اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان خبر داد

ترانزیت 285 هزار تن کالا از گیلان

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان از ترانزیت 285 هزار تن کالا از این استان خبر داد.

ترانزیت 285 هزار تن کالا از گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، سبحان‌الله علیپور امروز پیش از خطبه‌های نماز جمعه این شهر با گرامیداشت 26 آذر روز حمل و نقل و رانندگان اظهار کرد: این روز با مصوبه شورای عالی فرهنگی در تاریخ انقلاب اسلامی به ثبت رسیده است.

وی با اشاره به ترانزیت کالا در جمهوری اسلامی و از گیلان افزود: ترانزیت به معنای این است که کالا در جمهوری اسلامی بارگیری و باراندازی نمی‌شود و مبدأ و مقصد آن ایران و گیلان نیست بلکه کالا از خاک استان و کشومان از کشور دیگری به کشور مقصد صادر می‌شود.

این مسئول گیلان را دارای ظرفیت ترانزیت بالا دانست و تصریح کرد: نفش این استان در ترانزیت کالا بسیار مهم است.

وی از ترانزیت مقدار 285 هزار تن کالا از گیلان در هشت ماه گذشته خبر داد و یادآور شد: از این مقدار 243 هزار تن کالا از مرز آستارا عبور کرده و بقیه از انزلی بوده است.

علیپور در ادامه به فعالیت شرکت‌های حمل و نقل کالا و مسافر در گیلان اشاره کرد و گفت: در گیلان 160 شرکت و موسسه حمل و نقل کالا و 120 شرکت حمل و نقل مسافر فعالیت دارند.

وی با بیان اینکه 100 نمایندگی شرکت حمل و نقل بین‌المللی در گیلان فعالیت می‌کنند، تصریح کرد: سه شرکت حمل و نقل بین‌المللی کالا و یک شرکت حمل و نقل بین‌المللی مسافر در گیلان فعال هستند.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان از فعالیت حدود 19 هزار راننده در بخش حمل و نقل عمومی این استان خبر داد و خاطرنشان کرد: 11 هزار و 900 راننده در بخش کالا و 7 هزار و 100 راننده در بخش مسافر است.

وی به جابه‌جایی کالا در گیلان اشاره کرد و افزود: در هشت ماه گذشته حدود 5 میلیون تن کالا توسط 367 هزار دستگاه از گیلان جابه‌جا شده است.

علیپور 35 درصد این جابه‌جایی را درون استانی و 65 درصد برون استانی عنوان کرد.

وی سهم جابه‌جایی کالا در مدت مشابه سال گذشته را حدود 2.3 درصد ذکر کرد.

این مسئول درباره جابه‌جایی مسافر یادآور شد: در هشت ماه گذشته تعداد بالغ بر 4 میلیون نفر مسافر توسط 475 هزار دستگاه وسیله نقلیه عمومی گیلان جابه‌جا شدند.

وی سهم جابه‌جایی مسافر درون استانی را 53 درصد و برون استانی نیز 47 درصد ذکر کرد و گفت: سهم جابه‌جایی مسافر گیلان رد سال گذشته نسبت به کل کشور 2.6 درصد بود.

 علیپور با اشاره به حمل و نقل بین‌المللی کالا در گیلان خاطرنشان کرد: در مدت مذکور آستارا با میزان جابه‌جایی 144 هزار تن کالا در واردات و 500 هزار تن در بخش صادرات رتبه سوم کشور را در صادرات و واردات جاده‌ای کسب کرده است.

وی با اشاره به سهم مرز آستارا در واردات و صادرات کشور تصریح کرد: مرز آستارا سهم 11 درصدی کل مرزهای جاده‌ای کشور در زمینه صادرات و سهم 15 درصدی واردات جاده‌ای را از آن خود کرده است.

مدیرکل حمل و نقل و پایانه‌های گیلان عمده کالای صادراتی از آستارا را سیمان، تره‌بار و شیشه ذکر کرد و متذکر شد: کالای وارداتی به مرز آستارا تخته، اکسید آهن و شکر بوده است.

انتهای پیام/2300/ر40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول