اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

با بهره‌برداری از پایان عملیات بهسازی سطوح پروازی

هواپیماها به آسمان مراغه رسیدند

با بهره‌برداری از پایان عملیات بهسازی سطوح پروازی فرودگاه سهند به عنوان دومین فرودگاه استان آذربایجان‌شرقی پروازهای این فرودگاه پس از یک و نیم سال دوباره دایر شد.

هواپیماها به آسمان مراغه رسیدند

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، ارزش و اهمیت فرودگاه‌‌ها در دنیای امروز به حدی است که برخی کارشناسان، فرودگاه‌ها را لوکوموتیو اقتصادی هر کشور توصیف می‌کنند و وجود فرودگاه‌های پررونق و کارآمد را عامل رشد اقتصادی و توسعه‌ی پایدار می‌دانند.

نقش فرودگاه به طور قابل ملاحظه‌ای در سراسر جهان در طول دهه گذشته و پیشتر تغییر کرده است و هواپیمایی نقشی مرکزی را در اقتصاد جهانی، ملی و منطقه‌ای بازی می‌کند.

توسعه فرودگاه‌ها دارای اثرات اقتصادی، اجتماعی، زیست محیطی و رفاهی قابل توجهی برای کاربران، مسئولان فرودگاه و در سطح کلان برای توسعه کشور است. این عوامل به صور مختلفی نظیر جذب توریسم، ایجاد فرصت‌های شغلی، تأمین حمل و نقل سریع و ایمن، دسترسی آسان به محصولات، آسودگی بیشتر برای مسافران و حفاظت از محیط زیست، پدیدار می‌شود.

روند رو به افزایش مسافران در فرودگاه‌ها و تسهیل دسترسی زمینی به فرودگاه‌ها نقش مهمی را در توسعه شبکه حمل و نقل ایفا می‌کند از این رو توسعه و ساخت فرودگاه‌ها در کشور طی دهه‌های اخیر به عنوان یک استراتژی در کشور تعریف و اجرا شد و بسیاری از شهرهای کوچک را صاحب فرودگاه کرد.

فرودگاه سهند مراغه

فرودگاه سهند مراغه در سال 1375 در جنوب غربی استان فعالیت خود را آغاز کرد این فرودگاه با توجه به وجود صنایع مختلف تولیدی و همچنین مراکز آموزش عالی متعدد در منطقه یکی از ظرفیت‌های رشد و توسعه منطقه محسوب می‌شود.

این فرودگاه از فرودگاه‌های اقماری اداره کل فرودگاه‌های استان آذربایجان‌شرقی است و در زمینی به مساحت 50 هکتار در کنار جاده مراغه – بناب واقع شده است.

با توجه به قرارگیری محل فرودگاه بین دو شهر بزرگ و اقتصادی منطقه، یکی از ظرفیت‌های مهم فرودگاه برای ارائه خدمات به مسافران محسوب می‌شود.

این فرودگاه دارای سالن ترمینالی به مساحت 1200 متر، با امکانات خدماتی و رفاهی مناسب برای مسافران است.

در حال حاضر فرودگاه سهند مجهز به دستگاه کمک ناوبری از نوع NDB-DME (فاصله‌سنج و جهت‌گیری) بوده و طول باند آن 2932 متر و عرض 30 متر و فاقد سیستم روشنایی است و عملیات نشست و برخاست به صورت VFR (با دید خلبان) انجام می‌گیرد.

باند فرودگاه سهند طبق مشخصات قبلی با PCN 20 صرفاً توانایی پذیرش پروازهای تا رده ATR که هواپیمای تایپ کوچک محسوب می‌شود را داشت که با اجرای پروژه بهسازی و روکش باند عوامل پروازی شامل عملیات اجرایی دو لایه روکش آسفالت باند، احداث تاکسیوی و اپرون (پارکینگ هواپیما) و احداث turn Pad جهت دور زدن هواپیما در انتهای باند است.

مشخصات فنی سطوح پروازی فرودگاه سهند ارتقاء یافته و با رفع اغلب موانع پروازی در فاینال دو باند (کاهش ارتفاع دکل فشار قوی و دکل مخابراتی) تلاش می‌کند نشست و برخاست هواپیما‌های تا رده F100 را در فرودگاه سهند عملی کند.

پروازهای فرودگاه سهند از حدود یک سال پیش جهت انجام امور مربوط به بهسازی و توسعه سطوح پروازی تعطیل شده است.

سرعت بخشیدن به روند توسعه شهرهای استان آذربایجان غربی و شرقی

استاندار آذربایجان‌شرقی ظهر امروز در مراسم افتتاح طرح توسعه فرودگاه سهند گفت: این فرودگاه به عنوان دومین فرودگاه استان می‌تواند نقش مهمی در توسعه شهرهای منطقه ایفا کند.

اسماعیل جبارزاده سرمایه گذاری‌های صورت گرفته در فرودگاه سهند را در سال‌های گذشته 800 میلیارد ریال اعلام کرد و افزود: بهره برداری بهینه از این فرودگاه می‌تواند روند توسعه در شهرهای استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی را سرعت بخشد.

اختصاص اعتبار برای اجرای جایگاه سوخت فرودگاه سهند

وی از اختصاص اعتبار برای اجرای جایگاه سوخت در این فرودگاه خبر داد و افزود: با اجرای جایگاه سوخت پروازهای مشهد از این فرودگاه راه‌اندازی خواهد شد.

فرود هواپیماهای فوکر در فرودگاه سهند

مدیرکل فرودگاه‌های آذربایجان‌شرقی گفت: طرح بهسازی سطوح پروازی فرودگاه سهند با 30 میلیارد ریال اجرا شده است.

علی رستمی افزایش مقاومت باند به 18 با دو بار اجرای روکش  آسفالت، احداث پارکینگ هواپیما به مساحت 10 هزار متر مربع، افزایش طول باند فرودگاه به سه کیلومتر و عرض 30 متر، سه هزار متر مربع محوطه سازی را از کارهای اجرا شده در این فرودگاه اعلام کرد.

وی افزود: از این پس هواپیماهای فوکر 100 قادر به فرود در این فرودگاه هستند.

رستمی گفت: در صورت استقبال مردم شهرهای منطقه تعداد پروازهای این فرودگاه افزایش می‌یابد.

راه‌اندازی پروازهای مشهد از فرودگاه سهند

نماینده مردم مراغه و عجبشیر در مجلس شورای اسلامی نیز در ادامه خواستار اختصاص اعتبار برای اجرای جایگاه سوخت و اجرای روشنایی در حاشیه باند فرودگاه برای پروازهای شبانه شد.

مهدی دواتگری افزود: فرودگاه سهند به عنوان دومین فرودگاه استان می‌تواند پذیرای پروازهای پشتیبان فرودگاه تبریز باشد.

وی همچنین از راه‌اندازی پروازهای مشهد از فرودگاه سهند خبر داد.

افزایش تعداد پروازهای سهند به دو برابر

معاون برنامه‌ریزی و نظارت بر فرودگاههای کشور  تعداد پروازهای فرودگاه سهند را در هفته یک پرواز در روزهای یکشنبه اعلام کرد و افزود: این پروازها به زودی به دو پرواز در هفته افزایش می‌یابد.

عبدالرحیمی افزود: در صورت استقبال مردم شهرهای منطقه پروازهای فرودگاه سهند روزانه انجام می‌شود.

شهرستان 250 هزار نفری مراغه در جنوب غربی استان آذربایجان شرقی واقع شده و مجموعه فرودگاهی در این شهرستان ظرفیت و موقعیت خدمات‌دهی به 2 میلیون نفر از جمعیت شهرهای استان‌های آذربایجان‌شرقی و غربی را دارد.

انتهای پیام/60002/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول