اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

بین الملل  /  ایران در جهان

وزیر دفاع آمریکا:

ریاض از تصمیم آمریکا برای عدم حمله به سوریه آشفته است/ برنامه هسته‌ای تنها یک بُعد از تهدید ایران است

وزیر دفاع آمریکا گفت که برنامه هسته‌ای ایران تنها یک بُعد از تهدید ایران است و واشنگتن به سیستم دفاع موشک‌های بالستیک خود در منطقه و اروپا پایبند خواهد بود.

ریاض از تصمیم آمریکا برای عدم حمله به سوریه آشفته است/ برنامه هسته‌ای تنها یک بُعد از تهدید ایران است

به گزارش خبرگزاری فارس، «وال‌استریت‌ژورنال» در مطلبی به ارزیابی سخنان امروز (شنبه) چاک هیگل پرداخت و نوشت: وزیر دفاع آمریکا به دنبال آن است تا به متحدان آمریکا در خاورمیانه که نگران تهدید ایران هستند، اطمینان خاطر دهد.

چاک هیگل گفته، تلاش دیپلماتیک آمریکا برای ممانعت از برنامه هسته‌ای ایران نباید سو‌ء تعبیر شود. آمریکا به دفاع از متحدان خود در منطقه متعهد است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در سخنرانی خود در «کنفرانس امنیتی منامه» گفت: ما می‌دانیم دیپلماسی نمی‌تواند به تنهایی موثر باشد. موفقیت ما، وابسته به قدرت نظامی آمریکا و اعتبار تضمین‌های ما نزد متحدان و شرکایمان در خاورمیانه است.

به نوشته وال‌استریت‌ژورنال، سید حسین موسویان، کارشناس و عضو سابق تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای که در این کنفرانس حضور داشت، از چاک هیگل سئوال کرد، «چرا از تهران به خاطر کمک به رفع تهدید تسلیحات شیمیایی سوریه تشکر نمی‌کنید و چرا اسرائیل را به خاطر دارا بودن سلاح‌های شیمیایی مواخذه نمی‌کنید؟» وی ادامه داد: آمریکا طی یک دهه بیشترین فشار را بر ایران وارد کرد، در حالی که ایران حتی یک بمب هسته‌ای ندارد.

در پاسخ به انتقادات حسین موسویان، چاک هیگل صرفا گفت: ایران قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل و اراده جامعه بین‌المللی را نقض کرده است.

وزیر دفاع آمریکا همچنین در سخنرانی خود متذکر شد که برنامه هسته‌ای ایران تنها یک بُعد از تهدید ایران است.

هیگل افزود: ما به سیستم دفاع موشک‌های بالستیک خود در منطقه و اروپا پایبند هستیم.

این روزنامه آمریکایی نوشت: برخی متحدان آمریکا در منطقه از جمله عربستان سعودی در ماه‌های اخیر از آمریکا عصبانی شده‌اند. مقامات سعودی توافق هسته‌ای موقت آمریکا با ایران را با دیده تردید می‌نگرند و از تصمیم واشنگتن برای عدم حمله نظامی به سوریه آشفته شده‌اند. بعضی دیگر نیز تمرکز آمریکا بر آسیا را نشانه فاصله‌ گرفتن واشنگتن از خاورمیانه قلمداد کرده‌اند.

در واکنش به این برداشت نیز چاک هیگل گفت، آمریکا به جای عقب نشینی، به متحدان خود در حوزه خلیج فارس کمک کرد تا از طریق آموزش و فروش تسلیحات، به توانمند‌ترین شرکای نظامی تبدیل شوند. با پیشروی ما، وزارت دفاع حتی تاکید بیشتری بر ایجاد ظرفیت شرکای آمریکا خواهد داشت تا حضور قدرتمند نظامی ما در منطقه تکمیل شود.

وی ادامه داد: هدف ما قدرتمندتر و با ظرفیت‌تر شدن متحدان و شرکایمان در منطقه برای مقابله با تهدیدات مشترک است.

انتهای پیام/ص

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول