اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بیمه‌ای که دستی از کشاورز نمی‌گیرد

بعد از گذشت سال‌ها از فعالیت و عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی هنوز این صندوق در بین کشاورزان جایگاهی ندارد و هر سال نسبت به سال گذشته آمار بیمه محصولات کشاورزی کمتر می‌شود.

بیمه‌ای که دستی از کشاورز نمی‌گیرد

به گزارش خبرگزاری فارس از همدان، با توجه به اهمیت جایگاه کشاورزی همواره این مهم در راستای استقلال کشور مورد توجه مسئولان و دولتمردان بوده است.

از طرفی نیز وقوع حوادثی چون سیل، زلزله، خشکسالی، سرمازدگی، آفات و... و خسارت ناشی از آنها در کمین محصولات کشاورزی قرار دارد.

در این راستا و برای حمایت از کشاورزان و تولیدات آنها در خرداد ماه سال 62 تشکیل صندوقی با عنوان «صندوق کمک به خسارت‌دیدگان محصولات کشاورزی و دامی» در بانک کشاورزی به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید.

با توجه به تعریف بیمه که به عبارتی انتقال ریسک از بیمه‌گذار به بیمه‌گر است، صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز در راستای حمایت از افزایش تولیدات و محصولات کشاورزی به عنوان یک پشتوانه برای کشاورزان فعالیت خود را آغاز کرد.

با توجه به وقوع حوادث غیر قابل پیش‌بینی نقش صندوق بیمه محصولات کشاورزی در زندگی کشاورزان پررنگ‌تر می‌شود زیرا این مهم می‌تواند خسارت‌های ناشی از وقوع حوادث را برای آنان جبران کند.

اما بعد از گذشت سال‌ها از فعالیت و عملکرد صندوق بیمه محصولات کشاورزی هنوز این صندوق در بین کشاورزان جایگاهی ندارد و هر سال نسبت به سال گذشته آمار بیمه محصولات کشاورزی کمتر می‌شود.

از جمله مشکلاتی که در این زمینه وجود دارد عدم اقدام به موقع مسئولان این صندوق در رابطه با بیمه محصولات کشاورزان و تأخیر در پرداخت خسارت محصولات کشاورزی است.

باید به این نکته توجه داشت که تسریع در پرداخت خسارت محصولات کشاورزی برای کشاورزان و حمایت از آنها از اهمیت بالایی برخوردار بوده و از ضروریات است.

عملکرد این صندوق در نقش حمایتی از کشاورزان با توجه به مبالغی که به عنوان خسارت و با تأخیر پرداخت می‌شود، نمی‌تواند دردی از کشاورزان را دوا کند.

شاید توجه به نقش امدادی این صندوق در کنار نقش حمایتی آن بتواند باری را از دوش قشر زحمتکش کشاورزان بردارد.

با توجه به این موارد و بررسی در زمینه وضعیت بیمه محصولات کشاورزی در سطح استان همدان با مسئولان مربوطه به گفت‌وگو نشستیم...

*18 محصول در سطح استان زیر پوشش بیمه قرار دارند

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: صندوق بیمه محصولات کشاورزی فعالیت خود را از سال 63 در سطح کشور و همزمان با آن نیز در استان همدان با بیمه محصول چغندر قند و سال بعد از آن نیز با گندم آغاز کرده است.

بهرام زبردست با بیان اینکه هر ساله پنج برابر دریافتی از کشاورزان غرامت پرداخت می‌شود، افزود: در حال حاضر 18 محصول در سطح استان زیر پوشش بیمه قرار دارند.

وی بیان داشت:‌ در سال زراعی گذشته منتهی به مهر 92 که با خشکسالی عمومی در سطح استان مواجه بودیم عمده مزارع دیم استان مشمول خسارت خشکسالی شده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان همدان اظهار کرد: خسارت‌های خشکسالی در سال زراعی گذشته از 25 درصد تا 100 درصد را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: تعرفه بیمه سال زراعی جدید که از ابتدای مهر ماه آغاز می‌شود با یک ماه تأخیر اعلام شده است.

زبردست یادآور شد: در سال زراعی جدید حق بیمه کشاورزان و غرامت پرداختی صندوق بیمه محصولات کشاورزی افزایش یافته است.

*142 هزار هکتار از کشت‌های پاییزه زیر پوشش بیمه

به گفته وی تأخیر در اعلام حق بیمه‌های جدید و پرداخت غرامت‌ها باعث عدم استقبال کشاورزان از بیمه محصولات کشاورزی در سطح استان شده است.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان همدان تأکید کرد: از 359 هزار هکتار برنامه تعیین شده برای سال جاری تاکنون 142 هزار هکتار از کشت‌های پاییزه  زیر پوشش بیمه قرار گرفته است.

وی اظهار کرد: کشاورزان می‌توانند تا پایان آذر ماه سال جاری برای عقد قرارداد بیمه محصولات کشاورزی به نمایندگی‌های صندوق بیمه محصولات کشاورزی مراجعه کنند.

زبردست با اشاره به تعرفه‌ها تأکید کرد: حق بیمه طی سه سال گذشته ثابت بوده و امسال افزایش یافته است.

وی با اشاره به محصولات کشت پاییزه کشاورزی گفت:‌ این محصولات شامل گندم و جو دیم و آبی و کلزا می‌شود.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی همدان با اشاره به همکاری و تعامل خوب مسئولان جهاد کشاورزی با صندوق افزود: از طریق تبلیغات و... اطلاع‌رسانی جامع به کشاورزان صورت گرفته و امید است استقبال بیشتری از بیمه محصولات کشاورزی صورت گیرد.

* میزان غرامت سال گذشته زراعی 60 میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود

وی یادآور شد: با توجه به افزایش میزان غرامت و حق بیمه امید است بتوانیم در سال آینده پشتیبان خوبی برای کشاورزان باشیم.

زبردست با اشاره به بعد حمایتی صندوق بیمه محصولات کشاورزی گفت: این صندوق همواره زیانده بوده و اقتصادی نیست.

وی ادامه داد: در صورت بروز حادثه و خسارتی چون سیل، زلزله، تگرگ و خشکسالی در کوتاه‌ترین زمان بررسی‌ها انجام می‌شود و رسیدگی سریع در این راستا حالت امدادی دارد.

مدیر صندوق بیمه محصولات کشاورزی استان همدان تصریح کرد: در بیمه، میزان تعرفه‌ها و قراردادها مشخص بوده و تعهد شده است.

وی با بیان اینکه در کارهای امدادی میزان کمک و خسارت مشخص نیست، بیان داشت: در بیمه تمام کارها از پیش تعیین شده است و نمی‌توان آن را در قالب امدادی برد.

زبردست با اشاره به سال زراعی گذشته (از مهر ماه سال 91 تا ابتدای مهر ماه سال جاری) ابراز داشت: میزان غرامت سال گذشته زراعی بالغ بر 60 میلیارد ریال پیش‌بینی می‌شود.

وی با بیان اینکه سال گذشته بیشترین خسارت‌ها ناشی از خشکسالی بود، خاطرنشان کرد: غرامت سال گذشته عمدتاً به کشاورزان پرداخت شده و مابقی نیز در حال پرداخت است.

* مبلغ پرداختی خسارت به کشاورزان پایین است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان در این راستا به خبرنگار فارس گفت: سازمان جهاد کشاورزی از طریق پیگیری‌های لازم، برگزاری جلساتی و ارتباطی که با کشاورزان دارد در زمینه بیمه محصولات کشاورزی به صورت تشویقی عمل می‌کند.

علیرضا رنجبرضرابی افزود: سعی سازمان جهاد کشاورزی بر این است که با بالا بردن تعداد بیمه‌شوندگان بحث ریسک‌پذیری آنها را به بیمه انتقال دهند.

وی با اشاره به فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی زیر نظر بانک کشاورزی بیان داشت: این امر باعث شده تا در برخی موارد با توجه به تخصیص دیرهنگام اعتبارات و... این مهم دچار مشکل شود.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی همدان اضافه کرد: این امر باعث می‌شود که در بیمه محصولات به موقع اقدام نشود و کشاورزان نتوانند محصولات خود را به موقع بیمه کنند.

وی ابراز داشت: در این راستا سازمان جهاد کشاورزی با پیگیری‌های خود مدت زمان بیمه را تمدید کرده است.

رنجبرضرابی خاطرنشان کرد: از دیگر مشکلات بیمه محصولات کشاورزی مبلغ پرداختی به عنوان خسارت است که با گذشت زمان در سال جاری هیچ افزایشی نداشته است.

* پوشش بیمه در سطح استان رو به کاهش است

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی استان همدان نیز در این راستا به خبرنگار فارس گفت: نقش جهاد کشاورزی در زمینه بیمه محصولات کشاورزی نقش تشویقی است.

محمدرضا ابراهیمی با اشاره به روند پرداخت خسارت‌ها به کشاورزان افزود: مبلغی که باید به عنوان خسارت به کشاورزان پرداخت شود معمولاً به علت دریافت اعتبار و... با تأخیر همراه است.

وی ادامه داد: از دیگر موضوعاتی که دائماً مورد اختلاف کشاورزان با صندوق بیمه محصولات کشاورزی است مقصر دانستن کشاورزان به علت سوء مدیریت است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه سازمان جهاد کشاورزی عمدتاً در جلسات به عنوان طرف کشاورز وارد می‌شود، بیان داشت: با توجه به اینکه بیمه یک قرارداد دوطرفه بین کشاورز و صندوق بیمه محصولات کشاورزی است اما خواسته‌های کشاورز به منصه ظهور نمی‌رسد.

به گفته وی با در نظر گرفتن این گونه مشکلات و مسائل بحث پوشش بیمه در سطح استان همدان سال به سال رو به کاهش است.

* جدیت در پرداخت خسارت‌ها باید مدنظر  قرار گیرد

ابراهیمی ابراز داشت: بر اساس آخرین گزارش رسیده حدود 37 درصد سطح زیرکشت محصولات پاییزه در سطح استان زیر پوشش بیمه است.

وی با بیان اینکه محصولات کشت پاییزه شامل گندم، جو و کلزا است، گفت: در حال حاضر کشت پاییزه گندم حدود 85 هزار هکتار و بیش از 300 هزار هکتار نیز دیم است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان تصریح کرد: برای تشویق کشاورزان باید شاخص‌های بسیاری از جمله جدیت در پرداخت خسارت‌ها مدنظر قرار گیرد.

وی با بیان اینکه خسارت سال گذشته کشاورزان امسال پرداخت شد، ادامه داد: صندوق بیمه محصولات کشاورزی معمولاً به دلایلی چون عدم تخصیص اعتبارات، عدم وارد شدن خسارت به کشاورز و... خسارتی به کشاورزان پرداخت نمی‌کند.

ابراهیمی با اشاره به تعرفه پرداختی به عنوان خسارت به کشاورزان افزود: با توجه به تأخیر در پرداخت خسارت‌ها و تورمی که وجود دارد این مبالغ دیگر سودی برای کشاورزان ندارد.

* دیدگاه بانک کشاورزی بر صندوق بیمه حاکم است

وی تأکید کرد: اگر چه فعالیت صندوق بیمه محصولات کشاورزی زیر نظر بانک کشاورزی یک حسن به شمار می‌رود اما دیدگاه بانک کشاورزی بر موضوعیت صندوق بیمه حاکم است.

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان با بیان اینکه صندوق بیمه محصولات کشاورزی باید یک صندوق حمایتی و امدادی باشد، بیان داشت: بانک این وظیفه را نداشته و تنها نقش حمایتی دارد.

به گفته وی در اساس کار و وظایف بانک شاخصه‌ای به عنوان امدادی تعریف نشده بنابراین این امر باعث می‌شود یک تفاوت شدید بین دیدگاه کشاورز و صندوق بیمه ایجاد شود.

ابراهیمی یادآور شد: در وقوع حوادثی چون خشکسالی و... در بخش کشاورزی، کشاورزان نیاز بیشتری به امداد و حمایت دارند که این امر با دیدگاه کلی صندوق بیمه که حمایتی است همخوانی ندارد.

وی اضافه کرد: با توجه به این موارد اعتماد کشاورزان نسبت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی از دست رفته و سطح بیمه هر سال نسبت به سال گذشته کاهش می‌یابد.

*عدم اعتماد کشاورزان نسبت به صندوق بیمه محصولات کشاورزی/کاهش اراضی زیر پوشش بیمه

معاون تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی همدان گفت: در حال حاضر صندوق بیمه باید با جدیت در این راستا تلاش کند و قوانین و ضوابط، دستورالعمل‌ها و دیدگاه‌های خود را نسبت به بخش کشاورزی اصلاح کند.

وی ابراز داشت: تفاوت در دیدگاه‌ها و تشخیص مسائل و موضوعات مهم و اساس کارها باعث شده یک حس عدم اعتماد بین کشاورزان و صندوق بیمه محصولات کشاورزی که زیر نظر بانک کشاورزی فعالیت دارد به وجود آید و در نتیجه سطح اراضی مشمول بیمه کاهش یابد.

ابراهیمی با بیان اینکه کاهش سطح اراضی مشمول بیمه مختص استان همدان نیست، گفت: استان همدان در بیمه محصولات کشاورزی نسبت به استان‌های همجوار خود عملکرد خوبی دارد.

وی در پایان با اشاره به خواسته کشاورزان و سازمان جهاد کشاورزی خاطرنشان کرد: کلیت صندوق باید تغییر کند و در کنار نقش حمایتی خود نقش امدادی نیز داشته باشد.

==========

مریم صابری‌یگانه

==========

انتهای پیام/89006/ی40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول