اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرماندار ابوموسی:

لزوم راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مسافری در مسیر ابوموسی

فرماندار ابوموسی با اشاره به توسعه مراکز آموزش عالی و افزایش ورود گردشگر به مرکز این شهرستان خواستار راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مسافری در مسیرهای بین این جزیره به دیگر بنادر هرمزگان شد.

لزوم راه‌اندازی خطوط کشتیرانی مسافری در مسیر ابوموسی

به گزارش خبرگزاری فارس از ابوموسی، محمد سعیدی پیش از ظهر امروز در هفتمین نشست شورای اداری این شهرستان که با حضور مسئولان و استاندار هرمزگان برگزار شد با اشاره به ویژگی‌های جزایر تابعه این شهرستان ضمن ارائه گزارشی کامل از وضعیت عمومی و زیربنایی این جزایر اظهار داشت: هر کدام از جزایر تحت پوشش شهرستان ابوموسی کاربری خاص خود را دارند.

وی در این راستا به حوزه‌ آموزش و پرورش و بخش‌ آموزش عالی اشاره و افزود: در حال حاضر تعداد دانشجویان واحد پیام نور ابوموسی به 534 نفر رسیده است که در هشت رشته کارشناسی و دو رشته کارشناسی ارشد مشغول به تحصیل هستند.

فرماندار شهرستان ابوموسی با بیان اینکه ایاب و ذهاب دانشجویان غیر بومی جزیره تماما به صورت رایگان به وسیله هواپیما صورت می‌گیرد، ابراز داشت: جذب دانشجو در واحد دانشگاه آزاد نیز در این جزیره به زودی آغاز می‌شود و این در حالی است که جهاد دانشگاهی نیز در آینده واحد مربوطه خود را راه‌اندازی می‌کند.

وی در ادامه با اشاره به فعالیت بیمارستان 26 تختخوابی پارس ابوموسی، گفت: حضور شبانه‌روزی پزشکان متخصص در جزیره که آرزوهای دیرینه مردم بود نیز با همت معاونت برنامه‌ریزی استانداری و دانشگاه علوم پزشکی محقق شده است.

سعیدی گفت: در حال حاضر جزیره ابوموسی و دیگر جزایر این شهرستان در حوزه برخورداری از آب و برق نیز وضعیت خوبی دارند.

وی افزود: سه کتابخانه عمومی در مرکز شهرستان، سیری و تنب بزرگ با برخورداری از 40 هزار جلد کتاب در شهرستان ابوموسی فعال است که در کنار این کتابخانه‌ها، کتابخانه‌های دیگر مربوط به دانشگاه و ادارات نیز از کتاب‌های قابل توجهی برخوردارند.

فرماندار ابوموسی گفت: این شهرستان در حال حاضر از پنج سالن ورزشی، دو استخر، سه زمین فوتبال و یک سالن ورزشی جدید در حال احداث برخوردار است که این میزان فضای ورزشی سرانه این‌گونه فضاها را در حالی برای هر نفر در ابوموسی به 7.5 متر رسانده که میانگین این سرانه در کشور برابر با یک متر برای هر نفر است.

وی در بخش دیگری از ادامه سخنان خود از پیگیری‌ها برای حذف عوارض گمرکی و سود بازرگانی 49 قلم کالای وارداتی از کشورهای خارجی به ابوموسی خبر داد و افزود: این اقلام شامل کالاهایی است که مردم جزیره و ساکنان شهرستان بدان نیاز اساسی دارند.

سعیدی با بیان اینکه، طبق مصوبات موجود، ساکنان با سابقه چهار سال سکونت در جزیره می‌توانند هر چهار سال یک‌بار، از سهمیه حواله خودروهای خارجی استفاده کنند، اظهار داشت: اما در پی اعتراض‌ یکی از نمایندگان، تا سال 91 تنها 395 خانوار از 630 خانوار مشمول این سهمیه توانستند از حق خود استفاده کنند.

وی از استاندار هرمزگان خواست در راستای اجرای این مصوبه پیگیری‌های لازم را صورت دهد.

فرماندار ابوموسی همچنین یادآور شد: با احتساب تعداد 30 مجوز صادر شده برای صید در آب‌های شهرستان تعداد شناورهای صیادی در این شهرستان به 80 فروند با توان صید سالانه 100 هزار تن آبزی رسیده است.

سعیدی از واگذاری 50 هزار متر مربع زمین به بخش خصوصی در راستای سرمایه‌گذاری در بخش‌های گردشگری و تولیدی و خدماتی خبر داد و افزود: قراردادهای مربوطه، مدت‌دار و در آنها واگذاری اراضی به شرط ایجاد تاسیسات و فعال‌سازی پروژه‌ها منوط شده است.

این مسئول گفت: در حال حاضر در بخش هتل‌سازی و ایجاد اماکن خدماتی طرح‌هایی در حال آغاز و یا اجراست.

وی همچنین با بیان اینکه ابوموسی در سال جاری 46 پروژه عمرانی دارد، یادآور شد: شهرستان ابوموسی پس از شهرستان بندرعباس از نظر اختصاص اعتبارات در رتبه دوم هرمزگان قرار دارد.

سعیدی افزود: احداث اسکله گردشگری، تکمیل نیروگاه تولید هم‌زمان برق و آب، اجرای شبکه فاضلاب، زمینی کردن شبکه برق و توسعه اسکله چندمنظوره که توانایی پهلودهی شناورهایی با وزن 5 هزار تن را داراست، از جمله پروژه‌های در دست احداث و یا مورد نیاز جزیره است.

وی در عین حال اضافه کرد: برخی از تصمیمات و مصوبات هیئت دولت قبلی پیرامون ابوموسی تاکنون اجرایی نشده است.

فرماندار ابوموسی گفت: یکی از این تصمیمات این بود که مشمولان بومی ابوموسی در خود شهرستان دوره وظیفه عمومی خود را بگذرانند که تاکنون این مصوبه اجرایی نشده است.

سعیدی با بیان اینکه طرح انتقال گاز از جزیره سیری به جزیره ابوموسی را منوط به احداث نیروگاه گازی در ابوموسی کرده‌اند، بیان داشت: این در حالی است که تاکنون اداره کار و اداره گمرک به شکل رسمی در شهرستان حضور ندارند و کارهای مربوط به این دو اداره توسط فرمانداری انجام می‌شود.

وی در ادامه گفت: همچنین انتظار مردم ابوموسی این است که در استخدام‌های این شهرستان فرزندان آنها در اولویت باشند.

فرماندار ابوموسی با بیان اینکه در حال حاضر طی هفته، چهار پرواز از بندرعباس به سمت ابوموسی و بالعکس برقرار است، گفت: با توجه به توسعه مراکز آموزشی عالی و واحدهای دانشگاهی و عدم کفایت و محدودیت‌های پروازی، نیاز است که مسیرهای کشتیرانی نیز به مقصد و مبدا جزیره ابوموسی راه‌اندازی شود تا از این طریق ورود و دسترسی به جزیره تسهیل شود.

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه با توجه به شرایط ویژه جزیره، شهرداری ابوموسی تنها شهرداری در کشور است که حتی یک ریال از محل عوارض نمی‌تواند درآمد داشته باشد، اظهار امیدواری کرد در این راستا استانداری با هدف تامین حقوق پرسنل و کارکنان شهرداری تمهیدات لازم را بیاندیشد.

سعیدی در بخش پایانی سخنان خود یادآور شد: ابوموسی تنها شهرستان کشور است که در خود سه فرودگاه عملیاتی و فعال (فرودگاه‌های ابوموسی، تنب بزرگ و سیری) دارد و فرودگاه‌های این شهرستان از نظر حجم مسافری در مجموع رتبه 44 و از نظر حجم پروازی رتبه 23 را در بین 55 فرودگاه کشور دارد.

شهرستان ابوموسی که جنوبی‌ترین شهرستان ایران محسوب می‌شود، جزایر ابوموسی، تنب بزرگ، تنب کوچک، فارور بزرگ، فارور کوچک و سیری را تحت پوشش دارد و شامل دو بخش است.

مرکز این شهرستان در فاصله 220 کیلومتری بندرعباس و 76 کیلومتری بندرلنگه قرار دارد.

انتهای پیام/88001/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول