اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کل دادگستری خوزستان:

نظام گزینش در ادارت باید متحول شود

رئیس کل دادگستری خوزستان گفت: نظام گزینش در ادارت باید متحول شود و افراد را باید از دل اجتماع و براساس شایستگی و وجدان استخراج کنیم.

نظام گزینش در ادارت باید متحول شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اهواز، محمد باقر الفت در همایش مبارزه با فساد اداری و ارتقای سلامت نظام اداری که ظهر امروز در مجتمع رفاهی حفاری برگزار شد، اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در سال 82 فرمان مبارزه با فساد اداری را صادر کردند.

وی ادامه داد: به دنبال صدور این فرمان، مقام معظم رهبری فرمایش‌های متعددی را برای مبارزه با فساد و حفظ سلامت ادارات ایراد فرمودند.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان این سوال که آیا شاخص فساد اداری و سلامت ادارات تغییری کرده است، تصریح کرد: باید این مسئله را مد نظر قرار داد که سازمان‌های بین المللی که کشور‌ها را از نظر سلامت ادارات رده‌بندی می‌کنند درباره دستگاه‌های اداری خوزستان چه نظری دارند.

وی با بیان اینکه قضاوت مردم هم درباره سلامت اداری مهم است عنوان کرد: جریان فساد اداری در ساختار ادارات ما متوقف نشده و به گونه‌ای هم مصونیت پیدا کرده است.

الفت با بیان اینکه فساد در ادارات تبدیل به یک سرطان شده است اظهار کرد: اگر به محصول و چکیده مقالات علمای عرصه مدیریت نگاهی بیندازیم خواهیم دید که دو علت اصلی را برای وجود فساد در ادارات بیان می‌کنند.

وی این دو علت را اینگونه بیان کرد: ضعف زاید الوصف بنیه مالی کارگزاران صاحب قدرت و انباشت فوق تصور ثروت نامشروع در دست افراد و اشخاص خصوصی بزرگ‌ترین علل فساد نظام اداری ایران است.

رئیس کل دادگستری خوزستان خاطر نشان کرد: افرادی که از نظر بنیه مالی ضعیف هستند اما مجوز در دست آن‌ها است و در مقابل انسان‌های ثروتمندی که به دنبال اخذ مجوز از کارگزاران هستند.

وی با اشاره به اینکه برای حل این اختلاف باید چند پله به عقب بازگردیم عنوان کرد: ایراد اساسی به نحوه گزینش کارکنان دولت مربوط است و تا زمانی که گزینش کارکنان براساس وجدان محوری نباشد مشکل حل نمی‌شود.

الفت اضافه کرد: افراد را باید از دل اجتماع و براساس شایستگی و وجدان استخراج کنیم و مناصب را به آن‌ها بسپاریم و تا زمانی که برای گزینش به ظاهر، لباس و آرایش افراد توجه داشته باشیم موفق نمی‌شویم.

وی با بیان اینکه بهترین ممیزی افراد وجدان آن‌ها است اظهار کرد: تا زمانی که در امر انتخاب بیراهه می‌رویم و رفتارمان کامل نیست، عناصری که تحمل بی‌پولی را ندارند و ارزش‌ها را در سفره دیگری می‌بینند انتخاب می‌کنیم.

رئیس کل دادگستری خوزستان با اشاره به اینکه نظام گزینش، گزینش گران و سیاستگذارن گزینش را باید تغییر داد اذعان کرد: ما در رتبه‌بندی فساد اداری چند کشور مانده به آخرین رتبه دنیا هستیم، چرا بعضی از کشور‌ها رتبه اول و دوم را دارند؟

وی خاطر نشان کرد: در دهه گذشته افرادی در کشور به کار گرفته شدند که حضور قدرتمند آن‌ها را نمی‌توان نادیده گرفت.

الفت در این خصوص اضافه کرد: آن‌ها انسان‌های نو کیسه‌ای هستند که همه ذهنشان در تبانی و زد و بند است و از این طریق به خیلی از جا‌ها رسیده‌اند.

وی عنوان کرد: این انسان‌های نو کیسه نفراتی را دردستگاه‌ها به کار گرفته‌اند و سنگر‌هایی را در قوه‌های مجریه، مقننه و قضاییه گرفته‌اند که از این طریق به ثروت‌های افسانه‌ای نامشروع رسیده‌اند.

رئیس کل دادگستری خوزستان با بیان اینکه این تجمع ثروت ناشی از کدام نقص است اشاره کرد: چطور می‌شود یک نفر هفت هزار میلیارد تومان پول داشته باشد؟ آیا این تجمع دارایی و ثروت نباید دستگاه مالیاتی کشور را به حرکت درآورد؟

وی با اشاره به اینکه غارت‌گران پر تعداد شده‌اند بیان کرد: تعداد غارتگران روزانه افزایش می‌یابد، دستگاه مالیاتی ما کجاست؟ چه مقدار مالیات حقیقی از آدم‌هایی که ثروت بادآورده دارند گرفته می‌شود؟

الفت افزود: داشتن مال مشروع هیچ اشکالی ندارد اما اسلام گفته است که این مال مشروع نباید در دست یک نفر ساکن بماند و باید جریان داشته باشد زیرا سکون این مال مایه فساد است.

وی با بیان اینکه قانون اساسی جمهوری اسلامی محصول فکری فقهای شیعه است عنوان کرد: در ماده 49 قانون اساسی آمده است ثروت‌های نا‌مشروع را باید از آدم‌ها گرفت، این قانون از سال 63 به بعد چه وضعیتی پیدا کرده است؟

رئیس کل دادگستری خوزستان خاطر نشان کرد: گردآوردندگان ثروت‌های نامشروع تنها مربوط به رژیم طاغوت نیست بلکه از بعد از سال67 این آدم‌ها پر تعداد شده‌اند و غارتگری افزایش یافته است.

وی افزود: عرصه این فساد در ضعف بنیه عمال دولت و آدم‌های صاحب اختیار و در مقابل آن‌ها آدم‌های ثروتمندی است که برای گرفتن مجوز خود از عمال دولت به آن‌ها امتیازهایی می‌دهند.

وی در پایان عنوان کرد: نظام گزینش را باید متحول، نظام مالیاتی را تصحیح و ضابطان آن را فعال کرد.

انتهای پیام/72011/ت40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول