اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

کارشناس افغان در گفت‌وگو با فارس:

توسعه روابط اقتصادی تهران و کابل خواست واقعی مردم افغانستان است

کارشناس افغان سفر کرزی به تهران را مهم ارزیابی کرد و گفت که توسعه روابط اقتصادی تهران-کابل خواست واقعی مردم افغانستان است.

توسعه روابط اقتصادی تهران و کابل خواست واقعی مردم افغانستان است

«سید یعقوب عماد» کارشناس افغان روابط بین‌الملل در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در هرات، با اشاره به پیوندهای عمیق ایران و افغانستان گفت که مشترکات فرهنگی، اجتماعی و دینی پیوندهای جدایی ناپذیری بین 2 ملت ایران و افغانستان به وجود آورده است، در نتیجه برداشتن گام‌های هوشمندانه ثبات و تحکیم روابط را به دنبال خواهد داشت.

وی در ادامه به همزمانی سفر رئیس جمهور افغانستان به تهران و وزیر دفاع آمریکا به کابل اشاره کرد و اظهار داشت که حامد کرزی در حالی به تهران سفر کرد که «چاک هیگل» وزیر دفاع آمریکا در افغانستان بود و به طور قطع این سفر مورد توجه آمریکایی‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: همچنین انعقاد هرگونه تفاهمنامه و گفت‌وگو بین تهران-کابل از دید تحلیلگران سیاست خارجی آمریکا به دور نخواهد ماند بنابراین روسای جمهور 2 کشور بایستی به هر نوع مذاکره پایبند باشند و ثبات 2 کشور به خصوص در افغانستان را با گسترش روابط تحکیم بخشند که این اقدامات عملی به صلاح ملت‌های ایران و افغانستان است.

عماد در ارزیابی سفر کرزی به تهران گفت: سفر کرزی به تهران اگر به منظور اطمینان بخشی به ایران برای پیمان امنیتی با آمریکا باشد، اقدامی مناسب است و ظرفیت و استعداد سیاست خارجی کابینه کرزی را در این شرایط حساس نشان می‌دهد.

کارشناس افغان با اعتقاد به این که روابط 2 کشور ایران و افغانستان به خصوص در 12 سال اخیر در سطح عالی قرار دارد، خاطرنشان کرد که ملت ایران فراتر از یک کشور همسایه بلکه برادر ملت ماست و از زمان‌های گذشته در کنار مردم افغانستان بوده است، در نتیجه و بدون شک جمهوری اسلامی می‌تواند نقش اساسی در پیشرفت و ثبات این کشور داشته باشد.

وی تصریح کرد که ایران وضعیت کنونی مردم و دولت افغانستان را درک کرده و در رابطه با امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن به دولت افغانستان با پیش شرط هایی که برای آمریکا تعیین کرده، اعتماد کند.

عماد در پایان تاکید کرد که کشور ایران در حوزه ظرفیت‌های اقتصادی می‌تواند جایگزین بخشی عمده از طرح‌های کشورهای خارجی در افغانستان شود و البته این خواست مردم افغانستان است که ایران چنانچه خواستار همکاری در بخش اقتصادی در این کشور است، بایستی عملآ وارد میدان شده و طرف افغانستانی را مطمئن سازد.

انتهای پیام/خ

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول