اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای  /  پاکستان

افزایش تنش واشنگتن-اسلام‌آباد/فشارهای بی‌نتیجه‌ آمریکا برای بازگشایی مسیر ناتو

ادامه حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان و اقدام دولت ایالتی خیبر پختونخواه برای مسدود کردن مسیر تدارکاتی ناتو به چالشی بزرگ در روابط واشنگتن-اسلام‌آباد تبدیل شده و سفر وزیر دفاع آمریکا نیز نتوانسته از شدت این اختلافات بکاهد.

افزایش تنش واشنگتن-اسلام‌آباد/فشارهای بی‌نتیجه‌ آمریکا برای بازگشایی مسیر ناتو

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در اسلام‌آباد، «چاک هیگل»، وزیر دفاع آمریکا روز گذشته در سفری چند ساعته به پاکستان با «نواز شریف»، نخست‌وزیر و ژنرال «راحیل»، فرمانده جدید ارتش این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

اگرچه در بیانیه رسمی منتشر شده از سوی کاخ نخست‌وزیری پاکستان، تنها به کلیات مذاکرات و تمایل 2 طرف برای بهبود مناسبات اشاره شده بود، اما برخی خبرهای غیررسمی از رد و بدل شدن صحبت‌های جدی و حتی تهدیدکننده بین مقامات 2 کشور حکایت دارد.

به گفته برخی مقامات وزارت دفاع پاکستان، چاک هیگل در ملاقات با نواز شریف هشدار داده که چنانچه دولت ایالتی «خیبر‌پختونخواه» همچنان از تردد کامیون‌‌های ناتو جلوگیری کند، آمریکا میلیون‌ها دلار کمک مالی خود به پاکستان را قطع می‌کند.

این در حالی است که وزیر دفاع پاکستان نیز اهمیت بازگشایش مسیرهای زمینی ناتو در پاکستان را به نواز شریف گوشزد کرده و از وی خواسته تا به تعهداتش در این زمینه عمل کند.

بر اساس بیانیه سفارت آمریکا، از سال 2002 تاکنون اسلام‌آباد 16 میلیارد دلار کمک مالی از واشنگتن دریافت کرده است.

هیگل همچنین در این دیدار، درباره حضور «شبکه حقانی» در پاکستان اظهار نگرانی کرده است.

شبکه حقانی از جمله گروه‌های شبه‌نظامی است که تاکنون عملیات‌های زیادی را علیه نیروهای خارجی مستقر در افغانستان انجام داد و واشنگتن گاهی از این گروه به عنوان ابزار فشاری بر اسلام‌آباد استفاده می‌کند.

از سوی دیگر، مقامات پاکستانی نیز  اعلام کرده‌اند که برای بازگشایی مسیر ناتو دست به اقدامات فوری خواهند زد و این مشکل به‌زودی برطرف خواهد شد.

بر اساس برخی گزارش‌ها، نواز شریف اعلام کرده که پاکستان مسیر مرز تورخم را برای خروج آمریکا از افغانستان تضمین می‌کند اما درباره ادامه حملات پهپادهای آمریکایی به خاک کشورش نیز ابراز نگرانی کرده است.

اگرچه موضوع مذاکره وزیر دفاع آمریکا و نخست وزیر پاکستان درباره بازگشایی مسیر ناتو در بیانیه رسمی اسلام‌آباد عنوان نشده بود اما سفارت آمریکا در پاکستان تأیید کرد که موضوع بازگشایی مسیر تدارکاتی ناتو یکی از موضوعات مهم مورد گفت‌وگو در ملاقات چاک هیگل با نواز شریف بوده است

اعضای حزب تحریک انصاف که دولت ایالتی «خیبرپختونخواه» را در دست دارد، از 2 هفته گذشته تا کنون در اعتراض به ادامه حملات پهپادهای آمریکایی به خاک پاکستان، در مرز «تورخم» تحصن کرده‌اند و ضمن بازرسی کامیون‌های عبوری، مانع عبور محموله‌های ناتو به افغانستان می‌شوند.

موضوع حملات پهپادهای آمریکایی، مدتی است روابط واشنگتن- اسلام‌آباد را متشنج کرده است در عین حال مقامات آمریکایی ادعا می‌کنند که حملات پهپادهای این کشور تحت اداره سازمان سیا، شبه نظامیان طالبان را هدف قرار می‌دهد.

این در حالی است که بر اساس آمارها، بیشتر غیرنظامیان پاکستانی قربانیان اصلی حملات پهپادهای آمریکا هستند.

انتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول