اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای اولین بار در کشور

مشعل دمنده‌دار در شرکت گاز اردبیل ساخته شد

مدیرعامل شرکت گاز استان اردبیل گفت: برای اولین بار در سطح کشور بومی‌سازی تکنولوژی و ساخت مشعل دمنده‌دار در شرکت گاز استان انجام شد و مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

مشعل دمنده‌دار در شرکت گاز اردبیل ساخته شد

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، به نقل از روابط عمومی شرکت گاز استان اردبیل، فیروز خدایی در حاشیه‌ بهره‌برداری از این تکنولوژی نوین اظهار داشت: با بهره‌مندی از مشعل دمنده‌دار حداقل 30 درصد در مصرف سوخت صرفه‌جویی می‌شود.

وی تصریح کرد: با توجه به مصرف گاز هیتر ایستگاه تقلیل فشار ارجستان که حدود 450 هزار متر مکعب در سال است، با نصب مشعل دمنده‌دار سالانه حداقل 135 هزار متر مکعب صرفه‌جویی حاصل می‌شود.

خدایی با بیان اینکه ضریب تبدیل برق به گاز طبیعی در سال دو هزار و 600 متر مکعب معادل برق مصرفی مشعل دمنده‌دار است، خاطر نشان کرد: با توجه به این عوامل انتظار می‌رود سالیانه بیش از 132 هزار و 400 متر مکعب در مصرف گاز طبیعی هیتر با ظرفیت 60 هزار SCMH صرفه‌جویی حاصل شود.

این مسئول در ادامه‌ سخنان خود اضافه کرد: با توجه به اینکه در ادوار گذشته برای هیتر ایستگاه‌های CGS مشعل‌های اتمسفریک با راندمان احتراق پایین، عدم تطابق ظرفیت حرارتی مشعل و هیتر، سیستم کنترلی نامناسب و عدم وجود قابلیت تنظیم مناسب مورد استفاده قرار می‌گرفت، شرکت گاز استان یکی از راهکارهای ارائه شده در پروژه‌های پژوهشی انجام شده به منظور افزایش بهره‌وری مصرف انرژی در ایستگاه‌های CGS را که همان جایگزین کردن مشعل‌های اتمسفریک با مشعل‌های دمنده‌دار بود، در دستور کار خود قرار داد تا از این طریق مشکل پیش آمده در ایستگاه‌های تقلیل فشار را به حداقل رساند.

وی با اشاره به مزیت‌های استفاده از مشعل‌های دمنده‌دار بیان کرد: این تکنولوژی نوین راندمان احتراق بالا، دامنه تنظیم مناسب، ظرفیت حرارتی بهینه، کارکرد آسان و... را داراست که در صدد هستیم با بهره‌مندی از آن خدمات ارزنده‌تری را برای مردم به عرصه‌ ظهور برسانیم.

خدایی با اعلام اینکه در سال 89 پروژه‌ طراحی، ساخت و نصب مشعل دمنده‌دار در هیتر ایستگاه CGS ارجستان اردبیل برای اولین بار در سطح شرکت ملی گاز ایران در شرکت گاز استان تعریف و به تصویب رسید، یادآور شد: پس از تصویب این پروژه‌ عظیم حوزه ‌پژوهش شرکت گاز استان اردبیل عملیات مهندسی بر روی این پروژه را آغاز کرد که با کمک خداوند متعال و همت یکایک کارکنان شرکت گاز استان در سال 91 این پروژه به سرانجام رسید که امروز می‌توان با گسترش این تکنولوژی در جای جای کشور اسلامی ایران از آن استفاده کرد.

مدیرعامل شرکت گاز استان با بیان این نکته که صحت پیش‌بینی‌ها و تخمین‌های علمی اعلام شده پس از آزمایشات و بررسی‌های به عمل آمده بر روی این پروژه‌ نوین کاملاً مثبت ارزیابی شده است، گفت: میزان مصرف گاز و پایش دما از دو مشعل دمنده‌دار و اتمسفریک موجود در ایستگاه تقلیل فشار ارجستان به خوبی صحت و سقم این عوامل را به اثبات می‌رساند.

وی در ادامه سخنان خود ابراز امیدواری کرد: با درایت و همکاری مردم ولایی استان و همچنین همیاری و همدلی یکایک دستگاه‌های اجرایی بتوانیم در اصلاح الگوی مصرف و همچنین مصرف بهینه‌ سوخت کوشاتر عمل کنیم تا نسل‌های آینده نیز از این نعمت الهی بهره‌مند شوند.

انتهای پیام/62007/ک/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول