اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با توجه به مطالبه مقام معظم رهبری

کتاب «رسانه ملی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» منتشر شد

کتاب «رسانه ملی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسید.

کتاب «رسانه ملی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت» منتشر شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، کتاب رسانه ملی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت از شش فصل اصلی از جمله کلیات تحقیق، مبانی و بنیان‌‌های الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و تفاوت آن با دیگر الگوهای توسعه، الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت، لوازم، بسترها و عناصر، راهبردهای دستیابی به الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت و راهبردهای رسانه‌ ملی در ترویج الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تشکیل شده است.

روش تحقیق، تعریف مفاهیم تحقیق، بررسی مبانی و مفاهیم تحقیق، بررسی مبانی و مفهوم توسعه، بررسی مفهوم پیشرفت، احیای حقوق عامه، انطباق با مقتضیات بومی، تضمین‌‌کننده استقلال کشور، نظام اقتصادی، نظام جامع تزکیه و تعلیم و تأمین اجتماعی همگانی از جمله مباحث ارائه شده در زیرمجموعه فصل‌های اصلی این کتاب است.

استقلال فرهنگی، نمادسازی بر اساس آموزه‌‌های دینی، طراحی و تهیه نقشه راه برای رسیدن به الگو، طراحی الگوی اسلامی ـ ایرانی با توجه به شرایط بومی کشور و نظام، بهره‌‌مندی بهینه از تعدد شبکه‌های موجود، تئوریزه کردن الگوهای رسانه‌‌ای بومی در فضای رسانه‌‌ ملی، شناخت دقیق و همه‌جانبه تهاجم فرهنگی از سوی رسانه ملی، به عنوان پیش‌‌قراول عرصه جنگ نرم و پیش‌‌بینی شیوه‌‌های مواجهه، تلاش برای گسترش سبک زندگی دینی(اسلامی)، به کار گرفتن نمادهای دینی و فرهنگی در تولیدات رسانه‌‌ ملی، بسترسازی برای ایجاد تحول روحی در مخاطبان، توجه به شئونات زنان و خانواده در رسانه‌‌ها و دیگر راهبردهای رسانه‌‌ای از عناوین دیگر مباحث مطرح‌شده در این کتاب است.

امروزه شاید مهم‌‌ترین برنامه عملی هر کشور و واحدهای کوچک‌‌تر از کشور، همچون مناطق آزاد و حتی کارخانه‌‌ها و واحدهای صنعتی، سند توسعه راهبردی آنها باشد؛ سندی که برنامه عملی هر مجموعه را تشکیل می‌‌دهد تا افق دست‌‌یابی به موفقیت را ترسیم کند.

همواره کشورهای در حال توسعه به دنبال پیدا کردن الگویی برای توسعه‌‌اند، که جنبه‌‌های مادی و معنویشان را در بر می‌گیرد.

انقلاب اسلامی ایران نیز که تجربه سه دهه شعار استقلال، آزادی و عدالت را سپری کرده و اکنون با رویکرد به آینده و سند چشم‌‌انداز، در چهارمین دهه عمر خود، مصمم است گام دیگری را بپیماید، نیاز به ترسیم نقشه راه و تعیین استراتژی منطبق بر تحولات موجود و در نهایت، پارادایم‌‌سازی منطبق با شرایط بومی و مقتضیات خود را بیش از پیش احساس کرده است. نیاز به چنین الگوسازی و نقشه راهی بود که سبب شد مقام معظم رهبری به عنوان رهبر نظام جمهوری اسلامی ایران، در سال 89، برای نخستین بار به مفهوم‌‌سازی، تشریح الزامات و شاخصه‌‌ها و تشکیل هیئتی از نخبگان کشور برای طراحی الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت اقدام کند، البته در حال حاضر و با مطالبه رهبر معظم انقلاب، این موضوع به دغدغه نخبگان فکری، علمی و سیاسی کشور تبدیل شده است.

با این حال باید معترف شد که مطالعه و طراحی هدفمند و مطلوب الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت، نیازمند شناخت عنصرهای گوناگون و اثرگذار در زمینه این الگوست.

یکی از مهم‌ترین این عناصر، ابزارهای فرهنگی، از جمله رسانه است. اهمیت مسئله را می‌توان در سخنان مقام معظم رهبری، در تشریح راهبردها و الزامات این الگو پیدا کرد؛ به گونه‌ای که ایشان در این زمینه مشخص شدن راهبردها و الزامات پیشرفت در عرصه اندیشه و توجه به ابزارهای آن، از جمله آموزش و پرورش و رسانه‌ها را در تدوین الگوی پیشرفت، مهم دانسته‌اند.

پژوهش حاضر در راستای چنین اهمیتی به بررسی نقش‌ها، وظایف، کارکردها و کارویژه‌های مهم رسانه در تحقق و پیشبرد مؤثر این الگو پرداخته است.

نگارنده در اثر حاضر، با دریافت چنین اهمیتی از نقش فرهنگ و رسانه، به عنوان یکی از مهم‌‌‌‌ترین ابزارهای اثرگذار فرهنگی، کوشیده است نقش‌‌‌‌ها، وظایف و کارویژه‌‌‌‌های رسانه در تحقق و پیشبرد هرچه بهتر الگوی اسلامی ـ ایرانی پیشرفت را بررسی کند و در این راستا، به معرفی مهم‌‌‌‌ترین راهبردهای رسانه‌‌‌‌ای در نیل به این مقصود بپردازد.

کتاب رسانه ملی و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت توسط مهدی رشکیانی تالیف شده و به همت مرکز پژوهش‌های اسلامی صدا و سیما به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/78003/ر40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول