اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت/

مسئله زاینده‌رود سوژه تبلیغاتی برخی مسئولان / چشم امید مردم اصفهان به رئیس جمهور

این روزها مسئله اصلی اصفهان آب و خشکی زاینده‌رود است، موضوعی که هرازگاهی سوژه تبلیغاتی برخی مسئولان برای رسیدن به پست و سمت شده است، درحالی که اصفهان یک استان گردشگرپذیر است و باید مسئولان به زاینده‌رود نگاه ملی داشته باشند.

مسئله زاینده‌رود سوژه تبلیغاتی برخی مسئولان / چشم امید مردم اصفهان به رئیس جمهور

به گزارش خبرگزاری فارس از اصفهان، اصفهان که روزی حلال مسایل کشور بود و گاهی بیش از 10 وزیر در کابینه داشت و یا برخی مدیرانش در دیگر استان‌های کشور مسئولیت‌های کلیدی داشتند و یا مهم‌تر از همه این که مردان و زنانش در هشت سال دفاع مقدس افتخارات زیادی خلق کردند، و هرکجا کار به مشکل برمی‌خورد و نیاز به خط شکنی احساس می‌شد، جوانان اصفهانی سر از پا نمی‌شناختند و حلال مشکلات آن روز‌ها بودند، امروز در حل مسایل و مشکلات خود مانده است.

بسیاری از مدیران نیز در برابر نابسامانی‌های ایجاد شده در این استان، یکدیگر را متهم می‌کنند و تقصیرات را به گردن هم می‌اندازند، در این میان مشکلات هم بعضا زخم کهنه‌ای شده که درمان آن کار هرکسی نیست.

برخی مشکلات که زمانی آن را به سادگی می‌شد حل کرد، الان به کشمکش‌های منطقه‌ای تبدیل شده است و استان‌های همجوار را به تکاپو انداخته و متأسفانه  موجب به وجود آمدن برخی نگرش‌های قومی و منطقه‌ای نیز شده، زمانی که هرکس تلاش می‌کرد تا علاوه بر ظرفیت زاینده‌رود نه در استان‌های دیگر که در محدوده استان اصفهان بارگذاری‌هایی را اضافه کند، کسی نبود تا جلوی این بی‌برنامگی‌ها را بگیرد و این بی‌برنامگی هنوز نیز ادامه دارد، حال چه باید کرد؟

آیا این تدبیر از سوی مقامات و شخصیت‌ها و رجال اصفهان قابل حل است؟

آیا بزرگ‌ترهای استان راه چاره‌ای دارند؟ آیا انتخاب آقای شریعتمداری به عنوان نماینده رئیس جمهور در امور اصفهان به ویژه آب، می‌تواند به حل مشکلات اصفهان کمک کند؟

جالب اینجاست که سال‌های سال این حرف‌ها را می‌شنویم که «مشکلات اصفهان باید حل شود»، استانداران پشت سر هم می‌آیند و می‌روند، سخنرانی‌های آتشین در وصف اصفهان و عظمت تاریخی و هویت آن ساعت‌ها سخنرانی می‌کنند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با شور و حال می‌آیند، تبلیغ می‌کنند که «اگر ما به مجلس برویم این مشکلات را حل می‌کنیم» و اتفاقا مردم هم به آنان اعتماد می‌کنند.

به مجلس می‌روند و روی صندلی‌های سرخ و سبز و نه چندان داغ می‌نشینند و بعضا دوره‌های متوالی هم انتخاب می‌شوند و باز هم به مجلس می‌روند که همچنان این مشکلات را حل کنند.

کاندیداهای شورای شهر نیز در تبلیغات انتخاباتی خود می‌گویند «اگر ما را انتخاب کنید مشکلات را حل می‌کنیم» و اعتقاد دارند که نخستین دغدغه‌شان آب زاینده‌رود است.

آقای رئیس جمهور برای تبلیغات انتخاباتی به اصفهان می‌آیند و وقتی می‌بینند رودخانه چند هزار ساله این شهر خشک شده اظهار ناراحتی می‌کنند.

آقای استاندار جدید هم با انگیزه قوی به اصفهان می‌آید و می‌گوید «ما به مسایل استان اشراف داریم و تمام تجربیات دوره مدیریتی و تجربیات عمر خود را صرف حل مسایل استان می‌کنیم.»

واقعا مشکلات اصفهان چیست که همه قصد دارند حل کنند، ولی حل نمی‌شود.

البته برخی هم فعالیت‌های زیادی انجام می‌دهند، تلاش هم می‌کنند و احساس هم می‌کنند بیشتر از آن مقداری که باید کار می‌کردند، کار کرده‌اند. اما باز می‌بینیم مشکلات حل نشده است، شاید پاسخ همه سئوالات در یک جمله نهفته باشد، «ما باید سراغ مشکلات بنیادی اصفهان برویم».

مشکلاتی بنیادی که مسئولان ارشد و بزرگان تصمیم‌گیری با هم افزایی باید حل کنند و مسایل جزئی را باید مدیران میانه، جزء و مردم رفع نمایند.

بعضی وقت‌ها می‌بینیم که مسئول بلند مرتبه یا نماینده مردم در مجلس به سراغ مسائل جزئی می‌روند و قطعا و صد البته که مدیران میانه و مردم نمی‌توانند مسائل کلان را حل کنند.

مطلب فوق انسان را به یاد کلام امیرمؤمنان علی (ع) می‌اندازد که می‌فرمایند  «جامعه‌ای افول می‌کند که کارهای بزرگ به دست افراد ضعیف می‌افتد و به جای پرداختن به مسائل کلان به مسائل فرعی می‌پردازند.»

آیا مسئله کلان استان اصفهان به اعتراف تمامی دلسوزان چیزی جز مسئله آب است؟ که قطعا این نگاه باید یک نگاه ملی باشد تا یک نگاه بخشی، طایفه‌ای و استانی؟

مسلما اگر تعاریف برای مسئله آب یک مجموعه تعاریفی باشد که حقوق تمامی افرادی که از یک حوضه آبریز استفاده می‌کنند را بدون در نظر گرفتن قومیت و منطقه رعایت کند، هیچ فردی ایرادی نخواهد داشت و شاید انتخاب یک مسئول غیر اصفهانی از سوی دولت برای پیگیری مسائل اصفهان نیز به همین دلیل باشد.

نمایندگان مردم استان اصفهان در مجلس شورای اسلامی که با رئیس جمهور دیدار داشتند، قطعا به این فکر هستند که نتایج آن صحبت‌ها و مذاکرات و قول‌ها و وعده‌ها را دنبال کنند و امیدواریم آقای شریعتمداری هم به زودی سفری به اصفهان داشته باشند و با عزمی که استاندار با تجربه اما تازه نفس اصفهان دارد، مسائل استان را دنبال نماید و نگذارد این عزم‌ها به یأس و ناامیدی تبدیل شود.

گرچه مسایل کلان دیگری مانند محیط زیست و آلودگی هوا جزو مشکلات اصفهان است، اما باز مسئله اصلی استان آب است که می‌تواند مانع آلودگی و خشکی زمین‌های اطراف شهر و مانع بیکاری و انحرافات ناشی از آن شود. آب است که می تواند چرخه اقتصاد استان را بچرخاند.

اگر گردشگری زمینه توسعه پایدار است و اصفهان یک استان پذیرش کننده گردشگر است، این شهر و استان براساس برند زاینده‌رود در جهان شناخته شده است.

پس اول به سراغ آب استان برویم و در کنار آن به دیگر مشکلات و مسائل کلان استان بپردازیم.

انتهای پیام/63013/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول