اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی:

بسیاری از طرح‌های پژوهش پس از آغاز تحقیقات به حال خود رها شده است

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی گفت: بسیاری از طرح‌های پژوهش پس از آغاز تحقیقات به حال خود رها شده است.

بسیاری از طرح‌های پژوهش پس از آغاز تحقیقات به حال خود رها شده است

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدتقی پاکزاد ظهر امروز در جلسه کارگروه پژوهش و فناوری استان آذربایجان شرقی اظهار داشت: متأسفانه بسیاری از طرح‌های پژوهش پس از آغاز تحقیقات به حال خود رها شده و خروجی آنها مورد غفلت واقع می‌شود، در حالی که برون‌داد هر پژوهشی باید قابل مشاهده و لمس باشد.

وی با بیان اینکه مسیر توسعه و پیشرفت از پژوهش و فناوری می‌گذرد، افزود: تولید علم و فناوری تنها راه مقابله با تحریم و استکبار و بهترین ابزار اثرگذاری است.

پاکزاد با اشاره به اینکه چرخه فناوری و تجاری‌سازی در کشور ما کامل نیست، متذکر شد: بحث فناوری جزو بحث‌های تقریبا مغفول کشور است و نهایت قدمی که در این زمینه برداشته شده در حد پژوهش‌های کاربردی بوده، اما این که این پژوهش‌ها تا چه حد به فناوری و صنعت تبدیل شده هنوز کارهای اثرگذاری انجام نشده است.

وی اذعان داشت: جوامعی که در عرصه علم و فناوری حرفی برای گفتن دارند جوامعی هستند که بسترهای ذهنی مردم خود را از ابتدا به درستی شکل داده‌اند، لذا تا زمانی که موضوع پژوهش و نگاه تحقیق‌گرایانه را به تمام آحاد جامعه تعمیم ندهیم در این زمینه مشکل خواهیم داشت.

پاکزاد در همین زمینه به ضرورت پرداختن به بحث پژوهش در آموزش و پرورش اشاره کرد و گفت: ایجاد تفکر خلاق و کارآفرین در کودکان ضرورتی غیرقابل انکار است، بنابراین اجرای برنامه‌های پژوهشی در مدارس می‌تواند این تفکر را در کودکان نهادینه کند.

معاون توسعه مدیریت و منابع انسانی استاندار آذربایجان شرقی در ادامه فعالیت بخش خصوصی در عرصه پژوهش را خوشحال‌کننده دانست و یادآور شد: امروزه مراکز دولتی در تولید فناوری دخالت نمی‌کنند مگر در موارد خاص مانند صنایع دفاع و امنیتی؛ البته دولت باید فضای مساعد را برای فعالیت بخش خصوصی ایجاد کند.

وی افزود: امروزه سرعت تولید فناوری از سرعت مصرف پیشی گرفته و باید مشخص کنیم که ما در این حرکت در چه جایگاهی قرار داریم.

پاکزاد در بخش دیگری از سخنان خود با تاکید بر این که آذربایجان شرقی باید قطب شمال‌غرب کشور در عرصه پژوهش و فناوری باشد، تأکید کرد: البته این موضوع به معنی برتری‌جویی نیست، بلکه هدف این است که این استان در خدمت شمال‌غرب کشور و حتی کشورهای پیرامونی باشد تا زمینه‌های فناوری و پژوهش تا حدی به شکل موزون و هماهنگ مدیریت شود.

وی استفاده از ظرفیت‌های انسانی، فضای کار و ظرفیت‌های استان با نگاه کارشناسی و علمی را از ضرورت‌های دست‌یابی به این هدف عنوان کرد و افزود: برای این منظور باید شناسایی ظرفیت‌های شهرستان‌ها، تعامل با دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و تعامل با استان‌های همجوار باید در دستور کار قرار گیرد.

پاکزاد با اشاره به محوریت استانداری در بحث‌های پژوهشی استان، خاطر نشان کرد: استانداری باید در قالب حمایت از بخش فناوری و پژوهش‌های کاربردی، به عنوان پایگاه پژوهشگران و فناوران استان باشد و در زمینه برقراری ارتباط تنگاتنگ با مراکز پژوهشی و بخش تولید، رفع موانع شرکت‌های دانش‌بنیان و ایجاد فضای رقابتی قدم‌هایی برداشته شود.

انتهای پیام/60002/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول