اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

شطرنج ابرکوه از کما خارج شد / هویت از دست رفته باز می‌گردد

ورزش شطرنج در ابرکوه که روزگاری حرف اول را در استان یزد ‌می‌زد، سال‌ها در کما بود اما این روزها با همراهی پیشکسوتان این رشته ورزشی، دوباره هویت خود را باز می‌یابد.

شطرنج ابرکوه از کما خارج شد / هویت از دست رفته باز می‌گردد

به گزارش خبرگزاری فارس از ابرکوه، ورزش شطرنج در شهرستان ابرکوه که روزگاری نه چندان دور عرصه فعالیت جمع کثیری از شطرنج بازان مطرح بود، پس از مدتی وقفه، این روزها دوباره در حال بازیابی خود است و همدلی و همراهی تمامی فعالان و علاقمندان این رشته ورزشی، امیدبخش این رویش مجدد خواهد بود.

از چند هفته گذشته و با انتصاب رئیس جدید هیئت شطرنج ابرکوه از سوی هیئت شطرنج استان یزد، فعالیت این هیئت در این شهرستان که کارنامه موفق سال‌های نه چندان دور را به دنبال داشت، دوباره آغاز شد.

رئیس جدید هیئت شطرنج ابرکوه در این باره در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در ابرکوه در تشریح وضعیت گذشته شطرنج در این شهرستان اظهار داشت: در روزگاری نه چندان دور و در زمان کودکی ما، هیئت شطرنج ابرکوه در زمینه برگزاری کلاس‌های آموزشی و مسابقات شهرستانی در مناسبت‌های مختلف به ویژه دهه فجر اقدام می‌کرد اما متأسفانه به یک‌باره این فعالیت‌ها متوقف شد.

وی بیان کرد: دلایل بسیاری را می‌توان برای این توقف برشمرد اما به دلیل بی‌انگیزگی، هیچ یک از فعالان این عرصه و شطرنج‌بازان نامی، هرگز به دنبال بررسی این عوامل نرفتند.

جوانان ابرکوه علاقمند به ورزش هستند

ابطحی گفت: طی سال‌های گذشته نیز با وجود تلاش‌هایی که در هیئت شطرنج شد، فعالیت‌هایی در زمینه شطرنج در شهرستان انجام شده است اما آنچه حائز اهمیت است، علاقمندی بسیاری از جوانان این شهر به این رشته ورزشی است و همین مسئله ما را بر آن داشت تا در زمینه شناسایی و جذب علاقمندان به این رشته همچنین ترسیم اهداف بلندمدت شطرنج در ابرکوه گام برداریم.

وی افزود: در همین راستا و در نخستین اقدام پس از انتصاب به عنوان رئیس هیئت شطرنج شهرستان، به زودی شورایی متشکل از پیشکسوتان و برخی از علاقمندان این رشته تشکیل خواهد شد تا در زمینه شناسایی نخبگان عرصه شطرنج همچنین جذب جوانان به این رشته اقدامات مناسب صورت پذیرد.

ابطحی بیان کرد: همچنین با رایزنی‌های صورت گرفته با هیئت شطرنج استان یزد، به زودی کارگاه‌هایی با حضور دانش‌آموزان دختر و پسر در کلیه مقاطع تشکیل خواهد شد تا اصول اولیه بازی شطرنج آموزش داده و انتقال تجربه شود که امیدواریم حاصل این اقدام، کسب رتبه‌های استانی و کشوری باشد.

در نخستین قدم مسابقه شطرنج دانشجویان برگزار شد

ابطحی در تشریح برنامه‌ها و اهداف این هیئت تا پایان سال جاری عنوان کرد: در نخستین گام و در هفته گذشته، اقدام به حمایت از برگزاری مسابقه شطرنج با حضور دانشجویان دانشکده فنی شریف کردیم که به زودی نفرات برگزیده آن از سوی هیئت شطرنج مورد تجلیل قرار خواهند گرفت.

رئیس جوان هیئت شطرنج ابرکوه خاطرنشان کرد: تا پایان سال جاری نیز بیش از پنج مسابقه بزرگ بین علاقمندان برگزار خواهیم کرد که مسابقات جام فجر به مناسبت دهه فجر، مسابقه دانش‌آموزی و مسابقات بین دانشگاهی از جمله آنها خواهد بود.

اجرای طرح شطرنج یار برای نخستین بار در کشور

رئیس 19 ساله این هیئت ورزشی با بیان اینکه باید برای جذب جوانان به عنوان سرمایه‌های ارزشمند ورزش شهرستان تلاش کرد و با تاکید بر جذب و شناسایی علاقمندان به شطرنج اظهار داشت: با همراهی مدارس شهرستان ابرکوه و برای نخستین بار در کشور، طرح شطرنج یار را با رویکرد کشف استعدادهای این رشته ورزشی اجرا خواهیم کرد.

وی با اشاره به اینکه هیئت شطرنج ابرکوه متعلق به همه شطرنج بازان شهرستان است، اظهار داشت: از علاقمندان شطرنج شهرستان که چند سالی است حضوری در این هیئت و فعالیت‌های حرفه‌ای در زمینه شطرنج ندارند، برای پیشبرد اهداف هیئت که جز توسعه و پیشرفت کیفی و کمی شطرنج شهرستان نیست، صمیمانه دعوت به همکاری می‌کنیم.

وی افزود: در این میان باید از زحمات و تلاش‌های حمید عبیری، رئیس هیئت شطرنج شهرستان ابرکوه در سال‌های گذشته به عنوان نماینده ورزشکاران این رشته قدردانی کنم.

شبی با شطرنج در ابرکوه آغاز می‌شود

ابطحی ادامه داد: هیئت شطرنج شهرستان ابرکوه برنامه ریزی منظمی برای گردهمایی شطرنج بازان ترتیب داده است و نخستین جلسه این نشست با عنوان شبی با شطرنج به زودی برگزار می‌شود و از علاقمندان برای شرکت در این نشست دعوت می‌کنم.

وی در تشریح دیگر برنامه‌های هیئت شطرنج اظهار داشت: علاقمندان شرکت در کارگاه‌های آموزشی شطرنج نیز چنانچه تمایل به شرکت در این کارگاه‌ها  دارند با حضور در اداره ورزش و جوانان، نام نویسی کنند و هیئت شطرنج نهایت تلاش خود را در برگزاری این کارگاه‌ها انجام خواهد داد.

ابطحی افزود: همچنین ضمن تهیه مکانی برای استقرار دفتر دائمی به لحاظ عضوگیری و دیگر فعالیت‌های مربوطه، اقدام به تهیه فرم جدید عضویت کرده‌ایم که دوستان علاقمند می‌توانند با حضور در اداره ورزش و جوانان ابرکوه ضمن تکمیل فرم مربوطه و ارائه مدارک مورد نیاز به عضویت خود در هیئت شطرنج رسمیت دهند تا برنامه‌ها، مسابقات و جلسات پیش روی هیئت شطرنج به آنها اطلاع رسانی شود.

توسعه شطرنج بانوان مورد توجه جدی قرار خواهد گرفت

ابطحی همچنین با اشاره به ضرورت توجه به حضور بانوان در عرصه مسابقات شطرنج گفت: نایب رئیس بانوان این هیئت با هم‌فکری با امور بانوان اداره ورزش و جوانان شهرستان ابرکوه به زودی معرفی خواهد شد تا بانوان نیز بتوانند حضوری درخشان در این رشته ورزشی داشته باشند.

وی همچنین از همه علاقمندان به رشته شطرنج دعوت کرد با حضور در وبلاگ خبری هیئت شطرنج به نشانی www.abarchees.blogfa.com یاری رسان هیئت شطرنج در توسعه و رشد این رشته ورزشی باشند.

ضرورت توجه مسئولان و خانواده‌ها به شطرنج

ورزش شطرنج به عنوان یکی از ورزش‌های کم هزینه و تاثیرگذار فکری محسوب می‌شود.

شطرنج همچنین در تقویت حافظه فعال دانش‌آموزان بسیار موثر است و ابزاری برای پرورش ذهن کودکان و نوجوانان محسوب می‌شود.

همین مسائل لزوم توجه ویژه به این رشته ورزشی را از سوی مسئولان ذیربط و خانواده‌ها دو چندان می‌کند.

----------------------------

گزارش از: رحیم میرعظیم

----------------------------

انتهای پیام/2464/خ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول