اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همدان:

پژوهش روزنه امید باستان‌شناسی است

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با بیان اینکه پژوهش روزنه امید باستان‌شناسی است، گفت: باید نگاه وجبی از باستان‌شناسی برداشته شود.

پژوهش روزنه امید باستان‌شناسی است

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، علیرضا ایزدی بعد از ظهر امروز در همایش باستان‌شناسی تپه هگمتانه با بیان اینکه باستان‌شناسی با داده‌ها و اطلاعاتی که از کاوش‌ها به دست می‌آید بخشی از هویت‌های ما را زنده می‌کند، افزود: حوزه باستان‌شناسی در واقع هویت‌شناسی بوده زیرا این مقوله یکی از دردهای مزمن جامعه به نام هویت‌شناسی را درمان می‌کند.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با انتقاد از فراموش شدن پژوهش در حوزه باستان‌شناسی اذعان کرد: در حوزه باستان‌شناسی تحقیق و تفحص برداشته شده است که همین یک معضل در این حوزه به شمار می‌رود.

وی با انتقاد از طولانی شدن فرآیند تعیین حریم در نقاط آثار باستانی بیان داشت: با وجود اینکه این فرآیند بسیار طولانی است اما استان همدان در حفظ و نگهداری آثار باستانی کارهای ارزشمندی انجام داده و از استان‌های درجه یک است.

ایزدی با اشاره به مجوز ندادن به دانشجویان در ورود به یک اثر باستانی و تحقیق و پژوهش در آن یادآور شد: به دانشجویان در مواقعی صرف اینکه دانشجو هستند اجازه پژوهش و باستان‌شناسی نمی‌دهند در حالی که باید پژوهش را روزنه امید باستان‌شناسی دانست.

وی فاصله گرفتن نگاه علمی از باستان‌شناسی را ناشی از فقدان مجوز به دانشجویان دانست و گفت: باید بتوانیم در رشته باستان‌‎‌شناسی با دانشگاه‌ها تعامل داشته باشیم چراکه هر چه از نگاه و حمایت‌های علمی فاصله بگیریم، دانشجویان را دلسرد کرده‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان اعطا نکردن مجوز به دانشجویان برای حضور در عملیات‌های کاوش به طور مثال در تپه هگمتانه را تلخی حوزه کاری باستان‌شناسی عنوان کرد و افزود: دانشجویان حتی یک کاوش را نیز در سابقه علمی خود ندارند چرا که مورد حمایت قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره تپه باستانی هگمتانه ابراز داشت: تپه هگمتانه طفل یتیمی است که هنوز کسی دست نوازش بر سر آن نکشیده و هنوز خرابه است و کسی دلش برای آن نمی‌سوزد.

ایزدی با بیان اینکه نوع نگاه ما به کاوش‌های باستان‌شناسی وجبی است، تأکید کرد: خواهش و التماس ما در این است که اساتید دانشگاه کمک کنند که نگاه وجبی از باستان‌شناسی برداشته شود زیرا این موضوع مصیبتی برای باستان‌شناسی و کاوش است.

وی در ادامه از نبود یک طرح جامع در کاوش‌های باستان‌شناسی گله‌گذاری کرد و گفت: هر کاوشگری که می‌آید بر نوع ترانشه قبلی آثار باستانی ایراد گرفته و یا آن را تغییر می‌دهد در حالی که ما هیچ طرحی برای آنها نداریم و این عیب ماست.

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری استان همدان با تأکید بر اینکه باید این نوع نگاه از تپه‌های باستانی برداشته شود، افزود: در تپه نوشیجان نیز اتفاقی بسیار دردناک رخ داد و آن، اینکه یک شهرک صنعتی در کنار آن احداث شده است، هر چند این شهرک در حریم این تپه نبود اما اثر سوء خود را خواهد گذاشت.

وی با اشاره به اعتبارات کم اختصاصی به آثار باستانی تصریح کرد: با این اعتبارات قطره‌چکانی که به آثار باستانی تخصیص یافته، همین ترانشه‌ای که در تپه هگمتانه زده شده نیز دو سال دیگر از بین خواهد رفت.

ایزدی با تأکید بر اینکه گوش شنوایی برای شنیدن این دغدغه‌ها نیست، یادآور شد: اتفاقات عجیبی در تیه‌های باستانی در حال رخ دادن است و معلوم نیست سلیقه مهم است یا علم؟ 

وی ادامه داد: باید بدانیم تخصص در باستان‌شناسی مهم است، در غیر این صورت صدمات جبران‌ناپذیری به این حریم‌ها وارد می‌‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان همدان یکی از مشکلات باستان‌شناسی را فاصله باستان‌شناسی از مردم دانست و گفت: باید بتوانیم داده‌ها و اطلاعات باستان‌شناسی را وارد مردم کرده و انها را با این امر آشنا سازیم.

وی در پایان اذعان کرد: مجموعه‌های آموزش و پرورش و رسانه ملی باید ارتباط باستان‌شناسی و مردم را برقرار کنند تا باستان‌‎شناسی وارد منازل شود زیرا در این صورت مشکلات کمتر خواهد شد.

انتهای پیام/89003/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول