اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای نخستین بار در گیلان

پیش‌نویس طرح سند توسعه‌ پایدار روستایی خمام رونمایی شد

پیش‌نویس طرح سند توسعه‌ پایدار روستایی خمام با حضور کارشناسان و مسئولان برای نخستبن بار در گیلان رونمایی شد.

پیش‌نویس طرح سند توسعه‌ پایدار روستایی خمام رونمایی شد

به گزارش خبرگزاری فارس از خمام، پیش‌نویس طرح سند توسعه‌ پایدار روستایی بخش خمام برای نخستین بار در گیلان امروز با حضور کارشناسان شرکت مشاور «دورنگاه سرزمین» «معرفی شده از طرف معاون هماهنگی امور عمرانی و مدیر کل روستایی» در سالن کنفرانس بخشداری خمام رونمایی شد.

 این طرح به‌منظور بررسی نهایی در اختیار دهیاران قرار گرفت تا در صورت لزوم برای هرگونه ویرایش در مدت 48 ساعت آینده اقدام‌های لازم صورت گیرد.

بخشدار خمام در جلسه‌ تدوین سند توسعه پایدار روستایی در این بخش، اظهار کرد: سند توسعه‌ پایدار روستایی شامل تغییر پایدار اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و محیطی است که برای رفاه طولانی‌مدت در جامعه‌ روستایی طراحی شد.

حسین ذاکر استقامتی، راهبرد توسعه‌ پایدار روستایی را از مهم‌ترین و کارآمدترین مباحث برای دستیابی به رفاه و پیشرفت زندگی روستاییان با توجه به حفظ و ماندگاری منابع برای نسل‌های آینده دانست.

وی توسعه‌ پایدار روستایی را یک فرآیند بلندمدت خواند و تصریح کرد: نتیجه‌ این امر تامین نیازمندی‌ها و رفاه برای روستاییان و ارتقای سطح کیفیت زندگی و کاهش فقر است.

این مسئول ادامه داد: این توسعه نیازمند حفظ و نگه‌داری سرمایه‌های انسانی و اجتماعی بوده که از گذشتگان به ما ارث رسیده است.

وی از پیش شرط‌های ضروری برای توسعه‌ پایدار روستایی را دادن مسئولیت‌ها، امتیازها و حقوق مالکیت به‌صورت دقیق به روستاییان و برطرف شدن چالش‌های توسعه پایدار روستایی عنوان کرد.

ذاکراستقامتی تصریح کرد: پیش‌شرط‌ها شامل محدودیت خدمت‌رسانی به روستا، ضعف شناخت از جامعه‌ روستایی، تغییر و تحولات روستاها، محدودیت تأمین اشتغال و نابسامانی در مدیریت زمین و عدم ارتقای بهره‌وری از منابع پایدار در محیط روستاها است.

وی شرایط مهم برای موفقیت در توسعه‌ پایدار روستاها را اولویت دادن به مردم روستاها، برطرف شدن نیازهای آنها و امنیت قانون و حفظ حقوق افراد و منافع پایداری از طریق خود اتکایی و فناوری مناسب محیط زیست و مشارکت مردمی ذکر کرد.

بخشدار خمام نقش اساسی دهیاران در تدوین سند توسعه روستایی را مهم خواند و تصریح کرد: دهیاران بخش خمام با مساعدت در تدوین سند توسعه‌ پایدار روستا از ظرفیت‌های روستا برای رشد، بالندگی و توسعه آن استفاده کرده‌ و با مدیریت بومی و محلی در حوزه‌ ماموریت خود در راستای توسعه پایدار و متوازن گام برداشته‌اند.

به گفته وی، در تدوین سند توسعه روستاها توسط دهیاران، قابلیت‌ها، محدودیت و تنگناها، مسئله اساسی، اهداف بلند مدت و سیاست اجرایی، اقدام‌های اولویت‌دار مد نظر قرار گرفته است.

ذاکراستقامتی متذکر شد: قابلیت‌ و توانایی‌هایی که با استفاده و تأکید بر ‌آنها توسعه روستایی شتاب می‌گیرد و به پیش می‌رود بسیار مهم است.

وی با اشاره به اینکه قابلیت‌ها از مقیاس تعیین کننده‌ای در آهنگ توسعه‌ روستایی بخش برخوردار است، یادآور شد: این امر وجود محدودیت‌ها در روند اجرای سند توسعه روستایی را کند می‌کند.

بخشدار خمام اهتمام به برطرف شدن مشکلات را در طرح سند توسعه نقش کلیدی خواند و خاطرنشان کرد: سند توسعه‌ پایدار روستایی بخش خمام تبلور یافته سیاست‌ها و دیدگاه‌های برنامه‌ریزی و توسعه بخش است که برای نخستین بار در نظام برنامه‌ریزی روستایی به تجربه گذاشته می‌شود.

وی سند توسعه روستایی را راهنمای عملیات اجرایی روستاهای بخش خمام در 10 سال آینده قلمداد کرد و یادآور شد: سند توسعه پایدار روستایی دیدگاه‌های مدیریت توسعه روستا را برای پیشرفت و آبادی آن ارائه می‌کند.

به گفته ذاکراستقامتی، سند توسعه روستایی محور پیگیری، نظارت و برنامه‌ریزی مطالبات به حق مردم ولایت‌مدار روستاهای تابعه بخش خمام است.

 انتهای پیام/2300/ت40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول