اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

در سمینار «نقش جوانان در انتخابات آینده» افغانستان بیان شد:

برگزاری انتخابات سال آینده افغانستان در تاریخ این کشور سرنوشت‌ساز است

رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، در سمینار «نقش جوانان در انتخابات آینده» این کشور اظهار داشت، برگزاری انتخابات سال آینده در تاریخ افغانستان سرنوشت‌ساز است و بدون آن دستیابی به عدالت اجتماعی، توسعه و تقویت دولت، ممکن نیست.

برگزاری انتخابات سال آینده افغانستان در تاریخ این کشور سرنوشت‌ساز است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، «محمد یوسف نورستانی»، رئیس کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان، امروز در سمیناری با عنوان «نقش و رسالت جوانان در روند انتخابات آینده» افغانستان خاطر نشان کرد که انتخابات یک گزینش است و بایستی جوانان با شرکت در این روند، نقش و رسالت خویش را در زمینه گزینش بهترین شخص، ایفا نمایند.

نورستانی انتخابات پیش رو را سرنوشت ساز و مهم در تاریخ افغانستان عنوان کرد و افزود که بدون انتخابات دست یافتن به عدالت اجتماعی ،توسعه متوازن و تقویت حکومتداری خوب، ممکن نیست

وی همچنین از نهادهای مختلف در افغانستان خواست که برنامه‎های مناسبی را جهت تشویق جوانان برای شرکت در انتخابات آینده انجام دهند.

«سید مخدوم رهین»، وزیر اطلاعات و فرهنگ افغانستان نیز در این سمینار گفت که شرکت جوانان در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده این کشور مهم و حیاتی است.

به گفته وی جوانان در تمام کشورها تعیین کننده ارکان دمکراسی و تحولات سیاسی و اجتماعی هستند، بنابراین جایی که جوانان حضور ندارند، برنامه‎ها خالی از نشاط‎، بالندگی و پیشرفت است .

رهین در ادامه بریدن لب و بینی زنی در ولایت هرات را شرم آور دانست و از جوانان خواست که رسالت بزرگ خود را در از بین بردن فرهنگ اذیت و آزار زنان درجامعه ایفا کنند.

«ضیاالحق امرخیل»، رئیس دبیرخانه‎ کمیسیون مستقل انتخابات‎ افغانستان، در مورد نقش جوانان و نظارت بر روند انتخابات این کشور گفت که جوانان تحتث تاثیر گروه‌ها، نامزدهای انتخابات، دولت و کمیسیون مستقل انتخابات قرار نگیرند، بلکه به طور شفاف و مستقل برای آینده کشور خود تصمیم بگیرند.

وی از جوانان افغان خواست که کمیسیون مستقل انتخابات این کشور را یاری کنند و به صورت خودجوش در کارهای مهم کشوری سهم بگیرند.

«هانی بیکران»، یک شرکت کننده در این سمینار، از مستقل بودن جوانان در زمان رای‌دهی ابراز نگرانی کرد و گفت که رای‎ها در مراکز بصورت فردی به صندوق‌ها انداخته می‎شود، اما در ولایات رای‎ها گروهی درصندوق‎ها انداخته می‎شود و جوانان در این موارد مستقل نیستند.

«مهناز حیدری»، دیگر شرکت کننده در این سمینار از دولت افغانستان خواست که زمینه بهتر شرکت جوانان به خصوص زنان را در انتخابات سال آینده فراهم کند.

گفتنی است که این سمینار از سوی کمیسیون مستقل انتخابات و معاونت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ، برگزار شده و قرار است که در 8 منطقه دیگر افغانستان نیز برگزار شود. 

بر اساس آمار ارائه شده شده از سوی بانک جهانی بیش از 60 درصد جمعیت افغانستان را جوانان تشکیل می‎دهند که همواره عدم حضورشان در مسائل سیاسی و اجتماعی این کشور، انتقادهای را به دنبال داشته است.

کمتر از 4 ماه به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان باقی مانده است و مسئولان کمیسیون مستقل انتخابات و معاونت جوانان وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور برنامه‎های تشویقی را برای حضور جوانان در انتخابات افغانستان روی دست گرفته‌اند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول