اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

سیاست خارجی  /  سایر حوزه ها

نشست هفتگی افخم با خبرنگاران ۳ و پایانی

پنجره گفت‌وگو و تفاهم باز شده است/ آمریکایی‌ها از گذشته درس بگیرند

سخنگوی دستگاه دیپلماسی با بیان اینکه امروز پنجره‌ای برای گفت‌وگو و تفاهم و حل این بحران غیرضروری باز شده گفت: باید از این پنجره باز شده استفاده کنند و مقامات آمریکایی‌ از گذشته درس بگیرند.

پنجره گفت‌وگو و تفاهم باز شده است/ آمریکایی‌ها از گذشته درس بگیرند

به گزارش خبرنگار سیاست خارجی خبرگزاری فارس، مرضیه افخم سخنگوی وزارت امور خارجه در ادامه نشست هفتگی امروز (سه‌شنبه) با خبرنگاران در پاسخ به سؤال خبرنگار فارس درباره اظهارات جان کری وزیر خارجه آمریکا مبنی بر اینکه ایران در سال 2003 پیشنهاد متوقف کردن برنامه هسته‌ای‌ خود را مطرح کرده بود ولی مورد پذیرش آمریکا قرار نگرفته بود، گفت: مقامات متعددی در آمریکا با شروع این دور از مذاکرات صحبت‌هایی را مطرح کرده‌اند. مفهوم کلی که در این صحبت‌ها قابل بیان است این است که ایران همواره آماده کار جدی برای رفع نگرانی‌های منطقی طرف‌های مقابل بوده و آن را بارها ابراز داشته است.

وی اضافه کرد: اینکه چگونه این دریچه و فرصت را بستند و به سمت تحریم و فشار روی آوردند کاملا روشن است. آنها خواستند با اعمال فشار مذاکرات را به پیش ببرند و از اعلام آمادگی و دریچه‌ای که باز شده بود به خوبی استفاده نکردند.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی گفت: امیدواریم واقع‌بینی در سیاست‌ها و روند کنونی حاکم شود و در عین بی‌اعتمادی‌ها به آمریکا، امیدواریم از گذشته درس‌هایی گرفته باشند و نه مذاکره را با فشار ادامه دهند و نه  تحریم‌های غیرواقع‌بینانه را.

وی اضافه کرد: امروز پنجره‌ای برای گفت‌وگو و تفاهم و حل این بحران غیرضروری باز شده است. باید از این پنجره باز شده استفاده کنند و با احترام و تکریم ملت ایران نشان دهند که در مسیر حل این موضوع هستند و در این مسیر اراده سیاسی خود را به طوری جدی ابراز کنند.

سخنگوی وزارت خارجه در پاسخ به سؤال دیگر خبرنگار فارس درباره احتمال طولانی‌تر شدن مذاکرات کارشناسی ایران و 1+5 در وین، گفت: مذاکرات امروز ادامه دارد. طولانی‌تر شدن آن بستگی به نیاز کارشناسان به گفت‌وگو‌ی بیشتر دارد که باید در طی جلسات مشخص شود. تا قبل از اینکه این موضوع مشخص شود قضاوتی در این باره نخواهیم داشت.

افخم در پاسخ به سؤال دیگری درباره اظهارات باراک اوباما و دیگر مقامات آمریکایی مبنی بر اینکه در گام نهایی برنامه هسته‌ای ایران محدود می‌شود و اینکه آیا ایران این محدودیت‌ها را خواهد پذیرفت؟ گفت: بحث‌هایی که در حال انجام است برای ترسیم گام پایانی است. ما به طور شفاف اعلام کرده‌ایم که گام پایانی برای ما شامل برداشته شدن کامل تحریم‌ها، داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و حفظ ساختار فعالیت‌های هسته‌ای شامل غنی‌سازی است و امکانات و برنامه‌هایی که داریم نیز باید حفظ شوند.

وی همچنین گفت: اظهارنظر نسبت به مورد به مورد آنها در شرایط کنونی زودهنگام است، اما تصویر گام پایانی از نظر ایران کاملا روشن است. احقاق حقوق کامل ملت ایران در داشتن برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای و حفظ ساختار برنامه هسته‌ای شامل غنی‌سازی و فعالیت سایت‌هایی که در حال کار هستند مورد تاکید ما است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی ادامه داد: متأسفانه انتشار Fact Sheet توسط مقامات آمریکایی پس از مذاکرات بی‌اعتمادی‌ها را دامن زد و آنها بخش‌هایی از برنامه اقدام مشترک را اعلام نکردند. موضوعی که حتی از سوی رسانه‌های آمریکایی و به طور مشخص روزنامه واشنگتن پست مورد نقد قرار گرفت و انتقاداتی نسبت به مسئولان آمریکایی داشتند که چرا این بخش‌ها را منتشر نکرده‌اند.

سخنگوی وزارت امور خارجه همچنین در پاسخ به سؤال دیگری درباره برخی انتقادات از سوی تعدادی از نمایندگان نسبت به برخی سخنان وزیر امور خارجه و اینکه تعداد خاصی از نمایندگان پیگیر این موضوع هستند، گفت: ما نیمه پر لیوان را نگاه می‌کنیم و تاکید ما بر بخش همکاری و ظرفیتی است که این تعامل ایجاد می‌کند. برای آرای نمایندگان حتی نمایندگانی که نظرات متفاوتی دارند احترام قائلیم. نمایندگان مجلس در ارائه نظر کامل آزاد هستند و ما از این نظرات سازنده‌ برای پیشبرد و کمک به برنامه‌های دیپلماسی استفاده می‌ کنیم.

وی اضافه کرد: در مقابل طیف‌هایی که این نظرات را مطرح کردند شاهد حمایت‌های سایر نمایندگان هم بودیم.

افخم خاطرنشان کرد: طبیعی است که دیدگاه‌های متعدد و گاها متناقض وجود داشته باشد. طیف‌ها و جریان‌هایی هستند که برداشت ما نسبت به رویکردها را ندارند. ما این نظرات را می‌شنویم و برای گویندگان احترام قائلیم. امیدواریم همه در مسیر تفاهم و اجماع ملی پیش بروند.

وی گفت:‌قطعا سیاست خارجی با پشتوانه اجماع ملی بسیار موفق‌تر در صحنه بین‌المللی حضور خواهد داشت و پشتیبانی از دستگاه سیاست خارجی برای تأمین اهداف کشور کمک ‌کننده است.

سخنگوی وزارت خارجه با بیان اینکه به دیالوگ و گفت‌وگو با مجلس و تعامل بین قوا اعتقاد داریم، گفت: نمایندگان نیز باید دیدگاه‌های خود را مطرح کنند و این تمرینی است که هم بشنویم و هم بتوانیم دیدگاه‌هایمان را مطرح کنیم. قطعا گفت‌وگو به نحوی که از منطق بالاتری برخوردار باشد ماندگار خواهد شد. امیدواریم شاهد این صحنه در مجلس با ارائه نقدهای هر چه سازنده‌تر باشیم.

وی در پاسخ به سؤالی سفر بازرسان آژانس به ایران را در چارچوب تفاهم صورت گرفته بین آژانس و سازمان انرژی اتمی ایران برشمرد.

افخم درباره پیشنهاد قطر و عربستان برای پیوستن دیگر کشورها به مذاکرات ایران و 1+5، گفت:‌ سازوکارهای گفت‌وگو، همکاری و دیالوگ مستمر بین ما و همسایگان وجود دارد و این سازوکارها به نظر ما روشن و بدیهی است و طرح و مباحثی که مطرح می‌شود موضوعیتی ندارد.

سخنگوی وزارت خارجه درباره اعلام آمادگی معارضان سوری قائل به مذاکره برای مذاکره با ایران، گفت: اگر اعلام آمادگی از سوی آنها مطرح شود، برای ما قابل بررسی است.

وی همچنین گفت که سفر رئیس کشور امارات به ایران نیز در دستور کار قرار دارد و در اولین فرصت صورت خواهد گرفت.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول