اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رضا سراج در جمع مدیران ‌خبرگزاری‌‎های خراسان جنوبی‌:

مذاکرات هنوز آغاز راه پر پیچ و خم است/3 سناریو آینده مذاکرات ژنو

کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه در مذاکرات ژنو مثلث تناقض را شاهدیم، گفت: مذاکرات ژنو هنوز آغاز راه پر پیچ و خم است.

مذاکرات هنوز آغاز راه پر پیچ و خم است/3 سناریو آینده مذاکرات ژنو

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، رضا سراج امشب در نشست بررسی مسائل سیاسی ویژه مدیران و دبیران رسانه‌های محلی و خبرگزاری‌‎های خراسان جنوبی به مهم‌ترین مخاطرات پیش‌روی دولت یازدهم اشاره کرد و افزود: چالش‌های آینده دولت یازدهم را باید در حاشیه خود دولت جستجو کرد.

وی ادامه داد: نخستین مخاطره‌ای که دولت با آن مواجه شده، نقش پدرخوانده‌ها برای دولت جدید است که در واقع می‌تواند در نگاه مردم استقلال دولت را زیر سئوال ببرد که امروز ما شاهد فعال شدن این پدرخوانده‌ها در حاشیه دولت هستیم.

وی ادامه داد: دومین مخاطره، جنگ ادراکی است که به عنوان نمونه رئیس جمهور اعلام می‌کند "خزانه دولت خالی است" و این در شرایطی طرح می‌شود که تیم ما در حال مذاکره است و این سخن نه تنها تأثیری در حمایت از تیم مذاکره کننده ما ایجاد نمی‌کند بلکه تأثیر جنگ ادراکی دشمن را بیشتر می‌کند.

سراج تصریح کرد: در این جنگ مسئولان اشتباه محاسباتی می‌کنند و این یکی از مهم‌ترین مخاطرات پیش‌روی دولت خواهد بود.

*مطرح شدن ایران به عنوان محور شرارت نتیجه عمل تکنوکرات‌های دولت اصلاحات بود

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور سومین چالش دولت را نگاه برخی از تکنوکرات‌ها خواند که در حاشیه و در متن در حوزه اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی فعالیت دارند.

سراج تاکید کرد: البته این نوع نگاه را در دولت اصلاحات و سازندگی تجربه کرده‌ایم، در دولت سازندگی عناصر حاشیه و متن برطبل مذاکرات با آمریکا کوبیدند که نتیجه آن تصویب تحریم‌ها از سمت آمریکایی‌ها بود و در دولت اصلاحات آنها پیش‌دستی کردند که در نتیجه قرار گرفتن ایران در محور شرارت‌ بود.

*فتنه‌گران می‌خواهند دولت یازدهم را به جریان حزبی تبدیل کنند

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: مخاطره چهارم بازگشت فتنه‌گران و افراطیون به صحنه قدرت است که دولت یازدهم را لولای حرکت خود قرار داده‌اند.

سراج تاکید کرد: قطب‌بندی جامعه یکی دیگر از مخاطرات پیش‌روی این دولت است، زیرا عده‌ای تلاش می‌کنند که رئیس جمهوری که به عنوان نماد ملی است به جایگاه حزبی تقلیل یابد.

وی در ادامه در پاسخ به این سؤال که چقدر احتمال دارد فتنه‌گران طرح عبور از روحانی را مطرح کنند، افزود: این موضوع بعید نیست.

نقش رسانه در جنگ نرم امروز

این استاد علوم سیاسی دانشگاه در بخشی دیگر از سخنان خود با طرح موضوعاتی از قبیل مدیریت ادراک و مدیریت برداشت در رسانه گفت: یکی از مهم‌ترین کارکردهای رسانه در حوزه مدیریت برداشت و ادراک است، به ویژه در جنگ نرم که یکی از سطوح عالی این جنگ، جنگ اداراکی است.

سراج افزود: مدیریت ادراک، یک نوع استدلال برای تصمیم‌سازان و تصمیم‌گیرندگان است، که مسئولان مخاطب مدریت ادراک محسوب می‌شوند و همه مردم مدیریت برداشت هستند.

وی با بیان اینکه در مدیریت برداشت، به پدیده‌ها معنابخشی می‌شود و پدیده‌ها را تفسیر می‌‎کنند، یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند مهندسی نظر و رأس آن مهندسی رفتار و تصمیم را ایجاد کنند.

*"اشتباه محاسباتی" هشدار رهبری در چند سال قبل بود

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: امروز ما شاهد یک جنگ ادراکی هستیم که از طرف دشمن طراحی شده است که یکی از راهبرد‌های جنگ نرم است.

سراج با بیان اینکه دو سال قبل رهبر معظم انقلاب به موضوعی با عنوان "اشتباه محاسباتی" اشاره کردند، تصریح کرد: ما در کشور الان شاهد اثربخشی جنگ ادراکی هستیم، که در یکی از مهم‌ترین سطوح تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری برداشتی به وجود آمده است که دشمن در جهت‌گیری خود تجدید نظر کرده است.

وی افزود: این نشان اثربخشی جنگ ادارکی است که در این جنگ مخاطب تصمیم‌گیر و تصمیم‌ساز به ارزیابی مجدد برساند که می‌تواند کارساز بوده و طراحان این جنگ ادارکی به اثربخشی این عملیات خود امیدوارتر می‌شوند.

 

*در مذاکرات ژنو مثلث تناقض را شاهدیم/مذاکرات هنوز آغاز راه پر پیچ و خم است

 

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه در مذاکرات ژنو مثلث تناقض را شاهدیم، گفت: مذاکرات ژنو هنوز آغاز راه پر پیچ و خم است.

‌سراج ‌با بیان اینکه مذاکرات هسته‌‎ای یکی از موضوعات جنگ نرم دشمن علیه کشور است که نشان از تکاپوی دشمن در حوزه جنگ ادراکی را دارد، اظهار کرد: ما برخی از نشانه‌های تغییر را در ارزیابی ادراک و محاسبات مشاهده می‌کنیم.

وی ادامه داد: رسانه‌ها بیشترین آشنایی را در حوزه جنگ نرم دارند که می‌تواند به آگاهی‌بخشی و اطلاع‌رسانی مانع از تحقق نهایی این جنگ ادراکی شوند.

 

*جنگ ادراکی می‌تواند منجر به تغییر سیاست‌ها، راهبردها و اهداف ملی شود

 

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور با بیان اینکه در مذاکرات اخیر برای اینکه ادراک برای مذاکره شکل بگیرد از شیوه دیپلماسی استفاده کردند، تاکید کرد: جنگ ادراکی که جنگ تاثیرگذار است می‌تواند منجر به تغییر سیاست‌ها، راهبردها و اهداف ملی شود.

سراج ادامه داد: ما باید در این جنگ با هوشمندی و برنامه‌ریزی دقیق ضمن آگاهی‌بخشی به جامعه مانع از تحقق اهداف جنگ ادراکی شویم.

وی تاکید کرد: در حوزه مدیریت برداشت کار آسان‌تر است، ما باید از تکنیک‌هایی استفاده کنیم که بتوانیم به واقعیت‌ها معنا ببخشیم.

 

*در مذاکرات ژنو مثلث تناقض را شاهدیم

 

این کارشناس مسائل سیاسی گفت: ما در مذاکرات ژنو سه تناقض را مشاهده می‌کنیم؛ نخست اظهارات طرف‌های آمریکایی و اروپایی پیرامون آینده مذاکرات، دوم متن توافق‌نامه ژنو و موضوع سوم مواضع و اظهارات و مطالباتی است که مسئولان تیم مذاکره‌کننده از نتیجه مذاکرات ارائه می‌دهند.

سراج با بیان اینکه ما نباید تیم دیپلماسی جمهوری اسلامی ایران را تضعیف و صداقت آنها را خدشه‌دار کنیم، افزود: مقامات آمریکایی در اظهارات خودشان می‌گفتند که این توهم است که ایرانی‌ها غنی‌سازی را حق خودشان می‌دانند و ما به دنبال برچیده شدن برنامه هسته‌ای ایران هستیم که این اظهارات آمریکایی‌ها باید در مدیریت برداشت مورد توجه قرار بگیرد.

وی افزود: مدیریت برداشت و ادراک عزم جدی در اهداف ملی ایجاد می‌کند که دستیابی به پیشرفته‌ترین تکنولوژی جزو اهداف ملی ما محسوب می‌شود.

سراج یادآور شد: رسانه‌ها می‌توانند این عزم جدی و اراده ملی را با آگاهی‌بخشی در جامعه گسترش دهند.

 

*مذاکرات ژنو هنوز آغاز راه پر پیچ و خم است

 

مسئول سابق سازمان بسیج دانشجویی کشور گفت: در حال حاضر تیم مذاکره‌کننده جمهوری اسلامی نیاز به حمایت دارد و وارد مرحله‌ای شده است که در حال مبارزه است و باید مورد حمایت قرار بگیرد.

سراج تاکید کرد: با آغاز مذاکرات ژنو ما در آغاز یک راه پر پیچ و خم قرار گرفته‌ایم و آمریکایی‌ها یک فهرست بلند بالایی برای ادوار مذاکرات مدنظر قرار داده‌اند که شامل چهار نگرانی غنی‌سازی، حقوق بشر، موشک بالستیک و حمایت از تروریسم است.

وی افزود: در اینجا مدیریت برداشت معنی پیدا می‌کند که رسانه‌ها باید تلاش کنند نیات دشمن را برای افکارعمومی مورد بازگو قرار دهند و زمینه موفقیت جنگ ادراکی را به وجود آورند.

 

*3 سناریو آینده مذاکرات ژنو

 

این صاحبنظر مسائل سیاسی به سه راهبرد مهم و اساسی در حوزه جنگ ادراکی در آینده مذاکرات اشاره کرد و گفت: نخست آمریکایی‌ها و غربی‌ها برای نگهداشتن ایران در پای میز مذاکره فشارها را تشدید می‌کند، دوم طرف مذاکره‌کننده ایرانی با این انگاره که ترک مذاکرات آن فضا‌سازی را که قبلا انجام داده‌اند را تبدیل به شکست سیاسی کنند که شاید طول دوره مذاکرات اضافه شود و سناریوی سوم عدم توجه به حقوق ملت و امنیت ایران است که سبب شود ما مذاکرات را رها کنیم.

سراج افزود: در آینده اگر این سه سناریو محقق شود، در حوزه رسانه ما باید دو کار مهم را انجام دهیم ابتدا محیط و بازیگران این سه سناریو را بررسی کنیم و همچنین از دل این بازیگران به یک منطق برسیم که هر کدام منطق قوی‌تری را داشت آن سناریو منطق و نوع سناریو آینده را مشخص می‌کند.

انتهای پیام/2248/ش40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول