اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ضرورت تدوین راه صادرات انگور تاکستان

برند ترکیه برچسب محصول ایرانی / انگور تاکستان برند ندارد

ضرورت تدوین نقشه راه برای چگونگی صادرات انگور تاکستان با نام و آوازه این شهر بسیار حساس و مورد توجه است ولی این محصول امروز با برند ترکیه در جهان عرضه می‌شود.

برند ترکیه برچسب محصول ایرانی / انگور تاکستان برند ندارد

به گزارش خبرگزاری فارس از تاکستان، شهرستان تاکستان با دارا بودن باغستان‌های 37 هزار هکتاری انگور سهم مهم در کشت و تولید انواع محصول مرغوب انگور و صادرات داخلی و بین‌المللی دارد.

از این رو با در نظر گرفتن قابلیت‌های انگور تاکستان نیاز به برندسازی این محصول جزو الزامات مهم در حوزه تجارت و توسعه بین‌المللی این محصول است.

در حال حاضر محصول انگور تاکستان با قابلیت‌های مختلف برای تبدیل به انواع مرغوب کشمش، شیره و سرکه سهم عدیده‌ای در تأمین نیازهای استانی و کشوری دارد.

جمعیت قابل توجهی از کشاورزان تاکستانی در حال حاضر به کشت، پرورش و تولید انگور اشتغال داشته و از این راه کسب درآمد می‌کنند.

علی اکبریان در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به اینکه توسعه باغستان‌های انگور تاکستان نیازمند اعتبار است، اظهار داشت: در این راستا با توجه به ظرفیت‌های مهم تولید انگور شهرستان تاکستان نیاز است تا حمایت‌ها از این بخش افزایش یابد.

فرماندار تاکستان با بیان اینکه کشاورزان تاکستانی طی ماه‌های گذشته متحمل خسارات سنگین بخش انگور شدند، ابراز داشت: مسئولان بیمه باید زمینه را برای پرداخت خسارات بیمه‌شدگان مهیا کنند.

اکبریان ادامه داد: طی یک سال گذشته فعالیت‌های چشمگیری در راستای توسعه و گسترش کشت محصول انگور در شهرستان تاکستان به انجام رسیده است.

فرماندار تاکستان با تأکید بر ضرورت اهتمام بیشتر کشاورزان به اجرای طرح‌های قطره‌ای عنوان کرد: از همین رو نیاز است تا مساعدت‌های مسئولان جهاد کشاورزی در پرداخت تسهیلات نیز افزایش یابد.

اکبریان ابراز داشت: طراحی ساختارهای نوین برای افزایش سطح راندمان زیرکشت به عنوان مسئله‌ای جدی و اساسی برای توسعه سطوح انگور در این شهرستان مطرح است.

اکبریان ابراز داشت: همچنین بازدیدهای مکرری طی ماه‌های گذشته از باغستان‌های انگور تاکستان به عمل آمده است که نیازهای این باغداران در این بازدیدها شناسایی شده است.

فرماندار تاکستان با اشاره به اینکه ضرورت برند‌سازی برای کیفی‌سازی محصول انگور تاکستان مهم است، تصریح کرد: از همین رو انتظار می‌رود تا رسانه‌ها نسبت به اطلاع‌رسانی صحیح و مناسب از انگور تاکستان اقدام کنند.

اکبریان ادامه داد: تلاش برای شناساندن انگور تاکستان به عنوان محصول مرغوب به بازارهای منطقه‌ای باید سرلوحه کشاورزان قرار داشته و پیگیری شود.

فرماندار تاکستان ادامه داد: در حال حاضر راه‌اندازی متعدد بازارهای کشمش برای صادرات انگور تاکستان نیز جزو اولویت‌ها در این حوزه محسوب می‌شود.

اکبریان ابراز داشت: احیای باغستان‌های انگور فرسوده نیز برای گسترش میزان کشت و برداشت در شهرستان تاکستان باید مورد اهتمام قرار داشته و پیگیری شود.

اکبریان ادامه داد: همچنین برنامه‌ریزی‌های مناسب‌تری برای حمایت از کشاورزان تاکستانی در سطح مسئولان استانی حوزه جهاد کشاورزی باید تا پایان سال جاری صورت پذیرد.

توجه به آسیب‌های ناشی از هجوم آفات به باغستان‌های انگور تاکستان به عنوان معیاری برای ارتقای جایگاه این محصول در سطح بازارها و اشتیاق خریداران ملی و بین‌المللی برای دستیابی به این خوشه‌های زرین است.

احمد عجم در این خصوص در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان اینکه کشمش قزوین با برند ترکیه صادر می‌شود اظهار داشت:‌ برای داربستی کردن 25 هزار هکتار انگور شهرستان‌ها و 35 هزار هکتار در استان قزوین 500 میلیارد تومان اعتبار لازم است که ضروری است دولت در قالب تسهیلات ارائه دهد.

استاندار قزوین با اشاره به خسارت 150 میلیارد تومانی امسال به تاکستان‌های این استان به دلیل بارندگی توصیه کرد: کشاورزان حتما باغات خود را بیمه کنند.

استاندار قزوین گفت:‌ بخش عمده خریداران کشمش کشور ما ترکیه است و هفته گذشته نیز مذاکراتی برای جذب و فرآوری کشمش با تجار ترکیه انجام شد.

عجم خاطر نشان کرد:‌ طبق تفاهم‌نامه قرار است استان قزوین به عنوان پایلوت تولید محصولات ارگانیک کشور باشد.

وی بیان داشت:‌ بهتر است در استاندارد‌سازی محصولات جهاد کشاورزی استان‌ها نیز اعمال نظر کنند و بر اساس پیشنهاد آنها استانداردسازی شود.

عجم پیشنهاد کرد ردیف مستقلی برای حمایت از تولید و فرآوری کشمش در بودجه کشور ایجاد شود.

استاندار قزوین همچنین با بیان اینکه خرد بودن اراضی یکی از مشکلات عمده باغداری در این استان است گفت:‌ طبق بررسی‌ها مالکیت باغات در این استان کمتر از یک هکتار است.

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری نیز در این خصوص در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در قزوین با اشاره به پیش شرط‌های تحقق یک اقتصاد دانش‌بنیان عنوان کرد: شاخص‌ها، تعریف اهداف، زیرساخت‌ها، بودجه کافی، مدیریت صحیح و دیپلماسی مشخص از جمله پیش شرط‌های تحقق یک اقتصاد دانش‌بنیان است.

وحید احمدی اظهار کرد: فناوری نیز متاثر از عوامل برنامه‌ای و ساختاری باید خود را با این مراحل تحولی تطبیق دهد و طراحی برند نیز یکی از لوازم کار به شمار می‌رود

معاون پژوهش و فناوری وزیر علوم، تحقیقات و فناوری اظهار داشت: با توجه به اینکه در عصر حاضر شرکت‌ها و حوزه‌های مختلف برای توسعه جایگاه خود در رقابت شدید با یکدیگر هستند، بدون شک هر یک از آنها نیازمند برند شاخص و شناخته شده‌تری است.

وی اذعان کرد: در سال‌های اخیر علم و فناوری از مراحل مختلفی از قبیل آموزش، آموزش پژوهش‌محور، پژوهش تقاضا محور و اقتصاد پژوهش محور عبور کرده است.

احمدی اضافه کرد: رسیدن به این مرحله آسان نبود بلکه به زیرساخت‌ها و شاخص‌های متعددی نیاز بود تا موتور محرک جامعه که همان اقتصاد است، دانش بنیان شود.

این مسئول خاطرنشان کرد: برند دارای دوران طلوع و غروب است بنابر این شرکت‌ها باید توجه داشته باشند که برای ماندگاری در این عرصه باید برند آنها نقش فعالی ایفا کند.

این مسئول با اشاره به نقش برند در حضور در بازارهای جهانی بیان کرد: برای حضور در بازارهای تجاری نیازمند الگوهای مناسب در این زمینه هستیم تا با کار اقتصادی زمینه استواری و استحکام صنعت فراهم شود بنابر این برند در این حوزه نقش مهمی ایفا می‌کند.

اهمیت برند در دنیای صادرات و تجارت نه به عنوان یک نام و نشان بلکه واگرایی و همگرایی یک محصول را از مناظر کمی و کیفی مورد توجه قرار می‌دهد.

بیش از 3 هزار و 500 گونه انواع انگور در دنیا وجود دارد و بنا بر کتاب رستم‌التواریخ، نام انواع انگور در ایران در زمان کریم‌خان زند عبارت اند از: شاهانی، یاقوتی، خلیلی، عسکری، ریش‌بابا، انگور کشمش، فخری، انگور شصت عروسان سیاه، الغی سیاه، مثقالی، رازقی، شیرازی، نباتی و مادربچه.

بر این اساس متأسفانه آن‌گونه که باید و شاید سرمایه‌گذاری‌های برندی برای تهیه نام و نشان مخصوص برای انگور به ویژه در شهرستان تاکستان صورت نگرفته است که امید می‌رود با تدبیر این مهم زمینه رشد و سوق یافتگی بیشتر بازارهای بین‌المللی را به این محصول مهیا کند.

انتهای پیام/77005/ل40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول