اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

دفاتر منطقه ای

دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی:

امضاء و عدم امضای پیمان امنیتی از صلاحیت‌های دولت افغانستان است

دبیرکل سازمان «پیمان امنیت جمعی»، با توجه به واکنش‌های اخیر آمریکا و افغانستان درباره امضای پیمان امنیتی 2 کشور گفت که امضاء و عدم امضای پیمان امنیتی با آمریکا از صلاحیت‌های دولت افغانستان است.

امضاء و عدم امضای پیمان امنیتی از صلاحیت‌های دولت افغانستان است

به گزارش خبرنگار خبرگزاری فارس در کابل، به نقل از «خبرگزاری پژواک»، «نیکلای باردیوژا»، دبیرکل سازمان «پیمان امنیت جمعی» (CSTO)، امروز در کنفرانس مطبوعاتی در مسکو اظهار داشت، هیچ کشوری نمی‌تواند افغانستان را مجبور به امضای این پیمان امنیتی کند، بنابراین حق مردم و دولت افغانستان است که به نظامیان آمریکایی اجازه ایجاد پایگاه نظامی را می‌دهند یا  خیر.

آمریکا و ناتو در افغانستان ناکام بوده‌اند

باردیوژا با بیان این که سازمان پیمان امنیت جمعی فعالیت نیروهای آمریکایی و ناتو را تحت نظر دارد، اظهار داشت که آمریکا و ناتو وظایف خود را در قبال افغانستان به درستی انجام نداده‌اند و در تأمین امنیت و ثبات در این کشور ناکام بوده‌اند.

وی تصریح کرد: امضای پیمان امنیتی حق افغانستان است، اما براساس حسن همجواری، پیمان امنیتی با آمریکا و ایجاد پایگاه این کشور در افغانستان بایستی مخالف با منافع ما نباشد.

رئیس سازمان پیمان امنیت جمعی، خاطر نشان کرد که کشورهای عضو این سازمان برای پذیرش و عدم پذیرش این پیمان به افغانستان فشار وارد نخواهند کرد.

گروه‎های تروریستی در روسیه

باردیوژا در ادامه از اوضاع امنیتی و فعالیت گروه‌های مسلح در افغانستان ابراز نگرانی کرد و گفت که روسیه فهرستی از شبکه‎ها و گروه‌های تروریستی تهیه کرده‌ و به کشورهای عضو کمک می‎کند تا در محدود‎ه‎ جغرافیایی‌شان علیه تروریست‌ها اقدام کنند.

وی از گروه «القاعده»، «نهضت اسلامی ترکستان» و «حزب التحریر» به عنوان شبکه‎ها و گروه‎های تروریستی نام برد و تأکید کرد که از نظر این سازمان؛ حزب التحریر، خطرناکترین گروهی است که در قلمرو روسیه فعالیت می‌کند.

سازمان پیمان امنیت جمعی، در تاریخ 15 مهر 1381 در نشستی با حضور رهبرانی از روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، تاجیکستان، بلاروس و ارمنستان در شهر تاشکند، پایتخت ازبکستان ایجاد شد.

ازبکستان، در تیرماه 1385 به عضویت کامل این سازمان پیمان امنیت جمعی در آمد؛ اما سال گذشته عضویت خود را لغو کرد.

به گفته باردیوژا، کشورهای عضو این سازمان خواستار کمک به نیروهای امنیتی افغانستان برای تامین امنیت و ثبات در این کشور هستند، اما ازبکستان در همسایگی افغانستان با لغو عضویت خود از این سازمان، شیوه‎های متفاوتی را برای مقابله با تهدیدهای امینتی برگزیده است.

اتهای پیام/ز

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول