اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

فرش قزوین زیر پای تاریخ

صنعت فرش قزوین امروز برای گسترش نیازمند حمایت و تسهیلات است و این مهم با برگزاری نمایشگاه‌های صنعت فرش در استان به خوبی احساس می‌شود.

فرش قزوین زیر پای تاریخ

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، از میان هنرهای ناب و پر قوت ایرانی، فرش‌بافی با ظرافت‌ها و حساسیت‌های هنگام بافت و تولید جزء رایج‌ترین هنرهایی است که همانند فرهنگ برای بسیاری از افراد کهنه کار این عرصه مورد توجه بوده است.

امروزه با توجه به نیاز بخش‌های مختلف به خرید، توزیع و عرضه انواع وسایل و ابزارهای زندگی صنعت فرش به صورت ماشینی «خودکار» و دستی به صورت بافت و دوز سنتی اهمیت خاصی یافته است.

استان قزوین با پیشینه هنری تمام در زمینه گلیم‌بافی، جاجیم و مخمل بافی و تولید سنتی فرش‌های متری به صورت سنتی و استفاده از فرش دوزها اهمیت و جایگاه درخشانی را دارد.

در حال حاضر تولید فرش دستباف که بسیار نیز پر زحمت و زمان‌بر است در قزوین به علت بی مهری‌ها و کم توجهی‌ها از حالت سنتی بافت و تولید فاصله گرفته است.

زمانی که سنت جاجیم و گلیم بافی و پس از مدتی فرش بافی در میان بسیاری از خانه‌های روستایی در بخش‌ها و نواحی مختلف رواج داشت این هنر به عنوان سندی برای نشان دادن و فهماندن اصالت و پیشینه فرهنگی یک خانواده حکایت داشت.

فزونی توسعه و ارایه روز به روز تکنولوژی‌ها برای سهولت در کارها با فاصله‌گیری از عناصر پرسابقه و هنرهای مهم گذشتگان همراه شد و روز به روز از حجم توجه به هنرهای روستایی و ارزشمند سنتی کاسته شد.

امروز در نهایت تعدادی انگشت شمار آن هم تنها میان چند خانواده از روستائیان در استان قزوین سنت بافت و تولید گلیم و فرش به صورت دستی جریان داشته و این هنر کهنه کار همچنان آوازه خود را به طور کامل از دست نداده است.

بی تردید هنرمندان کنونی گلیم و فرش باف سنتی استان قزوین نیز همان پیرمردان و پیرزنانی هستند که به طور تجربی و عملی این سنت را از پدران و دوران قدیم به یادگار داشته و با افول این انگشت شمار از هنرمندان پیر بی‌تردید فرش سنتی دیگر جایی برای تولید و بافت نخواهد داشت.

به همین منظور در حال حاضر یکی از سیاست‌ها در حوزه حفظ و گسترش این سنت ارزشمند استفاده از چهره‌های هنرمند برای آموزش فرش بافی و گلیم بافی سنتی است که از طریق میراث فرهنگی آغاز شده است.

در کنار هنر سنتی بافت و دوخت فرش البته امروز صنعت نیز به عرصه فرش بافی نظر و توجه خاصی دارد و از این نظر فرش به زمینه‌ای مناسب و ارزشمند برای اشتغال و ایجاد کارآفرینی آن هم در بخش خانگی بدل یافته است.

برگزاری دوره‌های آموزشی و تبلیغات مناسب برای حضور صنعتگران در این عرصه و کمک تسهیلاتی برای ایجاد کارگاه‌ها و اماکن بخش خصوصی برای تولید فرش به صورت هم دستی و هم ماشینی جای خاصی را باز کرده است.

از همین رو و با توجه به اهمیت اشتغال و ضرورت گسترش کارآفرینی با اتکا به توان و مهارت خانگی پرداخت تسهیلات برای سوددهی مالی از عرصه فرش در قالب صنعت بیشتر شده است.

علی پرزحمت در این خصوص اظهار داشت: بافندگان فرش و هنرمندان اهل فن که در عرصه صنعت فرش فعالیت می‌کنند با همکاری مسئولان صنعت، معدن و تجارت کمک کنند تا قزوین با احیای خانه فرش به یکی از قطب‌های کشور در توسعه این صنعت تبدیل شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین با بیان اینکه صنعت فرش بومی و ملی است، اضافه کرد: باید با اقدامات مطلوب این صنعت را نسبت به گذشته احیا کرد.

وی با اشاره به اینکه فروشندگان ششمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف کمبود نقدینگی را مهم‌ترین مشکلات رونق بازار حرفه خود عنوان کردند،‌ گفت: باید با همکاری و هماهنگی شرکت‌های فرش و مرکز فرش ایران تسهیلاتی به بافندگان فرش ارائه شود تا این مشکل به خوبی برطرف شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان قزوین خاطرنشان کرد: با تزریق نقدینگی به بافندگان فرش‌ که جزو قشر متوسط جامعه هستند می‌توان شاهد رشد و توسعه این صنعت در این استان بود.

استان قزوین سالیانی است با برگزاری تخصصی نمایشگاه فرش به ارایه آخرین تحولات جدید و دستاوردها در حوزه فرش پرداخت است.

منوچهر حبیبی در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با بیان اینکه افزایش خرید از محصولات بومی موجب افزایش رونق صنعت فرش می‌شود، بیان کرد: با تحقق این هدف انگیزه و علاقه بافندگان این صنعت و فعالیت آنان در این حوزه افزایش می‌یابد.

معاون عمرانی استانداری قزوین با بیان اینکه آموزش بافت فرش با هدف احیای فرش دستبافت و مخصوص استان قزوین در مجموعه سعدالسلطنه فعال و آغاز شده است، اظهار داشت: اکنون این آموزش با استقبال خوب علاقه‌مندان مواجه شده است.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین عنوان کرد: تحقق این مهم کار مشترکی بین مجموعه مرکز فرش ایران و سازمان صنعت، معدن و تجارت بوده است.

حبیبی اظهار داشت: مجموعه فرش ماشینی و دست‌بافت جایگاه ویژه‌ای در کشور دارد.

وی افزود: این صنعت در اشتغال نقش بسزایی ایفا می‌کند و موجب فراهم شدن کسب و کار برای بیشتر از جوانان جویای کار می‌شود.

معاون امور عمرانی استاندار قزوین خاطرنشان کرد: صنعت فرش باید در کارگاه‌های کوچک و بزرگ با حداقل هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری مطلوب رشد و توسعه یابد تا این صنعت به جایگاه واقعی خود برسد.

حبیبی با اشاره به اینکه انگیزه و رغبت مردم برای خرید فرش در منزل و محل کار و استفاده اداره‌ها از محصولات بومی ارتقا یافته است، یادآور شد: برپایی ششمین نمایشگاه تخصصی فرش دستباف می‌تواند در تحقق این مهم نقش بسزایی را ایفا کند.

حبیبی بیان کرد: نمایشگاه بین‌المللی استان قزوین به دلیل قرار گرفتن در نقطه مرکزی و رغبت مطلوب استان‌های دیگر برای حضور در این نمایشگاه و افزایش انگیزه استقبال مردم در بازدید از نمایشگاه فوق برای خرید موجب شده تا این نمایشگاه جزو حوزه‌های پرکار این استان قرار گیرد.

بنابر این آنچه اهمیت‌دار است در وهله نخست اشتغال آفرینی برای جوانان است که استان قزوین از این نظر بسیار نیازمند بوده و این امید می‌رود تا با گسترش فرش‌بافی و احیای این هنر در حال فراموشی در بخش مشاغل و کارگاه‌های خانگی بتوان زورآزمایی کرده و به ارایه و تولید محصولات مناسب برای عرضه به خریداران قزوین که تمایل فراوانی نیز به خرید مصنوعات چرم و چوب دارند، پرداخت.

انتهای پیام/77005/ر40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول