اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین:

دریافت نشان مرغوبیت اصالت صنایع دستی را تغییر ندهد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: تلاش برای دریافت نشان مرغوبیت صنایع دستی نباید به گونه‌ای باشد که اصالت اثر را تغییر دهد.

دریافت نشان مرغوبیت اصالت صنایع دستی را تغییر ندهد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، حمیدرضا قاسمی در دومین مراسم داوری مسابقات اعطای نشان مرغوبیت و مهر اصالت صنایع دستی که شب گذشته در سالن باغستان قزوین برگزار شد، اظهار کرد: تلاش برای دریافت نشان مرغوبیت صنایع دستی نباید به گونه‌ای باشد که اصالت و روح اثر را تغییر دهد.

وی با بیان اینکه مسابقات موجی با خود دارد و می‌تواند تغییراتی را به همراه مداخلات منطقی یا غیرمنطقی در تولید آثار صنایع دستی به همراه داشته باشد، افزود: در مرحله استانی این مسابقات باید داوران این نگاه ویژه را داشته باشند که انتخاب آثار، همسو و مطابق با مداخله نباشد؛ طوری که هنرمندان و صنعتگران صرفا برای دریافت این نشان و برگزیده شدن آثار خود، هر تغییری در آن اعمال کنند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین با بیان اینکه برخی از این تغییرات ممکن است منجر به تاثیر بر روح آثار صنایع دستی شود، ادامه داد: در مواردی آثار می‌تواند با کمترین تغییرات در روند تولید با شاخصه‌های انتخاب آثار در مسابقات منطبق شوند؛ اما در برخی موارد نیز اصرار بر تغییر فاحش در نوع تولید آثار، بر اصل و روح آن تاثیرگذار است.

قاسمی تصریح کرد: به عنوان نمونه چنانچه رنگ‌های گیاهی مورد استفاده در تولید آثار در نقاط مختلف کشور با هدف برگزیده شدن اثر، تغییر کند، اثر تولید شده از اصالت خود دور می‌شود.

وی پیشنهاد کرد: به جای استانداردسازی رشته های صنایع دستی به منظور دریافت لوگوی استاندارد ایران و با یک فرایند دشوار و غیر زیبنده برای این آثار؛ اعطای مهر اصالت و مرغوبیت بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری قزوین خاطرنشان کرد: درجه‌بندی آثار صنایع دستی و اعطای نشان مرغوبیت به آنها می‌تواند علاوه بر تاثیر مثبت بر بازاریابی آثار هنرمندان و صنعتگران، موجب توسعه و ترویج صنایع دستی شود.

قاسمی با اشاره به اینکه کارشناسان صنایع دستی در برخی استان‌ها داوران بین المللی در رشته‌های خود هستند، آموزش دیگر کارشناسان این عرصه و راه اندازی دبیرخانه های استانی مسابقات اعطای نشان مرغوبیت و مهر اصالت را در زمینه توسعه صنایع دستی مفید دانست.

وی با تأکید بر لزوم برنامه‌ریزی برای قابل آموزش بودن صنایع دستی، بیان داشت: استان‌های کشور نیز تلاش می‌کنند تا ایران جزو برنامه‌ریزان برای صنایع دستی در سطح بین‌المللی باشد.

انتهای پیام/77011/ذ30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول