اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

«انستیتو دموکراتیک ملی آمریکا» در کابل:

برگزاری انتخابات شفاف، نخستین انتقال قدرت صلح‎آمیز در افغانستان

هیأت اعزامی «انستیتو دموکراتیک ملی آمریکا» در کابل اعلام کرد که براساس یافته‎های این نهاد، 54% مردم افغانستان به انتخابات آینده خوش‌بین هستند، بنابراین برگزاری انتخابات شفاف، نخستین انتقال قدرت صلح‎آمیز در افغانستان خواهد بود.

برگزاری انتخابات شفاف، نخستین انتقال قدرت صلح‎آمیز در افغانستان

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، امروز مسولان انستیتو دموکراتیک ملی آمریکا در نشست خبری در کابل اعلام کردند که 54 درصد مردم افغانستان در مورد برگزاری انتخابات شفاف و مسالمت‎آمیز خوش‌بین هستند.

«پیتر منیکاس»، عضو انستیتو دموکراتیک ملی آمریکا با اشاره با انتخابات سال 93 در افغانستان افزود: برگزاری انتخابات پیش‎رو در افغانستان، نخستین انتقال قدرت صلح‎آمیز در تاریخ افغانستان خواهد بود.

به باور وی، تقلب گسترده در انتخابات ریاست‎جمهوری سال 2009 در افغانستان تجربه خوبی برای برگزاری شفاف و عادلانه انتخابات سال 2014 میلادی در این کشور فراهم کرده است.

منیکاس افزود که کارکردها، فضای سیاسی، چارچوب انتخابات آینده و عواملی که ممکن است بر روند انتخابات تاثیرگذار باشد را با دقت کامل مورد ارزیابی قرار داده است.

وی خاطر نشان کرد که هیات انستیتو دموکراتیک آمریکا با حامد کرزی، نامزدهای انتخابات ریاست‎جمهوری، نامزدهای انتخابات شوراهای ولایتی، مسولان کمیسیون مستقل انتخابات، مقامات دولتی و امنیتی و فعالان زن در افغانستان دیدار و گفت‎وگو کرده‎ است.

انتخابات پیش‎رو؛ تعیین کننده مسیر آینده

هیات انستیتو دمکراتیک ملی آمریکا اعلام کردند که انتخابات ریاست‎جمهوری سال 2014 میلادی در افغانستان، ‌مسیر این کشور را در سال‎های آینده تعیین خواهد کرد و دولت آینده در نظام این کشور از مشروعیت کامل برخوردار خواهد بود.

به باور این هیات، انتخابات ریاست‎جمهوری در افغانستان با کاستی‎ها و چالش‎هایی نیز همراه است و اگر برنامه‎هایی برای جلوگیری از این چالش‎ها روی دست گرفته نشود، دولت آینده این کشور با مشکلات فراوان و جدی مواجه خواهد شد.

هیات انستیتو دموکراتیک ملی آمریکا بمنظور برگزاری انتخابات فراگیر و همه‎جانبه، پیشنهادهایی را به دولت افغانستان ارائه کرده که از جمله برنامه‎هایی برای اطلاع رسانی عمومی از فعالیت‎های کمیسیون مستقل انتخابات، دادن آگاهی در مورد استراتیژی‎های ضد تقلب، برنامه‎هایی برای امنیت انتخابات و بی‎طرفی دولت افغانستان را می‌توان نام برد.

تأکید بر استخدام زنان در کمیسیون انتخابات و نیروهای امنیتی

«آدری ‎مک‎لافلین»، عضو هیات اعزام انستیتو دموکراتیک ملی آمریکا حضور زنان در ارگان‌های افغانستان را ضروری دانست و به صراحت بیان کرد که زنان بایستی در ارگان‌های مختلف مانند نیروهای امنیتی افغانستان و کمیسیون مستقل انتخابات این کشور استخدام شوند زیرا به برگزاری انتخابات شفاف و عادلانه کمک فراوانی می‌کند.

به گفته وی، حضور زنان و جوانان در انتخابات سال 2014 میلادی بسیار با ارزش است و حضور زنان در سطح اولویت نامزدهای انتخابات قرار دارد.

مک‎لافلین ادامه داد: ارزیابی هیات انستیتو دموکراتیک ملی آمریکا در افغانستان نشان می‎دهد که زنان افغان علاقمند سهم‎گیری در انتخابات این کشور هستند اما بایستی چالش‎های موجود از مقابل آن‌ها برداشته شوند.

این در حالی است که دولت افغانستان همواره اعلام کرده، انتخابات ریاست ‎جمهوری و شوراهای ولایتی این کشور بدون هیچ مداخله‌ای، بر اساس قانون اساسی افغانستان در 16 فروردین‎ماه سال 1393 خورشیدی در افغانستان برگزار خواهد شد.

هیات انستیتو دموکراتیک ملی آمریکا، بمنظور انجام گفت‎وگوهای کمیسیون مستقل انتخابات با جامعه مدنی، رسانه‎ها، احزاب سیاسی در سطح ولایات، حفاظت از حقوق زنان و تشویق جوانان برای مشارکت در روند انتخابات، پیشنهادات و اقداماتی را ارائه کرده است.

قرار است انتخابات ریاست جمهوری و شوراهای ولایتی افغانستان در 16 فروردین‎ماه 1393 برگزار شود و برای احراز کرسی ریاست‎جمهوری این کشور 11 نامزد با هم رقابت خواهند کرد.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول