اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از زلزله فرضی بویین زهرا گزارش می‌دهد

تکان زلزله آمادگی بویین زهرایی‌ها را محک زد

شهرستان بویین زهرا با قرار گرفتن در مدار و کانون گسل نسبتا عمیق با نام «ایپک» برابر بروز حادثه‌ای مانند زلزله آمادگی دارد.

تکان زلزله آمادگی بویین زهرایی‌ها را محک زد

به گزارش خبرگزاری فارس از بویین زهرا، موضوع ایمنی برابر زلزله با توجه به زلزله‌خیز بودن شهرستان بویین زهرا همواره مورد توجه قرار داشته و از همین رو ارائه انواع آموزش‌های امدادی از سوی هلال احمر برای نحوه مقابله با زلزله جزو پیش شرط‌ها در بخش‌های چندگانه این شهرستان قرار داشته است.

با توجه به اهمیت مقابله با بحران سالانه مانور آزمایشی امداد در بحران با محوریت مدارس برای نوجوانان و دانش‌آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهرستان بویین زهرا با حضور امداد رسانان هلال احمر، مسئولان و دستگاهای اجرایی مرتبط با این امر به صورت نمادین برگزار می‌شود.

بنابر این آگاه سازی، آموزش و نحوه رویارویی با حادثه، مدیریت کارآمد و چارچوب بندی شده بحران، سنجش و محک آمادگی‌ها و توانمندی‌های تجهیزاتی و جسمی جزو اهداف مد نظر برای اجرای مانورهای نمادین و آزمایشی زلزله برای دانش‌آموزان مدارس شهرستان بویین زهرا است.

احد احمدی در همین خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در بویین زهرا با اشاره به اینکه ایمنی و احتیاط دو رکن مهم برای مدیریت بیشتر و بهتر در رویارویی با حوادث و بلایای مختلف است، اظهار داشت: با توجه به قرارگیری شهرستان بویین زهرا بر روی گسل ایپک و ضرورت انسجام بیشتر برای تقویت مبانی ایمنی و سالم سازی این اصل باید با جدیت پیگیری و دنبال شود.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با بیان اینکه ایجاد بسترهای لازم برای تأمین آمادگی پیش از حادثه در شهرستان بویین زهرا الزامی است، ابراز داشت: برگزاری دوره‌ای مانورهای امداد و نجات و آمادگی برابر رویارویی و وقوع زمین لرزه‌ها جزو راه‌های اساسی در مسیر آشنایی با مدیریت بحران است.

این مسئول با اشاره به اینکه تلاش برای ایجاد ساختارها و چارچوب‌های جدید برای رویارویی بهتر با حوادث در شهرستان بویین زهرا ضروری است، ابراز داشت: داشتن روحیه صبر و آرامش شرط اساسی و مهم در هنگام رویارویی با انواع حوادث به ویژه زلزله و بلایای طبیعی دیگر است.

فرماندار شهرستان بویین زهرا ادامه داد: از همین رو انتظار می‌رود تا شهروندان ضمن آشنایی با مقدمات کارهای ایمن و فراگیری برخی از اصول کلی امدادرسانی و کنترل هیجان و استرس در برابر حوادث از بروز تلفات و خسارات هنگفت در زمان بروز حوادث جلوگیری به عمل آورند.

احمدی با بیان اینکه برگزاری آموزش‌های امدادرسانی مدارس با حضور دانش آموزان گام اثرگذاری در راستای آشناسازی اقشار نوجوانان با فنون صحیح مدیریت بحران از جمله امدادرسانی است، عنوان کرد: دوره‌های برگزار شده هلال احمر برای ارایه آموزش‌های مناسب و هرچه بهتر و بیشتر به دانش آموزان مدارس و بسیاری از دانشجویان و کارمندان در راستای کاهش خسارات در هنگام وقوع بلایای طبیعی مهم و بسیار نیز اثرگذار بوده است.

فرماندار شهرستان بویین زهرا با تأکید بر اینکه ایمن سازی وقوع زلزله شامل ساخت مستحکم بناها و دوری از مصالح غیراستاندارد می‌شود، ابراز داشت: به همین منظور شهرستان بویین زهرا در حال حاضر به منظور ساخت‌های استاندارد و کیفی‌سازی در بخش ساختمان مفتخر به کسب رتبه‌های برتر استانی بوده است.

احمدی ادامه داد: همچنین اجرای مانورهای آموزشی زلزله و امداد طی روزهای گذشته در بیشتر مدارس شهرستان بویین زهرا با مشارکت هلال احمر، آموزش و پرورش، شبکه بهداشت و درمان، اورژانس، آتش نشانی، پلیس و دیگر ارگان‌ها به انجام رسیده است.

فرماندار شهرستان بویین زهرا ادامه داد: اقشار دانش آموزان مقاطع راهنمایی و متوسطه شهرستان بویین زهرا در بخش‌های سگزآباد، ارداق، شال و رامند با شرکت مستقیم در این طرح نیم روزه ضمن آشنایی عملی با نحوه امداد رسانی صحیح در جریان نحوه رویارویی با حوادث طبیعی احتمالی قرار گرفتند.

این مسئول ادامه داد: انتظار این است تا کادر و تیم‌های هلال احمر شهرستان بویین زهرا طی ایام سال ضمن حضور در مدارس نسبت به آگاه سازی و ایجاد بسترهای مناسب برای دانش آموزان در هنگام وقوع حوادث ناگوار به ویژه زلزله و دیگر بلایای طبیعی اقدام کنند.

حضور به موقع و سریع امداد رسانان در هنگام بروز حادثه در اماکن و محل‌های خسارت دیده و بحران زده جزو اصلی ترین مباحثی است که در مانورهای آزمایشی زلزله در شهرستان بویین زهرا مورد توجه قرار گرفته است.

علی‌محمد آهنی در همین خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در قزوین به اعلام گزارشی از اقدامات انجام گرفته برای اجرای پانزدهمین مانور زلزله و ایمنی مدارس استان در سال جاری پرداخت و اظهار داشت: در سال جاری نیز همانند سنوات گذشته برنامه‌ریزی اجرای این مانور از شهریور ماه آغاز شد.

مدیرکل بحران استانداری قزوین عنوان کرد: بر همین اساس نخستین جلسه با حضور تمام اعضای شورای هماهنگی مانور زلزله و ایمنی مدارس استان برگزار شد.

وی افزود: با توجه به اینکه در سال جاری هشتم آذر مصادف با روز جمعه بود مانور در سطح کشور با هماهنگی پژوهشگاه در روز یکشنبه 10 آذر ماه برگزار شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین تشکیل پنج جلسه استانی برای مانور مذکور در مدیریت بحران استان، آموزش چهره به چهره دانش‌آموزان در 400 مدرسه و واحد آموزشی در سطح استان که از سوی مربیان آموزش دیده جمعیت هلال احمر با هماهنگی آموزش و پرورش، چاپ 10 هزار نسخه بروشور با محوریت اقدامات قبل، هنگام و بعد از زلزله و موارد مربوط به زلزله و همچنین تهیه یک هزار عدد پوستر و بنر و نصب در مدارس استان را از جمله اقدامات انجام شده در اجرای مانور زلزله در استان قزوین عنوان کرد.

آهنی ادامه داد: هماهنگی برای اجرای مانور نمادین در دو واحد آموزش در مرکز استان و پنج واحد آموزشی در شهرستان‌های استان با حضور مسئولان، استفاده از مربیان آموزش‌دیده جمعیت هلال احمر (آموزش هر ساله از سوی سیستم داخلی و آتش‌نشانی و نظام مهندسی استان) در مدارس، هماهنگی با صدا و سیمای مرکز استان برای حضور در دو واحد آموزشی منتخب برای تهیه گزارش از آموزش‌های چهره به چهره، برخی از اقدامات در این خصوص بود.

لزوم آشنایی و معرفی انواع مدیریت در هنگام بروز بحران جزو شاخصه‌هایی است که توجه به آن در برگزاری مانورهای آموزشی مقابله با حوادث زلزله و امدادرسانی باید مورد توجه قرار گیرد و به همین منظور البته هلال احمر شهرستان بویین زهرا با محوریت این اصل گام‌های اثرگذاری را در برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های آموزشی مقابله با زلزله برداشته است که در افزایش سطح آمادگی برابر زلزله ارزشمند بوده است.

انتهای پیام/77005/خ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول