اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس هیئت مدیره جمعیت زنان حافظ محیط زیست تأکید کرد

ضرورت اجرای طرح آموزش ورمی‌کمپوست در روستاهای گیلان

رئیس هیئت مدیره جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان ضرورت اجرای طرح آموزش ورمی کمپوست در روستاهای این استان را مورد تأکید قرار داد و برای همکاری اعلام آمادگی کرد.

ضرورت اجرای طرح آموزش ورمی‌کمپوست در روستاهای گیلان

شیرین پارسی امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در رشت با اشاره به 16 سال فعالیت مستمر در زمینه حفاظت از محیط زیست در گیلان اظهار کرد: جمعیت زنان و جوانان حافظ محیط زیست گیلان نخستین تشکل مطرح کننده بحث تفکیک زباله از مبدأ در رشت است.

وی با بیان اینکه وجود جمعیت زیاد و زمین کم موجب انباشت زباله در طبیعت گیلان شده است، افزود: بیش از 70 درصد زباله‌ها تر هستند.

پارسی با اعلام آمادگی برای همکاری در اجرای طرح آموزش ورمی کمپوست در روستاهای گیلان، تصریح کرد: با اجرای طرح آموزشی ورمی کمپوست در رشت زباله‌ها کاهش یافته و به طرف تولید مطلوب می‌رود.

وی خاطرنشان کرد: این تشکل تاکنون در راستای توانمند سازی زنان فعال در 30 روستای گیلان توانسته است دستاوردهای خوبی کسب کند.

رئیس هیئت مدیره جمعیت زنان حافظ محیط زیست گیلان با اشاره به ضرورت اجرای طرح ورمی کمپوست در روستاها تصریح کرد: تمام ساکنان روستا در محیط زندگی خود حداقل یک قطعه زمین کوچک دارند که بتوانند تولید ورمی کمپوست را در آن انجام دهند.

وی با بیان اینکه شناسایی زنان فعال روستا از طریق دهیاران صورت می‌گیرد اذعان کرد: کاه و کلش خیس و باران خورده بهترین غذای ورمی کمپوست است.

پارسی درباره نگه‌داری کاه و کلش در روستاها متذکر شد: روستاییان برای نگه‌داری کاه و کلش فضای کافی ندارند و هنوز با توجه به تأکید جهاد کشاورزی و  محیط زیست در برخی نقاط آتش زدن این پسماندها ادامه دارد.

وی با بیان اینکه هنوز بستر قانونی برای خرید یا بسته‌بندی کاه و کلش در روستاها فراهم نیست، افزود: با توجه به این شرایط، نگه‌داری و بسته‌بندی کاه و کلش برای کشاورز مقدور نیست و اقدام به آتش زدن آن می‌کند.

این مسئول به کار باغداران و آتش زدن  شاخه‌ها و برگ‌های پاییزی اشاره کرد و یادآور شد: کشاورزان کبریت زدن را راحت‌ترین کار می‌دانند.

وی کشاورزان را دیر آموزش پذیرترین اقشار جامعه خواند و خاطرنشان کرد: اغلب کشاورزان معتقدند باید طبق سنت نیاکان خود رفتار کنند و حاضر به یادگیری مبانی جدید نیستند.

پارسی یادآور شد: تشکل جمعیت زنان حافظ محیط زیست با تمام این موانع اقدام به آموزش روستاییان در زمینه‌های مختلف کرده است.

رئیس هیئت مدیره جمعیت زنان حافظ محیط زیست گیلان با بیان اینکه امروز روستاییان از شرکت در کلاس‌های آموزشی بسیار استقبال می‌کنند، یادآور شد: امروز هر خانم روستایی با بهره‌گیری از کمترین امکانات می‌تواند ورمی کمپوست تولید کند.

وی با تأکید بر جایگزینی ورمی کمپوست به جای کودشیمیایی متذکر شد: کودشیمیایی از کیفیت محصولات غذایی می‌کاهد و بر سلامتی تاثیر منفی دارد.

انتهای پیام/84002/ی30/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول