اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از کلید قفل ستاره دنباله‌دار تبریز

فرودگاه «بین‌المللی» تبریز هنوز «آر.وی.آر» ندارد

چند سالی است که فرودگاه بین‌المللی تبریز در آرزوی نصب دستگاه آر.وی.آر به سر می‌برد اما هر سال دریغ از پارسال و ما همچنان سال‌ها را یکی پس از دیگری طی می‌کنیم حال کدام دستگاه و ارگان باید جوابگوی برآورده نشدن آرزوی این فرودگاه بین‌المللی باشد.

فرودگاه «بین‌المللی» تبریز هنوز «آر.وی.آر» ندارد

علی رستمی مدیرکل فرودگاه بین‌المللی تبریز امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس گفت: 14 پرواز از 16 پرواز دیروز فروگاه بین‌المللی تبریز به دلیل کاهش دید لغو شده است.

وی افزود: این پروازها با توجه به وضعیت هوایی موجود در تبریز، مه آلود بودن و نبود بادهای هدایت کننده و همچنین آلودگی هوا و در نتیجه کاهش دید لغو شد.

وی در تشریح پروازها لغو شده گفت: دیروز صرفا 2 پرواز رفت به مقصد تهران از فرودگاه تبریز صورت گرفت و بقیه پروازها به دلیل شرایط اشاره شده کنسل شد.

رستمی مقصد و مبدأ پروازهای لغو شده را استانبول و باکو در بخش بین‌الملل و شهرهای شیراز، مشهد و تهران در بخش سفرهای داخلی اعلام کرد و گفت: چهار پرواز رفت و برگشت به مقصد استانبول، 2 پرواز رفت و برگشت به مقصد از جمله پروازهای لغو شده خارجی امروز بودند.

این مقام ارشد استان در حمل و نقل هوایی اضافه کرد: 4 پرواز رفت و برگشت به مقصد مشهد، 2 پرواز رفت و برگشت به مقصد شیراز و 2 پرواز رفت و برگشت به مقصد تهران که قرار بود امروز از طریق فرودگاه بین‌المللی تبریز صورت گیرد لغو شد.

اواخر سال 90 با لغو پی‌درپی پرواز علی نیکزاد وزیر سابق راه و شهرسازی به دلیل شرایط جوی، مه‌آلود بودن و عدم دید کافی در فرودگاه بین‌المللی تبریز و چندین هواپیمای دیگر فرودگاه بین‌المللی تبریز، با پیگیری‌های خبرگزاری فارس احساس نیاز به دستگاه « آر-وی- آر» در مجموعه بین‌المللی تبریز که جزو فرودگاه‌های ترانزیتی چه از نظر بار و چه از نظر مسافر است دو چندان نمود پیدا کرد که متاسفانه در تامین اعتبار این دستگاه در میان دستگاه‌های استانی و کشوری در کش و قوس قرار گرفت که این کش و قوس علاوه بر تحمیل هزینه‌ای به دلیل افزایش قیمت این دستگاه طی یک سال گذشته، تاخیر نزدیک به یک ساله را نیز در راه‌اندازی و نصب این دستگاه در فرودگاه تبریز به دنبال داشت.

دستگاه «آر.وی.آر» در سه قسمت ورودی، وسط و انتهای باند نصب می‌شود و اطلاعات لغزندگی باند، سرعت و سمت وزش باد و میزان دید افقی در طول باند را به صورت میلی‌متری توسط لیزر به خلبان مخابره می‌کند و با وجود این دو دستگاه در فرودگاه‌های کشور هیچ خلبانی از پرواز و فرود در شرایط دید کم نمی‌هراسد.

دستگاه «آر.وی.آر» قابلیت افزایش دید در شرایط جوی بد و از جمله در مه را تا کمتر از 500 متر میسر می‌سازد و جزو نیازهای اساسی در فرودگاه‌های بین‌المللی محسوب می‌شود.

باید به این نکته نیز تاکید کرد در زمانی که این احساس نیاز برای فرودگاه تبریز که عنوان فرودگاه بین‌المللی را یدک می‌کشد، صورت گرفت تنها سه فرودگاه در کل کشور به دستگاه آر.وی.آر مجهز بودند، بعد از پرداختن به موضوع ضرورت وجود این دستگاه در فرودگاه بود که هواشناسی کشور برنامه‌ریزی برای نصب آن در 17 فرودگاه را در دستور کار قرار داد و اکنون توفیقات کشوری در این رابطه بر استان فائق آمده به طوریکه در بیش از 12 فرودگاه از جمله ارومیه، کرمانشاه، بندرعباس، بیرجند و ... دستگاه  آر.وی.آر نصب و راه‌اندازی شده است.

نگاهی به لیست فرودگاه‌های مجهز شده به دستگاه ضرورت نصب آن را در تبریز با توجه به موقعیت آب و هوایی دو چندان می‌کند و ما را بر آن می‌دارد که عنوان اولی را از شهر خود برداشته و گام‌هایی را برای آخر نشدن برداریم.

با توجه به جایگاه فرودگاه بین‌المللی تبریز در عرصه‌های اقتصادی، سیاسی، علمی، فرهنگی، اجتماعی و ... به دلیل همجواری آذربایجان‌شرقی با بسیاری از کشورهای تاثیرگذار در این عرصه و وجود خطوط هوایی بین تبریز و این کشورها، شاید در روابط بین‌الملل وجهه خوش‌آیندی نداشته باشد که پروازی به خاطر کمی دید خلبان موفق به فرود نشود.

مهم‌تر از آن مگر نه اینکه آسایش و آرامش هموطنان دلیل تلاش شبانه‌روزی همه مسئولان ما باید باشد، انتظار می‌رود مسئولان فرودگاه تبریز و هواشناسی به عنوان متولیان اصلی و مدیران ارشد استان همت خود را برای رسیدن به جمع دو فرودگاه دارنده این دستگاه دوچندان کنند و امیدواریم بالاخره فرودگاه بین‌المللی تبریز حداقل به عنوان هفدهمین فرودگاه هم که شده رنگ دستگاه آر.وی.آر را به خود ببیند.

چند سالی است که فرودگاه بین‌المللی تبریز در آرزوی نصب دستگاه آر- وی- آر به سر می‌برد اما هر سال دریغ از پارسال و ما همچنان سال‌ها را یکی پس از دیگری طی می‌کنیم حال کدام دستگاه و ارگان باید جوابگوی برآورده نشدن آرزوی این فرودگاه بین‌المللی باشد که می‌تواند نمادی از اوضاعی کشور در سطح بین‌المللی را به رخ بکشد مشخص نیست.

پیش از این مدیر کل هواشناسی استان آذربایجان شرقی راه‌اندازی دستگاه آر وی آر فرودگاه بین‌المللی تبریز را  اواخر مهر و حداکثر نیمه اول آبان اعلام کرده بود.

فرودگاه بین‌المللی تبریز در شمال‌ غرب شهرستان تبریز و در ارتفاع یک‌هزار و 494 متری از سطح دریا در زمینی به مساحت 420 هکتار در سال 1333 تحت نظارت ضوابط سازمان جهانی هوانوردی ICAO در محل کنونی تأسیس شد.

در سال 1356 پرواز حجاج از این فرودگاه آغاز و از سال 1370 با تصویب هیئت دولت به ‌عنوان فرودگاه ‌بین‌المللی نامگذاری شده و در سال 1378 به‌ عنوان یکی از فرودگاه‌های درجه یک کشور انتخاب شد و از آن تاریخ به ‌عنوان یکی از چهار فرودگاه Open Sky (آسمان باز) ایران خدمات هوایی خود را به پروازهای داخلی و خارجی و عبوری ارائه می‌کند.

انتهای پیام/60001/ع30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول