اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سکون فرهنگی در اردبیل مشهود است

فرهنگ در بازار حراجی تهاتری

حوزه فرهنگ در تب و تاب انتخاب مدیری توانمند در استان اردبیل در بازار حراجی تهاتری قرار گرفته و هر کس ادعایی دارد و با شعار سامان فرهنگ در دولت یازدهم قد علم کرده است.

فرهنگ در بازار حراجی تهاتری

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این زمینه با استاد دانشگاه‌های اردبیل و فعال با سابقه حوزه فرهنگ به گفت‌و گو نشستیم تا از پشت پرده این بازار حراجی تهاتری بگویند که این استاد دانشگاه گفت: فرهنگ مجموعه به هم پیوسته‌ای است که به روح و فکر انسان شکل می‌دهد و انگیزه اصلی او را به سوی مسائل مختلف فراهم می‌سازد.

رئوف موسوی تصریح کرد: تعالی و انسجام فرهنگ یک ملت یا یک جامعه وابسته به دیدگاه خاصی از افراد آن جامعه است که آن را الگو و سرمشق پیشرفت فرهنگ و جامعه‌ای که در آن زندگی می‌کنند، قرار می‌دهند این فرهنگ و نگرش می‌تواند به صورت مثبت یا منفی در جامعه رواج پیدا کند و به صورت یک فرهنگ همگانی و فراگیر نقش خود را در جامعه ایفا کند.

وی در ادامه سخنان خود خاطر نشان کرد: تهاتر در لغت به معنای تبادل کالا به کالا است که از طریق تجربه تجارت و مهارت بیان حاصل می‌شود در صورتی که فرهنگ اکتسابی بوده و به وسیله آموزش در جامعه حاصل می‌شود.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: اگر به ادوار فرهنگی در فرآیند تاریخ پرتلاطم ما تعمقی شود، می‌بینیم که فرهنگ در تاریخ ایران دارای دوره‌های متفاوتی بوده و فراز و نشیب‌های بسیاری را سپری کرده و تاکنون چنین تحقیری را شاهد نبوده است.

موسوی در بخش دیگری از سخنان خود بیان کرد: به ویژه این دوره از تاریخ حساس کشور که ناتوی فرهنگی دشمنان برای تخریب ساختار فرهنگ اسلامی ما برنامه‌ریزی شده است ما برای مقابله با آن نیاز به ارتقای سطح آگاهی مردم و فرهنگ عمومی جامعه داریم.

معاون سابق فرهنگی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یادآور شد: سرمایه‌گذاری فرهنگی می‌تواند تا حدودی برخی از آسیب‌های فرهنگی ما را با بصیرت هوشمندانه کاهش دهد.

وی ادامه داد: متأسفانه پروسه جدیدی در حال شکل‌گیری و فرهنگ‌سازی است که اگر چاره‌ای برای آن اندیشیده و مهندسی نشود قطعاً جامعه را با چالش جدی روبه‌رو می‌سازد.

این استاد دانشگاه گفت: این پدیده شوم عبارت است از یک نوع فرهنگ غلط که می‌خواهد در فرهنگ صحیح جامعه جا پایی برای خود باز کند اگر چنین شود توسعه فرهنگی جامعه را مختل و حتی آن را با رکود مواجه می‌کند.

موسوی در ادامه افزود: به این صورت که اخیراً به جای استفاده از ظرفیت‌های متخصصان و نخبگان جامعه برای توسعه فرهنگی، روش مبادله تهاتری در فرهنگ در پیش گرفته شده که در حال فرهنگ شدن است.

این فعال حوزه فرهنگ اظهار داشت: افرادی که در یک دوره با ماهیت مشخص و نگرش حزبی معلوم عکس کاندیدای خود را به دیوار چسبانده و یا در محفلی شعاری داده یا آژانسی برای کاندیدای خود بوده و... توقع به کارگیری در ظرفیت بالای فرهنگی در جامعه را دارند و به هیچ وجه من‌الوجوه از خواسته خود کوتاه نمی‌آیند و مترصد آن هستند که بایستی مزد زحمات او با حکم دولتی تأمین شود آیا این فرهنگ غلط ریشه در فرهنگ سالم و اسلامی جامعه ما دارد؟ آیا این فرهنگ بافته و ساخته چه نوع افکاری است؟ که در حال گسترش آن در تمام شمول جامعه است و جالب‌تر اینکه چرا مسئولان با کفایت جامعه ما تن به چنین مبادلات تهاتری می‌دهند و چنین قراردادهای ننگین قاجاری و ضد فرهنگی را امضا و بر حق بودن این مسئله با تأییدشان صحه می‌گذارند؟

موسوی با انتقاد از این وضعیت و شرایط تصریح کرد: مگر مسئولان با کفایت ما به کتاب مقدس قرآن و به خون پر صلابت شهیدان قسم یاد نکرده‌اند که هر چه در توان دارند جهت توسعه و اعتلای فرهنگ انسان‌ساز اسلامی از هیچ کوششی دریغ نکنند پس این شیوه ناصحیح و نامبارک چرا در حال شکل‌گیری و فرهنگ‌سازی است؟

مدرس دانشگاه‌های استان اردبیل در پایان خاطر نشان کرد: امیدواریم مسئولان و فرهنگ دوستان دلسوز جامعه هر چه سریع‌تر نسبت به این چالش مهم فرهنگی راهکار منطقی و عقلایی ارائه دهند و بیش از این فرهنگ جامعه در امواج پرتلاطم فرهنگ ناصحیح غوطه‌ور نشود تا ما شاهد شکوفایی فرهنگ اسلامی در تمام زمینه‌ها به ویژه توسعه فرهنگی در جامعه باشیم.

انتهای پیام/62007/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول