اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ارشاد کهگیلویه و بویراحمد:

حرم بی‌بی حکیمه (س) به قطب چهارم فرهنگی و مذهبی تبدیل می‌شود

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد از تبدیل شدن حرم بی‌بی حکیمه (س) به قطب چهارم فرهنگی و مذهبی خبر داد.

حرم بی‌بی حکیمه (س) به قطب چهارم فرهنگی و مذهبی تبدیل می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از یاسوج، امین کمالوندی ظهر امروز در جمع اصحاب رسانه کهگیلویه و بویراحمد به وجود بیش از 380 امامزاده و بقعه متبرکه در استان اشاره کرد و اظهار داشت: دیگر موضوعات مهم و قابل بحث وجود حرم چهارم اهل بیت (ع) است که با پیگیری‌های صورت گرفته به نتایج خوبی دست پیدا کردیم.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد کهگیلویه و بویراحمد تعیین «روز کهگیلویه و بویراحمد» را مهم دانست و افزود: با توجه به این‌که یک سوم از جمعیت کهگیلویه و بویراحمد را سادات تشکیل می‌دهند و وجود امامزاده‌های واجب‌التکریم به خصوص امامزاده بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) در شهرستان گچساران باعث شد که در بحث پیگیری حرم چهارم اهل ‌بیت (ع) جدی‌تر باشیم.

این مسئول فرهنگی و هنری بیان داشت: جلساتی که در استان با حضور مسئولان استانی و مرکز با حضور مسئولان کشوری برگزار شد همه بر این امر که امامزاده بی‌بی حکیمه (س) خواهر امام رضا (ع) است صحه گذاشتند.

کمالوندی عنوان کرد: طی رایزنی‌ها و اقدامات صورت گرفته بعد از شیراز که عنوان حرم سوم اهل بیت (ع) را به خود اختصاص داده ما نیز بتوانیم حرم چهارم اهل‌ بیت (ع) را به کهگیلویه و بویراحمد اختصاص دهیم.

وی بحث حرم چهارم اهل‌ بیت (ع) را مستلزم مقدماتی دانست و افزود: نامه‌نگاری‌های آن با حضور دکتر سید محمد حسینی وزیر ارشاد دولت دهم انجام و با دفتر مقام معظم رهبری و شورای فرهنگ عمومی کشور و دیگر مراجع مکاتباتی صورت گرفت.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: مقدمات صورت گرفته این بوده که استان ما از قطب‌های گردشگری دینی شناخته می‌شود و وجود بارگاه متبرکه امامزاده بی‌بی حکیمه (س) یک نقطه اتکا و قوت معنوی برای جنوب کشور و حتی کشورهای حاشیه جنوبی خلیج فارس به حساب می‌آید.

کمالوندی تصریح کرد: بر اساس آمار ارائه شده اوقاف و امور خیریه کهگیلویه و بویراحمد سالانه بیش از 4 میلیون زائر از سه الی 10 روز در محل این امامزاده اقامت می‌کنند و این ظرفیت بسیار مناسبی برای شناساندن این استان به عنوان قطب معنوی و مذهبی محسوب می‌شود.

دبیر شورای فرهنگ عمومی کهگیلویه و بویراحمد عنوان کرد: جلسات مختلفی در این زمینه برگزار و به این نتیجه رسیدیم که بنیاد فرهنگی و بین‌المللی امام رضا (ع) کنگره ملی تکریم و بزرگداشت مقام حضرت بی‌بی حکیمه (س) را به عنوان کنگره ملی به استان اختصاص دهد.

کمالوندی یادآور شد: امیدواریم در دهه کرامت سال 93 یعنی بین 6 تا 16 شهریور ماه این کنگره ملی به میزبانی گچساران در حرم بی‌بی حکیمه (س) یا شهر دوگنبدان برگزار شود.

وی برگزاری این کنگره ملی را بسیار حائز اهمیت دانست و خاطرنشان کرد: با توجه به جلساتی که با حضور حجت‌الاسلام شرف‌خانی معاون فرهنگی و اجتماعی سازمان اوقاف و امور خیریه کشور و جعفری مدیرعامل بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) برگزار شد مسئولان این مجموعه از برگزاری این کنگره ملی استقبال کردند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد گفت: معاون فرهنگی سازمان اوقاف کشور و رئیس بنیاد بین‌المللی امام رضا (ع) این امامزاده واجب‌التکریم را هم‌طراز علی‌ ابن موسی الکاظم (ع) از استان خراسان جنوبی که مشهور به میقات الرضا (ع) است دانستند.

وی از استقبال نماینده ولی‌فقیه در استان کهگیلویه و بویراحمد از اقدامات صورت گرفته در زمینه برگزاری کنگره ملی بی‌بی حکیمه (س) خبر داد و ابراز داشت: حضرت آیت‌الله ملک‌حسینی ضمن استقبال از این طرح سریعا دستور تشکیل جلسات ستادی در این زمینه را صادر کردند.

به گزارش فارس مرقد و زیارتگاه امامزاده بی‌بی حکیمه خاتون (س) دختر بلافصل امام هفتم موسی ‌بن‌ کاظم (ع) در 81 کیلومتری و جنوب گچساران در ضلع شرقی روستای بی‌بی حکیمه (س) از توابع و روستاهای این شهرستان حد فاصل بندر گناوه به مرکز گچساران (دوگنبدان) در میان تنگه‌‌ای بزرگ و طولانی قرار گرفته است.

گفتنی‌ است مرقد مطهر بی‌بی حکیمه (س) یکی از پرآوازه‌‌ترین امامزاده‌‌های جنوب کشور بوده که همه ساله پذیرای زائران بسیار زیادی از جنوب کشور و کشورهای حوزه خلیج فارس و شیعه‌‌نشین از جمله کویت، بحرین، امارات، قطر و دیگر کشورهای عربی از جمله لبنان، عراق، عربستان و سوریه است.

انتهای پیام/82011/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول