اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان:

گندله‌سازان بزرگ خارجی برای رقابت بر سر بازار ایران آماده شده‌اند

مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه در حال حاضر چرخه تولید فولاد در داخل، نیازمند ورود مواد اولیه از جمله گندله است گفت: با توجه به شرایط جدید، تولیدکنندگان خارجی این مواد برای ورود به بازار ایران آماده رقابت شده‌اند.

گندله‌سازان بزرگ خارجی برای رقابت بر سر بازار ایران آماده شده‌اند

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مرتضی آقاجانی دوشنبه شب در جمع خبرنگاران با اشاره به تاریخچه کارخانه فولاد هرمزگان و خرید سهام این کارخانه توسط فولاد مبارکه در سال‌های گذشته اظهار داشت: در نیمه دوم سال 90 تمام واحد فولاد سازی این کارخانه وارد مدار شد.

وی با بیان اینکه کارخانه فولاد هرمزگان 3 هزار میلیارد تومان ارزش‌گذاری شده است، اضافه کرد: در حال حاضر حدود 4 هزار و 500 نفر در رابطه با کارخانه فولاد هرمزگان به صورت مستقیم و غیرمستقیم توانسته‌اند به شغلی مناسب دست یابند.

آقاجانی با بیان اینکه طی سال جاری، در این واحد تولیدی 95 هزار تن آهن اسنفجی تولید شده است، گفت:‌ در این سال تاکنون 750 هزار تن اسلب نیز تولید شده است.

به گفته وی از ابتدای فعالیت کارخانه فولاد هرمزگان تاکنون مجموع اسلب تولیدی در آن به 1.5 میلیون تن رسیده است.

مدیر عامل کارخانه فولاد هرمزگان با بیان اینکه این کارخانه در کوتاهترین زمان ممکن به تمام ظرفیت‌های تعریفی خود رسیده است، گفت: رکوردهای این کارخانه در این مبحث جهانی است و کمتر کارخانه‌ای پیدا می‌شود که در عرض چندین ماه به توان تولید به این میزان برسد.

آقاجانی از برنامه‌های مجموعه تحت مدیریت خود برای راه‌اندازی خط نورد در فازهای آینده و توسعه خبر داد و گفت: تولید و دستیابی به محصول نهایی می‌تواند سود بیشتری را نصیب کارخانه کند به نحوی که می‌توان با تولید بدنه خودرو و سایر محصولات و قطعات لوازم خانگی در این راستا حرکت کرد.

*مشکل اصلی، تامین مواد اولیه

وی در ادامه در پاسخ به سئوالی با بیان اینکه در حال حاضر مهم‌ترین مشکل واحدهای تولید فولاد در کشور کمبود مواد اولیه از جمله گندله است، یادآور شد: با تمامی محدودیت‌ها و با توجه به شرایط خاص هرمزگان و حمایت مسئولان در بعد ملی و استانی، کارخانه فولاد هرمزگان توانسته است، سهمیه گندله خود را دریافت کند.

مدیر شرکت فولاد هرمزگان گفت: این مشکل متاثر از عدم توسعه متوازن و همزمان بخش‌های معدنی با واحدهای تولیدی فولاد است.

آقاجانی در عین حال ادامه داد: کماکان 25 درصد در حوزه دریافت سهمیه گندله برای کارخانه فولاد هرمزگان از برنامه عقب هستیم.

*باید به فکر ایجاد توازن در چرخه تولید فولاد باشیم

این مسئول در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه در حال حاضر چه میزان از گندله مورد نیاز کشور در داخل تولید می‌شود، نیز افزود: در حال حاضر برای تولید 15 میلیون تن فولاد در سال تنها پنج تا 10 درصد از گندله مورد نیاز کارخانجات فولادی کشور از خارج وارد می‌شود و بیان نگرانی‌ها در مبحث تامین گندله زمانی رنگ هشدار می‌گیرد، که ما در کشور از تحقق برنامه 1404 که می‌گوید تولید فولاد کشور باید به 55 میلیون تن برسد، حرف بزنیم و به فکر توازن در چرخه تولید فولاد نباشیم.

این مسئول ادامه داد: البته باید گفت که ایمیدرو و دیگر بخش‌های مربوط با هدف ایجاد توازن در این چرخه وارد عمل شده‌اند و در این راستا توسعه معادن و واحدهای تولید مواد اولیه از جمله آهک و گندله در دستور کار قرار گرفته است تا این بخش از چرخه تولید فولاد نیز به مرزهای مدنظر نزدیک شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت منابع معادن کافی است و نیازمند سرمایه‌گذاری برای توسعه است، یادآور شد: ایمیدرو به شدت به دنبال توسعه ظرفیت تولید در معادن است.

*کشورهای حوزه خلیج فارس بازار خوبی برای فولاد ایرانی است

به گفته آقاجانی اکنون کارخانجات بزرگی در بخش تولید گندله در کشورهای حوزه خلیج فارس فعال هستند، و این در حالی است که با توجه به نزدیکی جام جهانی در قطر و توسعه ساخت و ساز‌ها در کشورهای حوزه خلیج فارس نیاز به فولاد در این کشورها نیز بیشتر می‌شود.

این مسئول یادآور شد: البته باید گفت که گندله‌سازان بزرگ منطقه با توجه به شرایط جدید روابط ایران، خود را برای ورود مجدد به بازار ایران در ماه‌های آینده و رقابت گرم می‌کنند.

وی با بیان اینکه توسعه فولاد کشور با توجه به شرایط مناسب سواحل خلیج فارس به این سمت است، ادامه داد: شرایط بازار تولید کشورهای عربی خلیج فارس، فرصت مناسبی را در اختیار کارخانجات فولادی کشور قرار می‌دهد به نحوی که می‌توان گندله مورد نیاز را از آنها گرفت و در عوض علاوه بر فروش محصولات و تبادل محصول، ارزآوری قابل توجهی را نیز نصیب کشور کرد.

مدیر شرکت فولاد هرمزگان با بیان اینکه محصول تختال تولیدی این شرکت در نوع خود از بهترین و با کیفیت‌ترین محصول در کشور شناخته می‌شود، گفت: تاکنون این کارخانه 200 هزار تن از محصولات خود را نیز به شش کشور دنیا صادر کرده است.

وی همچنین با بیان اینکه تولید 10 میلیون تن فولاد در هرمزگان نیز برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری شده است، گفت: تحقق این امر مستلزم همکاری و هماهنگی تمام دستگاه‌های مربوطه است، چرا که تا زمانی که فرهنگ صنعتی در این منطقه جای خود را باز نکند نمی‌توان به هدف مورد نیاز رسید.

آقاجانی یادآور شد: رسیدن به تولید 10 میلیون تن فولاد در سال، خواهان ایجاد زیرساخت‌های مواصلاتی، بندری و سایر بخش‌هاست که باید در کنار هم به توسعه برسند.

*بورس را برای حضور خود متقاعد می‌کنیم

مدیر عامل شرکت فولاد هرمزگان افزود: چون این کارخانه تولیدکننده تختال است، تاکنون صادرات صورت گرفته مابه‌ازای مواد وارداتی از جمله گندله بوده است.

آقاجانی اظهار امیدواری کرد، پیرو مذاکرات صورت گرفته، با کاهش تعرفه صادراتی محصولات تولیدی فولاد هرمزگان، این شرکت بتواند عملکرد خود را در این بخش بالا ببرد.

وی گفت: در شش ماه نخست سال اول فعالیت این کارخانه، سود حاصله از فروش محصولات به 100 میلیارد تومان رسید که این در حالی است که حتی در سال گذشته نیز کارخانه سود عملیاتی داشته است.

آقاجانی گفت: با این اوصاف، پیش‌بینی می‌شود که با سود مناسبی که در سال 93 به دست می‌آید، شرکت فولاد هرمزگان بتواند بورس را برای حضور خود متقاعد کند.

مدیر عامل کارخانه فولاد هرمزگان با بیان اینکه این کارخانه در حال حاضر هیچ گونه ارسال محصولی به فولاد مبارکه اصفهان ندارد، گفت: کارخانجات نورد گیلان، نورد کاویان، نورد اهواز و کارخانجات نورد اطراف تهران از جمله مشتریان شرکت فولاد هرمزگان هستند.

*ایده واگذاری منطقه ویژه خلیج فارس به کارخانجات فولادی

وی در این نشست که با حضور خبرنگاران تخصصی حوزه فولاد و فلزات و خبرنگاران هرمزگانی برگزار و به سئوالاتی متعدد در حوزه‌های مختلف پاسخ داد، در ادامه در پاسخ به سئوالی پیرامون صحبت‌های اخیرش مبنی بر ایده واگذاری منطقه ویژه معدنی فلزی خلیج فارس (منطقه‌ای که در حال حاضر فولاد هرمزگان و چندین شرکت دیگر در بعد تولید و احیا فلزات در آن مستقر هستند) به شرکت‌های فولادی گفت: حتی ایمیدور نیز به دنبال این تئوری بود که منطقه مذکور به بزرگان فولادی واگذار شود و این شرکت‌ها آن را بگردانند.

آقاجانی اضافه کرد: در صورت تحقق موافقت‌ها، ممکن است فولاد هرمزگان، بخش معدن‌داری خود را با توجه به وجود معادن مناسب در کشورهایی همانند هند، به خارج منتقل کند.

انتهای پیام/88001/ح40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول