اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار اردبیل:

تسهیلات با بهره 14 درصد به سود تولید نیست

استاندار اردبیل گفت: پرداخت تسهیلات بانکی با بهره 14 درصد به هیچ عنوان به منفعت تولید‌کننده نیست و باید این رویه اصلاح شود.

تسهیلات با بهره 14 درصد به سود تولید نیست

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، مجید خدابخش پیش از ظهر امروز در جلسه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی در اردبیل اظهار داشت: شأن تشکیل صندوق توسعه ملی پرداخت تسهیلات ارزی به واحدهای بزرگ و ارز‌ است نه اینکه این صندوق بخواهد برای پرداخت تسهیلات واحدهای کوچک و یا سرمایه در گردش ورود پیدا کند.

وی تصریح کرد: تنها راه ما این است که صندوق توسعه ملی و سیستم بانکی به بررسی‌های صورت گرفته در پرونده‌ها و طرح‌های ارائه شده اعتماد کند وگرنه برای 144 طرح معرفی شده این استان با این روند بیش از پنج سال نیاز است تا صندوق آنها را بررسی کرده و پرداختی خود را انجام دهد.

رئیس شورای اشتغال و سرمایه‌گذاری استان یادآور شد: امکان پرداخت تسهیلات از طریق این صندوق بسیار بعید به نظر می‌رسد چرا که وظیفه و رسالت صندوق متفاوت از بانک‌های عامل است ولی امیدواریم از طریق وجوه اداره شده و منابع بانکی بتوانیم مشکل 174 واحد تولیدی که عملاً با نارسایی‌های روبرو هستند برطرف شود.

خدابخش افزود: از تعداد طرح‌های معرفی شده تاکنون 10 مورد پرداخت شده و به دلیل آنکه صندوق قرار نیست تسهیلاتی با همین مبنا پرداخت کند و این کار به آن تحمیل شده در نقطه مقابل مقاومت نشان می‌دهد در حالی که با اعتماد‌آفرینی می‌توان مشکلات را برطرف کرد.

این مسئول تاکید کرد: کار صندوق توسعه ملی در تمام دنیا مشخص است چرا که صندوق منابع حاصل از فروش نفت را که گاه صرف هزینه‌های جاری می‌شود نگهداری می‌کند تا از طریق مالیات هزینه جاری صورت گیرد تا در این زمینه بتوانیم با نرخ شش درصد برای مناطق برخوردار و پنج درصد برای مناطق محروم آن هم طرح‌های بزرگ و ارز‌بر صندوق تسهیلات پرداخت کند.

رئیس شورای اداری استان به بالا بودن سود بانکی و عدم تمایل تولید‌کنندگان اشاره کرد و بیان داشت: هیچ تولید‌کننده‌ای حاضر نیست با نرخ 14 یا 16 درصد تسهیلات دریافت کند بلکه بهتر است با همکاری نمایندگان مجلس پرداخت تسهیلات از طریق وجوه اداری شده احیا شود تا دولت در حمایت از تولید بتواند با حداقل نرخ تسهیلاتی را به واحدهای تولیدی پرداخت کند.

خدابخش ضرورت ابلاغ و اطلاع‌رسانی در مورد اجرای ماده 16 و استمهال تسهیلات بانک‌ها را یادآور شد و ادامه داد: در این جلسه تصمیم گرفتیم تا این استمهال از سوی بانک‌ها انجام شود تا تولید‌کنندگان با مراجعه به بانک‌ بتوانند در این زمینه بدهی خود را تعیین تکلیف کنند.

وی خاطرنشان کرد: تنها یک بانک تخصصی به مانند صنعت و معدن که دارای یک شعبه و دو کارشناس است نمی‌تواند تسهیلات این بخش را پرداخت کند بلکه با افزایش بانک‌های عامل و شعب فراگیر می‌توان خدمات سریع‌تری را به تولید‌کنندگان ارائه کرد.

رئیس شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی گفت: از بانک‌ها انتظار داریم عینک تنگ‌نظری را کنار بگذارند و با نگاه مثبت به بخش تولید و صنعت نگاه کرده و با وسعت نظر به حل مشکلات آنها اقدام کنند.

خدابخش افزود: در جلساتی که در اتاق بازرگانی با نام شورای گفت‌و گوی بخش خصوصی و دولت برگزار می‌شود سعی و تلاش بر آن است تا مشکلات بخش خصوصی با حضور مدیران اجرایی دستگا‌ه‌ها و بانک‌های عامل در یک تعامل مثبت برطرف شود تا رونق اقتصادی را در استان با حل این مشکلات شاهد باشیم.

این مسئول عنوان کرد: دستور جلسه امروز ما رسیدگی به 174 طرح تولیدی معرفی شده برای بهره‌مندی از صندوق توسعه ملی بود که قرار شد هم ماده 16 در مورد آنها اعمال شود و هم با تشکیل کار گروهی واحدهای تولیدی که نیاز به تسهیلات سرمایه در گردش دارند معرفی شود تا با دعوت از آنها و مدیران بانکی بتوانیم در فضای تعاملی مشکلات آنها را برطرف کرده و با کاهش بروکراسی اداری به حل این مشکلات کمک کنیم.

انتهای پیام/62004/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول