اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

تزریق هورمون رشد در گوجه فرنگی توسط افراد سودجو

در یکی دو سال اخیر افرادی فرصت طلب و سود جو در بخش کشاورزی اقدام به تزریق هورمون رشد در گوجه فرنگی می‌کنند تا زودتر از موعد مقرر رنگ قرمز به خود بگیرد تا بتوانند از آن استفاده اقتصادی جعلی کنند.

تزریق هورمون رشد در گوجه فرنگی توسط افراد سودجو

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان دشتی، ورود کالاهای غیراستاندارد با بهره‌گیری از افرادی فرصت طلب و سودجو موجب ضررهایی می‌شود که همواره سلامت مردم کشورمان را تهدید می‌کند.

ورود کالاهای خارج از کشور که هر چند قانونی وارد کشور عزیزمان می‌شود متاسفانه بدون نظارت دقیق وارد بازار مصرف شده و هیچ نظارتی از سوی مسئولان ذیربط انجام نمی‌گیرد.

در یکی دو سال اخیر افرادی فرصت طلب و سود جو در بخش کشاورزی اقدام به تزریق هورمون رشد در گوجه فرنگی می‌کنند تا زودتر از موعد مقرر رنگ قرمز به خود بگیرد تا بتوانند از آن استفاده اقتصادی جعلی کنند.

هرچند بعضی از این افراد آگاهی کامل بر ضرر و زیان این نوع هورمون و افزایش بیماری‌های خاص را دارند اما باز هم اقدام به استفاده از آن می‌کنند که جای تامل دارد.

یک مقام مسئول که خواست نامش فاش نشود در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دشتی، ضمن تایید این مطلب گفت: اکثر زمین‌های کشاورزی به صورت اجاره‌ای در اختیار افرادی قرار می‌گیرد که می‌خواهند یک شبه میلیونر شوند و این پدیده زشت است که باید نظام مهندسی کشاورزی در این زمینه اقدام و با افراد فرصت طلب برخورد جدی نماید زیرا استفاده از چنین موادی موجب آسیب رساندن به سیستم هورمونی بدن انسان می‌شود.

مسئولان ذیربط باید این را مد نظر داشته باشند که خطرات مصرف سموم و کودهای شیمیایی تقلبی جبران‌ناپذیر است.

اخیرا شاهد توزیع سم و کودهایی تقلبی شهرستان دشتی هستیم که نهادها کشاورزی ما را تهدید می‌کند ولی متاسفانه هیچ نظارت دقیقی از سوی مسئولان صورت نمی‌گیرد.

یکی از کشاورزان خورموجی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دشتی  گفت: کد طرح شبنم که اختصاص به کالاهایی دارد که شناسایی و مورد تایید هستند افراد سودجو در این زمینه هم تقلب می‌کنند.

این کشاورز معتقد است که هورمون رشد غیرقانونی است و بعضی از کشاورزان به صورت  اسپری قبل از فروش محصول برای رنگ گرفتن اقدام می‌کنند که کار غیر عقلایی است.

دشتی یکی از قطب‌های  تولید گوجه فرنگی در استان بوشهر

شهرستان دشتی با 80 هزار نفر جمعیت یکی از قطب‌های تولید گوجه فرنگی خارج از فصل در استان بوشهر است که در فصل زمستان با تولید بیش از 40 درصد گوجه فرنگی خارج از فصل یکی از نقاط تولید این محصول بشمار می‌رود و از هم اکنون امکانات برداشت محصول در حال مهیا شدن است.

تولید گوجه فرنگی در هر هکتار 45 تن است که در کاشت، داشت و برداشت در این مدت برای بیش از پنج هزار و500 نفر اشتغال مستقیم و به همین میزان نیز اشتغال غیر مستقیم در چرخه حمل و نقل، بازاریابی و فروش ایجاد خواهد شد.

شهرستان دشتی که یکی از قطب‌های کشاورزی استان بوشهر به شمار می‌رود این روزها دچار وجود سم‌های تقلبی مانند داکونیل تقلبی و ... شده است که این معضل بزرگی برای کشاورزان کم سواد و مزارع کشت گوجه فرهنگی است که از کارشناسان کشاورزی در مزارعه خود استفاده نمی‌کنند.

هر چند یکی از عوامل استفاده از سم و کود در بین کشاورزان فروش کود و سم فقط  باید با نسخه مجاز صورت گیرد ولی متاسفانه نهادهای کشاورزی برای جلوگیری از استفاده از اسپری که گوجه‌های کوچک و بزرگ را در یک شبه از سبز به قرمز تغییر می‌دهد که در ظاهر قرمز اما درون آن سفید است برای جلوگیری از این افراد اقدامی انجام نداده‌اند که این خود سوالی بی پاسخ مانده است و جا دارد مسئولان نظارت همه جانبه و جدی‌تری بر نهادهای کشاورزی داشته باشند.

استفاده از کودهای شیمیایی با رعایت اصول بهداشتی انجام شود

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان دشتی در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در دشتی گفت: فروش نهاده‌های کشاورزی اعم از دارو، کود و سم توسط فروشندگان مجاز تنها با دریافت نسخه  قابل انجام است در غیراینصورت خلاف است.

امرالله احمدی با بیان اینکه استفاده از هر نوع کود و سمی برای جلوگیری از آفات در محصولات کشاورزی باید با رعایت اصول بهداشتی صورت گیرد، افزود: در رابطه با سم‌ها و کودهای تقلبی تاکنون گزارشی به ما نداده‌اند اما سریعا این موضوع بررسی و در صورت مشاهد با فروشندگان آن برخورد خواهیم کرد.

وی یادآور شد: نظارت بر محصولات کشاورزی بر عهده نظام مهندسی کشاورزی است اما چنانچه این کار توسط افراد صورت گیرد ما برخورد می‌کنیم زیرا سلامتی مردم برای ما مهم است.

گزارش: اسماعیل حاجیانی

انتهای پیام/66001/خ40

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول