اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان قروه:

توسعه شهری به ضرر معلولان است/ قروه در مناسب‌سازی پیشگام شود

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان قروه گفت: توسعه شهری در شرایط حاضر که بدون توجه به مناسب‌سازی انجام می‌شود به ضرر معلولان است.

توسعه شهری به ضرر معلولان است/ قروه در مناسب‌سازی پیشگام شود

به گزارش خبرگزاری فارس از قروه، صادق حسین‌زاده یکشنبه‌‌شب در نشست شورای مناسب‌سازی اماکن عمومی قروه که در فرمانداری برگزار شد اظهار داشت: این مسئله موجب می‌شود تا معلولان به حاشیه رانده شده و منزوی شوند.

وی با یادآوری ضرورت‌های مناسب‌سازی خواستار ورود با نگاهی عقلایی به این بحث شد و افزود: نگرش احساسی و از روی ترحم نسبت به مسائل معلولان سازنده نیست.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان قروه با بیان اینکه در زمینه مشکلات معلولان، موانع فرهنگی مهم‌تر از موانع فیزیکی است، گفت: مناسب‌سازی اماکن عمومی مهم‌ترین نوع فرهنگ‌سازی است.

حسین‌زاده ابراز داشت: این اقدام می‌تواند تغییر نگرش جامعه نسبت به معلولان را در پی داشته باشد.

به گفته وی؛ یکی از جلوه‌های احترام به کرامت انسانی در هر جامعه‌ای این است که آن جامعه برای افراد خود حقوق عمومی قائل شود و هیچ قشری از آن مستثنی نباشند تا انسجام اجتماعی شکل گیرد.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان قروه، مناسب‌سازی را تابلوی حقوق شهروندی بیان و اظهار کرد: از هر 10 نفر جمعیت، یک نفر دارای معلولیت است که این فرد به اندازه سایرین حق برخورداری از امکانات اجتماعی را داراست.

حسین‌زاده افزود: مناسب‌سازی با برنامه‌های کوتاه‌مدت، با نگرش به آینده قابل اجراست که این مهم در شهرستان قروه هنوز اجرایی نشده است و جمعیت معلول و کم‌توان این شهرستان همچنان با مشکلاتی مواجه هستند.

وی با اشاره به رشد جمعیت معلول در جهان به واسطه افزایش سوانح و حوادث، اذعان داشت: مناسب‌سازی و توسعه محیط‌های بدون مانع برای همه افراد جامعه و با هر سطح توانایی یک ضرورت اجتناب‌ناپذیر است و تعلق به یک قشر و یا گروه خاصی ندارد.

رئیس انجمن دفاع از حقوق معلولان قروه با اشاره به برخی موانع تحقق مناسب‌سازی، تصریح کرد: عدم اعتقاد بسیاری از مسئولان به این مقوله و مشارکت‌ نکردن در اجرای مستمر این طرح، ناآگاهی از قوانین و مقررات مربوط در برنامه‌های اجرایی، جابه‌جایی مکرر و مستمر مسئولان در سطوح مختلف، عدم تخصیص بودجه و اعتبار لازم، کم‌رنگ بودن حضور تشکل‌های غیردولتی معلولین در پیگیری امور مناسب‌سازی، عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی ناکافی از سوی رسانه‌های گروهی، گسترش نامتوازن بسیاری از بخش‌های علمی و صنعتی و شرایط خاص اقتصادی و اجتماعی از جمله این موانع است.

حسین‌زاده در پایان خواستار اجرایی‌ شدن این طرح در یکی از معابر اصلی شهر قروه شد و متذکر شد: اجرای این طرح می‌تواند اهتمام مسئولان این شهرستان به حقوق برابر شهروندی را در ایجاد فرصت‌های برابر به عنوان اولین شهرستان غیر مرکز استان نشان دهد.

انتهای پیام/79009/ذ30/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول