اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون سازمان آب و برق خوزستان:

3 میلیون و 850 هزار مترمکعب رودخانه کارون در اهواز لایروبی شده است

معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان گفت: 3 میلیون و 850 هزار مترمکعب از رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز لایروبی شده است.

3 میلیون و 850 هزار مترمکعب رودخانه کارون در اهواز لایروبی شده است

فتح‌الله دهکردی امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در اهواز اظهار کرد: با توجه به اهمیت منابع آب و در جهت تامین آب مصارف شرب، صنعت و کشاورزی در تامین نیاز مصارف متنوع با رعایت کامل صرفه‌جویی و با همکاری سایر ارگان‌های ذیربط، خروجی سد‌ها پایش و از هر گونه هدر رفتن آب جلوگیری می‌شود.

وی با بیان اینکه از سال 86 برنامه‌ریزی برای مدیریت مصارف و منابع به صورت استانی آغاز شده عنوان کرد: در این سال به دلیل حاکم شدن اقلیم خشک براساس پیشنهاد سازمان آب و برق ستاد خشکسالی در استان تشکیل شد.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اهمیت برنامه‌ریزی هماهنگ استانی و نقش موثر آن در مدیریت خشکسالی اضافه کرد: ستاد خشکسالی استان تهیه دستورالعمل‌های متنوع برای کنترل منابع آب و برنامه‌ریزی مصارف انجام گردیده و بهره‌وری بیشتر از منابع آب در اولویت برنامه‌ها است.

وی خاطر نشان کرد: 700 هزار هکتار تالاب در سطح استان وجود دارد که در میان آن‌ها تالاب شادگان با مساحت حدود 537 هزار هکتار، بزرگ‌ترین تالاب بین‌المللی و جز تالاب‌های ثبت شده در کنواسیون رامسر است.

دهکردی تصریح کرد: در حال حاضر مطالعات تعیین بستر و حریم 150 هزار هکتار تالاب‌های استان انجام و نتایج مطالعات برای سه تالاب هورالعظیم، بامدژ و می‌انگران به ارگان‌های مرتبط از قبیل جهاد کشاورزی، منابع طبیعی و حفاظت محیط زیست ارائه گردیده است.

وی خاطر نشان کرد: 3 میلیون و 850 هزار متر مکعب از رودخانه کارون در محدوده شهر اهواز لایروبی و برای این کار از یک دستگاه لایروب شناور استفاده شده است.

معاون حفاظت و بهره برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان در رابطه با طرح ساماندهی رودخانه‌ها اشاره کرد: در ادامه لایروبی رودخانه کارون شهر اهواز، عملیات لایروبی 2 میلیون و 200 هزار متر مکعب با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال آغاز شده و تاکنون حدود 25 درصد پیشرفت فیزیکی دارد.

وی بیان کرد: مطالعه ساماندهی و تثبت ساحل 221 کیلومتر از رودخانه‌های استان پایان یافته و 28 کیلومتر دیگر در دست مطالعه است که اجرای حدود 40 کیلومتر پایان یافته و حدود 23.3 کیلومتر در قلب برنامه‌های سال جاری قرار دارد.

وی اضافه کرد: عملیات سمت چپ رودخانه از پل پنجم تا پل فولاد به طول چهار هزار و 500 متر و با اعتباری بالغ بر 200 میلیارد ریال در دست اجرا است.

دهکردی بیان کرد: همزمان با ساحل‌سازی، شهرداری‌ها ایجاد فضای سبز حاشیه رودخانه‌ها را جهت بهره‌برداری و رفاه و گردشگری شهروندان عهده دار است.

وی با بیان اینکه ساحل‌سازی براساس بررسی‌های هیدرولیکی و به منظور ایجاد ظرفیت آبگذری مناسب انجام شده است گفت: اجرای هرگونه ساخت و ساز و ایجاد اعیانی بدون هماهنگی سازمان آب و برق خوزستان را مغایر با ظرفیت آبگذری رودخانه و خلاف قانون اعلام نمود.

معاون حفاظت و بهره‌برداری منابع آب سازمان آب و برق خوزستان با بیان اینکه ظرفیت آبگذری کارون در زمان سیلاب در حدود چهار هزار و 900 مترمکعب در ثانیه در نظر گرفته شده است عنوان کرد: عملیات لایروبی و ساماندهی جز لاینفک ساماندهی است.

وی اضافه کرد: تامین اعتبار برای لایروبی را در راستای جلوگیری از خسارت به سرمایه گذاری‌های قابل توجه شهری در سواحل مربوطه با اهمیت است.

انتهای پیام/72011/ل40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول