اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده ولی فقیه در هرمزگان:

مدیران نباید کار فرهنگی در محیط‌های کارگری را نادیده بگیرند

نماینده ولی فقیه در هرمزگان بر اهمیت اجرای برنامه‌های فرهنگی در کارگاه‌ها و بنگاه‌ها تاکید کرد و گفت: مدیران واحدها باید با برنامه‌ریزی به اثرگذاری برنامه‌های فرهنگی توجه داشته و این امر مهم را نادیده نگیرند.

مدیران نباید کار فرهنگی در محیط‌های کارگری را نادیده بگیرند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، آیت‌الله غلامعلی نعیم‌آبادی صبح امروز در دومین نشست هم اندیشی مسئولان فرهنگی کارگاه‌ها و کارخانجات استان که با حضور ائمه جماعات و مسئولان فرهنگی واحدهای تولیدی برگزار شد، با بیان اینکه هر اقدام فرهنگی مبتنی بر میزان مشارکت افراد است، اظهار داشت: نباید برخی به بهانه اینکه اقدامات فرهنگی بر عهده متولیان این امر است از زیر بار مسئولیت شانه خالی کنند و بگویند فرصتی برای انجام کار فرهنگی در مجموعه خود ندارند.

وی با اشاره به اینکه هر کار فرهنگی باید ریشه در باور دینی داشته باشد، بیان داشت: تاثیرپذیری ما از مظاهر فرهنگ غرب در حال افزایش است در مکتب اسلام حل ریشه برخی از مشکلات در جامعه نیازمند کار گروهی است اما در جوامع غربی تمام توجه افراد به خودشان است و انسان در این جوامع غریب است.

امام جمعه بندرعباس در ادامه به اصلاح فرهنگ کار در جامعه اسلامی اشاره و با بیان این مطلب که استانی همچون هرمزگان که قطب صنعتی و اقتصادی ایران است، نباید جوان بیکار داشته باشد، گفت: باید شغل و کار را به درستی برای مردم و جوانان معنا کنیم تا بدانند که کار تنها به معنای پشت میز نشینی نیست و اصلاح فرهنگ کار مساله بسیار مهمی است که مسئولان و سازمان های فرهنگی بویژه صدا و سیما باید از ابزارهای موجود و در اختیار خود، پیرامون ترویج فرهنگ صحیح کار که از مصادیق امر به معروف است، تلاش کنند.

 نعیم‌آبادی تصریح کرد: در کشور شغل‌های بسیاری وجود دارد که به دلیل عدم نهادینه شدن فرهنگ کار در بین جوانان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی کسی به سراغ آنها نمی‌رود و این در حالی است که در سایر کشورها تمام مشاغل، جایگاه خاصی دارند و باید با ترویج فرهنگ صحیح کار،این نوع نگرش را تغییر داد.

وی، خطاب به دانش آموختگان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی گفت: تصور جوانان باید از شاغل شدن در بخش‌های اداری و پشت میزنشینی به فعالیت در بخش خصوصی و کارآفرینی تغییر یابد چرا که علم و مهارتی که آموخته می‌شود باید به کالا و کار مفیدی برای خدمت به مردم تبدیل شود و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی نباید تنها به دنبال پشت میزنشینی باشند.

در ادامه این نشست، سرپرست اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی هرمزگان، بر اجرای برنامه‌های فرهنگی و ترویج آن در محیط‌های کارگری تاکید کرد و گفت: بر اساس جهت گیری سیاست‌های کلی برنامه پنجم توسعه فرهنگی، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز برنامه‌ها و راهبردهای کلان خود را در اجرای رهنمودهای مقام معظم رهبری در خصوص ضرورت تدوین الگوی ایرانی و اسلامی توسعه کشور تنظیم کرده است.

محمدعلی سلیمی اضافه کرد: در این راستا،حوزه امور فرهنگی این اداره کل به عنوان مبلغ و مشوق کارگران که قشر عظیمی از جمعیت استان را تشکیل می دهند، در راستای ارتقا‌ فرهنگ کار و اشاعه فرهنگ اسلامی و انسانی و ترویج وجدان کاری و انضباط اجتماعی کارگران اقدامات فرهنگی موثری را انجام داده است.

وی، بهبود نگرش جامعه نسبت به کار و تقویت اعتماد آنان به فعالیت‌ها و خدمات فرهنگی، تقویت شادابی و سلامت روحی و روانی جامعه کار و تولید و توجه به اصل اثرگذاری و مطلوبیت برنامه‌ها را از جمله رویکردهای این حوزه عنوان کرد.

سلیمی با اشاره به اینکه در سال‌های اخیر، مسیر توسعه استان روند رو به رشدی را در بخش‌های اقتصادی طی کرده، در همین راستا نیز مسئولیت دست اندرکاران و برنامه‌ریزان را دو چندان کرده، افزود: در حال حاضر حدود 700 کارگاه بالای 50 نفر نیروی کار در استان فعالیت دارند که از این تعداد فقط 30 واحد دارای نمازخانه و مسجد در داخل کارگاه‌ها و شهرک‌های مسکونی هستند که ضروری است با همکاری مسئولان فرهنگی، مکان‌های بیشتر و مناسب‌تری در نظر گرفته شود.

وی در ادامه، همکاری در برپائی نماز جماعت در واحدهای تولیدی و صنعتی، بازدید مستمر از کارخانجات به منظور بررسی مسائل فرهنگی، برگزاری مسابقات حفظ و قرائت قرآن کریم بین کارگران و فرزندان کارگران، انجام امور تبلیغاتی و فرهنگی شامل اردو ، برپائی نمایشگاه، تجهیز کتابخانه کارگاه ها ، توزیع نشریات و همکاری فعال با نهادهای فرهنگی، تشکیل کلاس‌های آموزشی روخوانی و روانخوانی قرآن برای کارگران و خانواده‌های آنان، بازدید از نمازخانه‌های کارخانجات، شناسایی، معرفی و برگزاری مراسم تجلیل از واحدهای تولیدی نمونه در فعالیت‌های فرهنگی، برگزاری نشست فرهنگی ائمه جماعات کارخانجات، تاسیس یا تجهیز کتابخانه در محیط‌های کارگری، برگزاری مراسم در مناسبت‌های خاص در ارتباط با جامعه کار و برنامه‌ریزی و هماهنگی در اجرای طرح اوقات فراغت فرزندان کارگر و کارفرمایان توسط کارخانجات را از مهم‌ترین اقدامات حوزه امور فرهنگی این اداره کل عنوان کرد.

انتهای پیام/88007/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول