نسبت به این موضوع را مضاعف می‌کند.

بسیاری از دانشجویان دانشگاه‌های شفت نیز برای تردد متحمل رنج و سختی هستند.

*فعالیت تاکسی‌های شهری شفت مستلزم تصمیم شورا و شهردار جدید است

فرماندار شفت در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با اشاره به معضل نبود تاکسی در این شهر، اظهار کرد: خودروهای تاکسی در سال‌های گذشته به مقدار تقاضا و کافی به شفت واگذار شد.

جواد شفیعی‌ثابت افزود: به دلیل بافت کوچک و قدیمی شهر بسیاری از تاکسی‌های درون شهری به تاکسی‌های برون شهری تبدیل شدند.

وی با بیان اینکه فرهنگ استفاده از تاکسی شهری در شفت نهادینه نشده است، تصریح کرد: مردم ساکن شفت بیشتر از وسیله نقلیه مانند «موتور» برای تردد استفاده می‌کنند.

فرماندار شفت از فعالیت تاکسی‌های «133» به جای ناوگان عمومی درون شهری در این شهر خبر داد و یادآور شد: فعالیت دوباره تاکسی‌های شهری شفت مستلزم تصمیم اجرایی شورای شهر و شهردار جدید این شهر است.

*تاکسی‌های درون شهری شفت احیا می‌شوند

سخنگوی شورای شهر شفت نیز با تأکید بر ضرورت وجود تاکسی‌های درون شهری در این شهر، گفت: برای فعالیت تاکسی‌های شهری شفت در حال برنامه‌ریزی و رایزنی هستیم.

بهروز جلیلی، راهنمایی و رانندگی، پایانه حمل و نقل، شورا و شهرداری را از ارگان‌های مهم در تصویب فعالیت دوباره تاکسی‌های درون شهری شفت دانست و بیان کرد: این امر نیازمند مکاتبه و موافقت اعضای شورا است.

وی با تصریح بر اینکه تاکسی‌های درون شهری شفت احیا می‌شوند، متذکر شد: احیای تاکسی‌های درون شهری شفت مستلزم زمان است.

سخنگوی شورای شهر شفت، ایجاد تاکسی و احیای ناوگان حمل و نقل درون شهری را یکی از برنامه‌های شورای دوره چهارم این شهر عنوان کرد.

وی با بیان اینکه احیای تاکسی‌ها در شفت باید در سال‌های گذشته انجام می‌شد، خاطرنشان کرد: زیر ساخت‌های شهر شفت برای برطرف شدن محرومیت‌ها آماده می‌شود.

جلیلی، فعالیت ناوگان‌های درون شهری را علاوه بر حوزه تردد ایمن و راحت مسافران، نوعی درآمدزایی برای مردم بومی و ساکن شهر شفت دانست.

وی یادآور شد: احیای فعالیت تاکسی‌های درون شهری شفت به صورت قانونی و عینی دنبال می‌شود.

انتهای پیام/84003/س40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول