اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله جوادی‌آملی:

همت‌های عالی در وقف ترویج شوند/ وقف خردمندان جامعه را ارتقا می‌دهد

استاد برجسته حوزه علمیه قم گفت: باید جامعه را به سمتی سوق دهیم که همت‌های عالی و وقف‌های خردمندانه ترویج و احیا شوند.

همت‌های عالی در وقف ترویج شوند/ وقف خردمندان جامعه را ارتقا می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، آیت‌الله عبدالله جوادی‌آملی ظهر امروز در جمع نماینده ولی فقیه و رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه و مدیران کل این سازمان در استان‌های مختلف گفت: وقف صدقه جاریه است و زمانی که همت و اندیشه‌ها بلند باشند روایات مربوط به این موضوع را به درستی درک می‌کنند ولی وقتی همت کوتاه باشد نگرش به صدقه جاریه هم کوتاه خواهد بود.

وی افزود: اباعبدالله (ع) در روایتی همین موضوع را مورد توجه قرار داده‌اند و می‌فرمایند «خداوند همت‌های بلند، اندیشه‌ها و انگیزه‌های بلند را دوست دارد».

مفسر بزرگ قرآن کریم کلمه «تعال» را در قرآن مورد توجه قرار داد و خاطرنشان کرد: خداوند به دلیل اینکه در مقام بالا و کمال است انسان را با واژه‌ی تعال به سوی خود می‌خواند و از بندگانش می‌خواهد به او تقرب بجویند؛ انبیای الهی هم همین روش را داشتند زیرا بیشتر مردم در مرحله مادی این دنیا هستند.

وی تصریح کرد: وقف صدقه جاریه‌ای است که انسان را به مقامات بالاتر می‌برد؛ باید این فرهنگ را به درستی در جامعه ترویج کرد و به مردم شناساند؛ واقفان بدانند که اگر زمینی را وقف کنند بهتر است از آنکه یک خانه را وقف کنند زیرا در صورت نخست دست متولی برای بهره‌برداری متناسب با نیازهای روز باز خواهد بود.

آیت‌الله جوادی‌آملی اظهار داشت: وقفی که خردمندانه باشد می‌تواند جامعه و مردم را بالا ببرد و املاک واقفان را صدقه جاریه‌ای برای آن‌ها قرار دهد.

استاد برجسته حوزه علمیه قم وقف را عامل احیای املاک و دارایی‌ها و اقتصاد جامعه دانست و تصریح کرد: آن عملی که انسان از خود به یادگار بگذارد و مردم از آن نفع ببرند صدقه جاریه است و پس از مرگ هم ثوابش به واقف یا فردی که آن عمل را بنا نهاده، می‌رسد.

وی گفت: همت‌های متوسط در وقف یک ثواب را نصیب واقف می‌کنند ولی وقتی کار سید مرتضی در به‌وجود آوردن حوزه علمیه نجف را می‌بینیم، اندیشه بلند و همت عالی را در کارش مشاهده می‌کنیم؛ حوزه‌ای بنا نهاده که سال‌ها پس از او طلاب علوم دینی و تمام جامعه از آن بهره‌مند می‌شوند و اگر این حوزه نبود، امروز بسیاری از مسائل دینی و کتاب‌های فقهی و اصولی هم نوشته نشده بودند.

آیت‌الله جوادی‌آملی با تاکید بر سوق دادن جامعه به سمت وقف‌هایی با همت عالی عنوان کرد: اگر کسی مالش را وقف کند که جایزه‌ای به نویسندگان و مولفان کتاب‌های جدید در فقه و اصول داده شود یا اینکه دانشمندانی که بتوانند با کشفیات خود آبروی نظام اسلامی را حفظ کنند از این جایزه بهره‌مند شوند آنگاه صدقه‌ای جاریه و با همتی بلند حاصل گشته است که برکاتش به تمام جامعه و نسل‌های بعدی می‌رسد.

مفسر بزرگ قرآن کریم افزود: اجتهاد در موضوعات سبب می‌شود بتوانیم نیازهای روز جامعه را بشناسیم و وقف‌ها را به سمت آن‌ها سوق دهیم زیرا اگر آدمی تفکر کند درمی‌یابد که چه چیز به نفع جامعه و چه چیز به نفع مردم است.

وی ادامه داد: امام خمینی (ره) که آخرین جمعه ماه مبارک رمضان را روز قدس و حمایت از مظلومان نامید در حقیقت سنتی حسنه را بنا بر شرایط زمان از خود به یادگار گذاشت.

انتهای پیام/78004/ک40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول