اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز:

رسانه‌ها ضرورت ذخیره‌سازی خون بندناف را برای مردم تشریح کنند

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز از رسانه‌های این استان خواست تا ضرورت ذخیره‌سازی خون بندناف را برای خانواده‌ها به ویژه والدین جوان تشریح کنند.

رسانه‌ها ضرورت ذخیره‌سازی خون بندناف را برای مردم تشریح کنند

مهشید منزوی امروز در تماس تفلنی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در کرج اظهار داشت: با افزایش و توسعه دانش پزشکی در جهان، راهکارهای پیشگیری و کنترل بیماری‌ها و همچنین درمان آنها نیز افزایش یافته است.

وی تصریح کرد: خوشبختانه دانش پزشکی در ایران نیز در سال‌های گذشته توسعه و پیشرفت بسیار خوبی داشته و در حال حاضر اکثر بیماری‌ها در داخل کشور درمان می‌شوند.

این مسئول افزود: یکی از مهمترین دستاوردهای پزشکی مربوط به سلول‌های بنیادی است و در این زمینه ایران جزو معدود کشورهایی است که در کسب دانش سلول‌های بنیادی پیشرفت قابل ملاحظه‌ای داشته است.

منزوی افزود: بسیاری از بیماری‌ها به ویژه بیماری‌های خونی مانند سرطان خون،‌ تالاسمی، کم خونی و بیماری‌های مرتبط با ایمنی بدن با استفاده از این دانش درمان می‌شوند.

وی ادامه داد: به همین دلیل طی سال‌های اخیر اقدام به جمع‌آوری و ذخیره‌سازی خون بند ناف نوزادان می‌کنند، چرا که خون بند ناف سرشار از سلول‌های بنیادی است.

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز خاطرنشان کرد: برای این امر مراکز درمانی و بیمارستانی در زمان تولد نوزادان با رضایت پدر و مادر اقدام به جمع‌آوری و ذخیره‌سازی خون بند ناف می‌کنند تا در آینده در صورت نیاز افراد برای درمان برخی از این بیماری‌ها، بتوان از سلول‌های بنیادی ذخیره شده استفاده کرد.

منزوی افزود: این جمع‌آوری و ذخیره‌سازی از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است و متاسفانه برخی از والدین از اهمیت آن اطلاع چندانی ندارند.

وی تصریح کرد: با توجه به اینکه تنها همان ساعات اولیه تولد نوزادان می‌توان برای نمونه‌برداری و ذخیره‌سازی خون بند ناف اقدام کرد، لازم است که خانواده‌ها از اهمیت این کار مطلع باشند.

منزوی گفت: انتظار از رسانه‌ها این است که اهمیت ذخیره‌سازی خون بند ناف را برای والدین به درستی تشریح کنند تا آنها با اطلاع کامل، در زمان تولد فرزندان خود به این امر اقدام کنند.

وی تاکید کرد: خانواده‌ها باید بدانند که ذخیره سازی سلول‌های بنیادی فرزندانشان، در آینده چه نقش مهمی در درمان بیماری‌های احتمالی این فرزندان خواهد داشت و حتی دیگران نیز می‌توانند از آن بهره‌مند باشند.

* ذخیره‌سازی 100 نمونه خون بندناف در استان البرز طی 4 ماه

معاون پژوهشی جهاد دانشگاهی البرز در پاسخ به پرسش خبرنگار فارس در کرج مبنی بر اینکه آیا در استان البرز نیز مرکزی برای ذخیره‌‌سازی خون بندناف فعال شده است، گفت: خوشبختانه دانش علمی این کار در استان البرز وجود دارد و ما از یک مرکز مجهز در استان برای این منظور برخوردار هستیم.

منزوی افزود: مرکز فوق طی چهار ماه گذشته اقدام به ذخیره‌سازی 100 نمونه کرده است و امیدواریم با اطلاع‌رسانی مفید از سوی رسانه‌ها در آینده شاهد این باشیم که خون بند‌ناف تمام نوزادان در استان البرز توسط این مرکز و یا مراکز درمانی دیگر ذخیره شود.

لازم به توضیح است، دفتر نمایندگی بانک خون جهاد دانشگاهی استان البرز با اعلام شماره تماس 32544281 – 026 از شهروندان به ویژه پدران و مادرانی که در انتظار تولد فرزند خود هستند خواست تا برای کسب اطلاعات بیشتر با مشاوران این دفتر تماس بگیرند.

انتهای پیام/2302/ق40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول